СТИЛІ АРАБСЬКОЇ КАЛІГРАФІЇМистецтво зображення слова, є ключовим елементом ісламської культури, такою ж невід'ємною її частиною, як мусульманство або арабська мова. В арабських країнах це мистецтво було доведено до абсолютного ступеня довершеності. Згідно висловам Пророка, каліграф, якому вдасться переписати красивим почерком Коран, буде належати до числа мешканців Раю. Мистецтво каліграфії при написанні творів сприймалося носієм магічної сили. Каліграфічні написи розміщували на стінах сакральних споруд, на сторінках старовинних рукописів, на блискучих керамічних кахлях, вплітали у візерунки килимів, тканин, нагробків, посуду, меблів тощо. Арабська каліграфія стала втіленням уявлень про безкінечну багатоманітність і красу створеного Аллахом світу.
Тугра. Стилізоване зображення імен османських султанів, яке спочатку вживалось як віза для імператорських указів. Пізніше тугру використовували правителі не лише Османської імперії, а й інших арабських країн як царську емблему на монетах і печатках аналогічно тому, як європейські монархи використовували герби або монограми. Тугра Махмуда II: Елементи показані в порядку написання; Кольором вказано їх значення по словам: «Махмуд хан, син Абд ал-Хаміда, переможний навік»(ВІДЕО)
МУСАННАЦей стиль не є шрифтом як таким, а складається з тексту, виконаного стандартним шрифтом, наприклад насхом, в формі де одна частина є дзеркальним відображенням іншою. Ще цікавішою був різновид каліграфії, де текст (зазвичай вираз з Корану) розписаний в форму птиці, тварини, дерева або якогось іншого предмету.
АРАБЕСКА В ЖИВОПИСІ, АРХІТЕКТУРІАрабеска (італ. Arabesco - арабська) - європейська назва складного східного середньовічного орнаменту, що складається з геометричних і рослинних елементів, іноді містять цитати з Корану, будується на повторенні і множенні одного або декількох фрагментів візерунка. Такий орнамент фактично виключає фон, так як один візерунок вписується в інший, закриваючи поверхню (європейці називали це «боязню порожнечі»). Арабески можна розміщувати на поверхні будь-якої конфігурації, плоскої або опуклої. Немає ніякої принципової різниці між композиціями на стіні або на килимі, на палітурці рукопису або на кераміці.
КНИЖКОВА МІНІАТЮРАРозквіт цього виду мистецтва припадає на XII-XIIIст. Це лаконічні і місткі ілюстрації до наукових трактатів та історичних хронік, пізніше - художні твори. Рукописна книга цінувалася в ісламському світі як святиня. Саме на її сторінках арабський художник міг дозволити собі втілити своє враження від спілкування з реальністю краси земного світу. Мистецтво арабської мініатюри відзначається умовністю у зображенні місця подій і персонажів, увагою до найдрібніших деталей, театральною виразністю жестів і поз, витонченою декоративністю.
КЕМАЛЬ-АД-ДІН БЕХЗАДВідомим майстром гератської школи мініатюри був Бехзад (1455-1535/36), який створив витончений світ поетичних і філософських образів. Йому належать чотири ілюстрації з манускрипту «Бустан» поета Сааді, виготовленого для бібліотеки султана Хусейна Байкара, так як вони містять підпис художника. На основі цих малюнків склалося уявлення про індивідуальний,новаторський стиль Бехзада. Для його малюнків характерні врівноваженість і гармонія в колірній гамі і композиції, більш детальною промальовані і точні у виконанні.
КИЛИМАРСТВО Як сказано в Корані, світ був створений Аллахом за шість днів. Спочатку виникли сім небес і запалилися світила, а потім під ними прекрасним килимом була розстелена земля, придавлена для міцності горами. Тож килим у мусульманській культурі асоціюється з міні-моделлю земного раю. Без нього немислимий жоден будинок на Сході і рівень добробуту виявляється за кількістю і якістю килимів. Основні типи килимів (турецький та перський) відрізняються один від одного.
