Форми роботи: бесіда, розповідь, демонстрації, інтерактивний прийом «Мозковий штурм», «Точка зору», гра «Вірю не вірю», гра «Хімічна естафета», лабораторна робота
Методи та прийоми: словесні: бесіда, розповідь; наочні: демонстрація, комп'ютерна програма; практичний: лабораторний дослід, робота в групах.
Обладнання та матеріали:Періодична система хімічних елементів
Д. І. Менделєєва, моделі кристалічних ґраток, приклади речовин з різними типами кристалічних ґраток, комп'ютерна програма(презентація), дидактичний роздатковий матеріал.
Мультимедійні засоби навчання: Комп'ютер, мультимедійний проектор, екран
Програмні ресурси: Презентація
Друкований роздатковий матеріал: Інструкції по визначенню кристалічних граток
Як ти розумієш зміст поняття «хімічний зв'язок»?Запитання 1 Які типи хімічного зв'язку ви знаєте?Запитання 2 Які структурні частинки атома беруть участь в утворенні хімічного зв’язку? Запитання 3 Йонний зв’язок зазвичай утворюється між атомами Запитання 4 Запитання 5 Згадай. У чому полягає відмінність йонних, атомних і молекулярних кристалічних ґраток?
З роси, з морів, річок і плес Вода як перейде у пару, Одразу ж лине до небес. Щоб утворити в небі хмари.І впасти з хмар на ниви Як сніг, як град, як злива. Знов перейти у пару І повернутись в хмару, І впасти з хмар на ниви Як сніг, як град, як злива. Цей шлях, що вона робить, І зветься колообіг.
Видите камень вон тот, придорожный?Камень как камень…Обычный…Возможно. Как бы о нем поточнее узнать?Надо науку на помощь призвать. Как пишется «камень», научит Грамматика. Размеры и форму найдет Математика. Физика массу отыщет и вес. Минералогия взглянет на срез.«Это кремень», – скажет ребятам, – И называют его силикатом. Археология скажет: «Находка!Справа на камне видна обработка!»«Жил в этой местности древний народ…» –Дальше История слово берет. Камень в овраге лежит придорожном…Камень простой? Или, может быть, сложный?О камне ты все ли узнал, Человек?Наука поможет! Не каменный век!
Кристалічна ґрадка - структурна впорядкованість кристалічних речовин{8799 B23 B-EC83-4686-B30 A-512413 B5 E67 A}Показники. Тип кристалічних ґраток і властивості речовинмолекулярнаатомнайонна. Складові частинки граток. Полярні й неполярні молекулиатомийони. Тип хімічного зв’язку ковалентнийковалентниййонний. Міцність зв’язкумала високависока. Температура кипіння і плавленняневисоківисоківисокіЛеткістьлеткінелеткінелеткіТвердість, крихкістьм’які тверді, крихкітверді, крихкіЕлектропровідністьдієлектрики. Дієлектрики, або напівпровідники. Дієлектрики, електропровідні в водних розчинах чи в розплавах. Розчинність у водірозчинні – з полярними зв'язками, нерозчинні – з неполярними зв'язками нерозчиннірозчинніХарактеристика кристалічних ґраток
{69 CF1 AB2-1976-4502-BF36-3 FF5 EA218861}Формулиречовин. Йонний. Металічний Ковалентний полярний. Ковалентний неполярний К2 ОКБАСО2 ПЕМВа. СІ2 СФНNa. ДЛТH2 SИРЕF2 ШСКHNO3 АЛЯFe. УВРCa. CO3ЄИТ Виконавши завдання без помилок, із літер складете прізвище відомого вченого. ЛОМОНОСОВОдин дослід я ставлю вище, ніж тисячу думок, народжених тільки уявою.
Інструкція до лабораторної роботи Мета: дослідити властивості речовин з різними типами кристалічних граток. Обладнання: штатив з пробірками, склянка з водою, спиртівка, тримач, зразки речовин ( кухонна сіль – Na. Cl , цукор – С12 Н22 О11, силіцій(IV)оксид). Хід роботи. Поділіть видану вам речовину на дві пробірки. У першу пробірку долийте води. Спостерігайте, чи розчиняється речовина у воді. Другу пробірку затисніть тримачем і нагрійте в полум’ї спиртівки. Спостерігайте, чи розплавляється речовина. На основі спостережень зробіть висновок про будову речовини. Назвіть тип кристалічної гратки.
Причиново-наслідкові зв’язки між будовою та властивостями речовин{08 FB837 D-C827-4 EFA-A057-4 D05807 E0 F7 C}Будоваатома{35758 FB7-9 AC5-4552-8 A53-C91805 E547 FA}Тип хімічного зв’язку {284 E427 A-3 D55-4303-BF80-6455036 E1 DE7}Тип кристалічноїгратки{69 C7853 C-536 D-4 A76-A0 AE-DD22124 D55 A5}Фізичні властивості
Гра “Вірю – не вірю”Йонний зв’язок виникає між йонами Йони – це нейтральні частинки. Йони – це заряджені частинки. Ковалентний зв’язок буває двох типів – полярний і неполярний. Ковалентний полярний зв’язок утворюється між атомами з однаковою електронегативністю. Ковалентний неполярний зв’язок утворюється між атомами одного і того ж неметалу. Ковалентний неполярний зв’язок утворюється між атомами з різною електронегативністю. Na. Cl – сполука з йонним зв’язком. О2 – сполука з ковалентним полярним зв’язком. HCl –сполука з йонним зв’язком
Карбонат кальцію (Ca. CO3) має йонну кристалічну решітку, тому, можна з певність спрогнозувати повне розчинення цієї речовини в кислоті. «Одного разу, під час бенкету Клеопатра заявила, що вип'є десять мільйонів сестерцій(93 млн.гр.) Вона вийняла з вуха сергу з перлиною, рівної якої не було в усьому світі, і кинула її в чашу, де та вмить розчинилася. На очах здивованої публіки красуня залпом випила це питво». - Який напій випила Клеопатра? - Що сталося з перлиною?
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Криста -лічна гратка. Частинки, що утворюють гратку. Сили,що діють міжчастинками. Характерніфізичні властивостіПрикладиречовин. Йоннайони. Велике електростатичне притягання між різнойменно зарядженими йонамитверді, крихкі,тугоплавкі, нелеткі,більшістьрозчинні у воді,у розчинах і розплавах проводять електричний струм. солі,луги,деякі оксиди(наприклад,Al2 О3 )Атомнаатоми. Велике взаємне притягання атомів;Ковалентні зв’язки.дуже тверді,дуже тугоплавкі,нелеткі,не розчинні у воді,діелектрики абонапівпровідники.графіт,алмаз,кремній,пісок (SіО2),карборунд (SіС)Моле-куляр-намолекули. Слабкі сили міжмолекулярного тяжіння невисока твердість,легкоплавкі,леткі.не проводять електричний струмлід,цукор,нафталін,сухий лід(СО2 ),I2 ,Cl2, N2, О2.