перший конституційний акт в Україні; маніфест державної волі українського народу, пам'ятка української державності; конституція стала найвищим щаблем тогочасної політичної думки не тільки в Україні, а й взагалі в Європі, бо жодна з країн на той час не мала подібних документів.
Тема уроку: «Гетьман Пилип Орлик і його Конституція» Мета уроку : Проаналізувати головні положення Конституції П.Орлика; довести, що Конституція Пилипа Орлика стала найвищим щаблем тогочасної політичної думки не тільки в Україні, а й в Європі ; дати історичну оцінку діяльності П. Орлика щодо відновлення державних прав; Розвивати логічне мислення, вміння самостійно набувати знання, робити висновки, співставляти, аналізувати; Виховувати патріотизм, любов до історії своєї Батьківщини, сприяти формуванню національної самосвідомості, пов'язаної з державотворчими традиціями в Україні.
Очікувані результати. На основі вивченої теми учні зможуть: аналізувати зміст Конституції Пилипа Орлика; оцінювати історичну діяльність П. Орлика щодо відновлення державних прав; висловлювати власну думку стосовно діяльності П.Орлика, та його планів щодо відновлення державності України; розвивати логічне мислення, вміння самостійно набувати знання, робити висновки, співставляти, аналізувати; розширити понятійний апарат.
План уроку 1.Пилип Орлик - гетьман України. Боротьба за звільнення України з-під московської влади. 2.П.Орлик- творець першої Української Конституції. Головні положення Конституції. 3. Історичні паралелі: від Конституції П.Орлика до Конституції України. 4. Історичне значення Конституції П.Орлика. 5. Вшанування історичної події.
Проблемне завдання: Чи погоджуєтесь ви з такою оцінкою гетьмана Пилипа Орлика? «…його життя можна визначити як суцільну трагедію, адже до останнього подиху він докладав зусиль, аби зорганізувати військову операцію європейських держав для визволення України. При всьому цьому, як глибоко віруюча людина, він вважав війну найтяжчим людським гріхом».
Плани П.Орлика щодо здобуття Україною незалежності. Створює коаліцію у боротьбі з Московською державою. Що для цього було зроблено ? 10 травня 1710 р. Карл ХІІ уклав союз з Україною, підтвердив гарантії незалежності й самостійності України. 20 листопада 1710 р. Туреччина оголосила війну Московській державі. 23 січня 1711р. Орлик укладає угоду з кримським ханом Девлет-Гіреєм – спільне визволення Гетьманщини та Слобожанщини. Кримський хан визнає незалежність України.
Робота в групах: І група. Проаналізуйте фрагменти Конституції П. Орлика за планом. ІІ група. Опрацювати текст конституції та заповнити схему «Органи державної влади за Конституцією П.Орлика» ІІІ група. Опрацювати текст конституції (с.202 підручника) та відповісти на запитання: З’ясувати в чому полягала новизна та демократизм Конституції П.Орлика
В чому полягає історичне значення Конституції Пилипа Орлика ? перший конституційний акт в Україні; маніфест державної волі українського народу, пам'ятка української державності; конституція стала найвищим щаблем тогочасної політичної думки не тільки в Україні, а й взагалі в Європі, бо жодна з країн на той час не мала подібних документів.
Закріплення вивченого матеріалу. 1.На честь яких подій і де розташований пам’ятний знак ? а).300-річчя Конституції П.Орлика; а). Бендерах ; б). Полтавської битви; б). Батурині; в). місце народження П.Орлика; в). Полтаві 2.Яку назву мала Конституція П.Орлика і коли вона була створена? а).Конституція України; а).5 квітня 1710 р. б). «Пакти й Конституція прав і воль- б).5 березня 1876 р. ностей Війська Запорізького»; в). «Чигиринська Конституція» в).6 квітня 1721 р. 3.Чим відрізнявся цей документ від попередніх традиційних гетьманських статей? а). угода гетьмана зі своїми виборцями; б). угода з монархом – протектором. 4.Скільки статей мала Конституція П.Орлика? а). вступ і 5 статей; б). вступ і 16 статей; в) вступ і 45 статей. 5.Якою повинна була бути доля України у майбутньому за Конституцією П.Орлика? а). мати автономний устрій; б). увійти до складу Російської імперії; в). бути незалежною суверенною державою під протекторатом Швеції. 6.Конституція обмежувала владу гетьмана? а). Так б). Ні 7.Кому належала законодавча влада згідно Конституції? а). Генеральній раді; б). Гетьману. 8.Скільки разів повинна була збиратися Генеральна рада і коли? а).3 рази ; а) на Різдво, Покрову, Великдень. б). 2рази б). на Новий Рік та Покрову.
Проблемне завдання: Чи погоджуєтесь ви з такою оцінкою гетьмана Пилипа Орлика? «…його життя можна визначити як суцільну трагедію, адже до останнього подиху він докладав зусиль, аби зорганізувати військову операцію європейських держав для визволення України. При всьому цьому, як глибоко віруюча людина, він вважав війну найтяжчим людським гріхом».