ПЕРСЬКИЙ КИЛИМ- ЕТАЛОН ДОСКОНАЛОСТІЙому давно вже минуло 2500 років.«Мова» килима –вузлики і кольори , у орнаменті зашифровані певний зміст. Найдавнішим і найпоширенішим є орнамент «махі»(риби), які обрамляють перський ромб ( хераті). Також в орнамент можна заховати ім'я його автора, написане арабською в'яззю. Авторські килими – найкоштовніші. Медальйон – основна прикраса, схожа на розкриту квітку.
ТУРЕЦЬКИЙ КИЛИМ-ВИШУКАНІСТЬ І ЕКЗОТИКАПо-перше, ці вироби мають характерний дизайн. По-друге, відрізняються міцністю і довговічністю, які вже давно оцінили багато покупців. По-третє, тільки в Туреччині використовується техніка килимарства під назвою «турецька подвійний вузол». По-четверте, всі килими відрізняються зовнішнім виглядом, який залежить від регіону, де він був створений, і методики виготовлення. Центрами ткацтва в Туреччині є регіони Кайсері, Хереке, Конья і Кула. Примітно, що кожен виріб складається з мільйона вузликів, виконаних з усією ретельністю і акуратністю.
У стародавні часи ткацтво взагалі було справою усього життя багатьох туркень. І до цього дня в багатьох будинках збереглися ткацькі верстати, за допомогою яких виготовлялися різні вироби з текстилю. Що стосується кольорів, то вони можуть бути самими різними, але основними вважаються пурпурний, синій, червоний і невеликі вкраплення зеленого і жовтого.
МОЛИТОВНІ КИЛИМИЦе не тільки проста гармонія світу почуттів і світу речей, це ще й певна установка на майбутнє. Килим — символ, неодухотворений передвісник Раю, надія на який не покидає навіть найбільшого грішника. На них не зображуються люди і тварини, так як Коран не дозволяє цього. Найулюбленіша тематика - зображення райського саду.
ПИТАННЯ ДО РОЗДІЛУЯке значення відігравав килим в культурі арабського світу. Які види килимів ви знаєте? Чим вони відрізняються?Чому такого великого значення надавали орнаментальному оздобленню килимів для молитов?Порівняйте східний та український килими. Які мотиви в орнаментах переважають?Чим вони подібні, а чим відрізняються?Продовжити речення : Сьогодні я дізнала (в)ся про …
ІЗКІНСЬКА КЕРАМІКАПоходить від назви міста Ізнік., в якому упродовж XV— XVIII ст. був величезний попит на кахлі. Кахельні плити різнилися і за формою (прямокутні» шестикутні, зірчасті тощо), і за оздобленням, їх колір — біло-блакитний, синій, сірувато-зелений, фіолетово-брунатний, бірюзовий, томатно-червоний, рожевий, кораловий. Дуже часто малюнок кахлів являє собою арабески . Найбільш масштабно представлена у відомій мечеті Султанахмет.
Використані джерела. Художня культура: підручник для 11 клас : рівень стандарту. Миропольська Н., Масол Л., Гайдамака О. Українська мова навчання. Видавництво: Овіта Рік: 2012 Світовахудожня культура 11 клас Л. В. Климова Мова: Українська Видавництво «Ранок» Рік : 2011 Художня культура.11 клас. Рівень стандарт. Конспекти уроків/Ю. Б. Саприкіна, О. М. Ферапонтова, І. В. Горобець.-Х.: Вид-во «Ранок», 2012 Художня культура: творчі завдання, тести, кросворди/ Наталія Мінасян . – К.: Шк.світ, 2011 ІНТЕРНЕТukr.wikipedia.org. Sanaei.livejournal.com Блог Мехди Сенди