Тема. Фразеологізми : їх походження , лексичне значення, синтаксична роль. Мета: дослідити джерела виникнення українських фразеологізмів; формувати вміння визначати лексичне значення фразеологізмів , синтаксичну роль у реченні; виховувати культуру усного й писемного мовлення. Очікувані результати : розуміти та пояснювати значення фразеологізмів; добирати фразеологічні синоніми та антоніми; використовувати фразеологізми у мовленні
3. Завдання пошукового характеру. Порівняйте сполучення слів. З’ясуйте, чим вони відрізняються ?{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Водити за руку. Водити за носа. Народитися взимку Народитися в сорочці Каша з молоком. Кров з молоком Дати хліба. Дати перцю Товкти просо в ступіТовкти воду в ступі Зламати олівець Зламати язик. Набити ґулю. Набити руку Білий папір. Біла ворона
4. Укажіть ,які словосполучення вільні, а які стійкі. Вибір обгрунтуйтеІ група . Залишити з носом, чути запах носом, писати байки, байки правити, горить у руках, горить на плиті. ІІ група. Трава в’яне, вуха в’януть, варити борщ, варити воду, бити на сполох, бити в барабан.ІІІ група. Дитя водити, водити за ніс, витрішки купувати, зошити купувати; годувати кашею, годувати жданиками.
5. Пошуково – розподільна робота6.1. До поданих фразеологізмів доберіть синонімічну пару І група: ні риба ні м’ясо ІІ група : узяти у свої руки ІІІ група: байдики бити. Довідка: за холодну воду не братися, узяти в шори, зробити шовковим, ні пава ні rава, собак дражнити, ні те ні се, укрутити хвоста, посиденьки справляти, лежні справляти, ні грач ні помагач
5. Пошуково – розподільна робота5.2. До поданих фразеологізмів доберіть синонімічну пару І група. Кинутися навтікача ІІ група. Точити ляси ІІІ група. Верзти дурниціДовідка: накивати п’ятами, теревені правити, дати ходу, язик свербить, молоти дурниці, дати тягу, дати ногам знати, чесати язика, наговорити сім мішків гречаної вовни, плести нісенітниці, взяти ноги на плечі, сон рябої кобили розказувати.
5.3. До поданих фразеологізмів доберіть антонімічну пару І група. Як кіт наплакав, два чоботи пара, повісити носаІІ група. Вискочити на сухе, як бджіл у вулику, нога за ногуІІІ група. Як у воду опущений, розпустити язика, хоч проти шерсті гладь. Довідка : пальця в рот не клади, тримати хвіст трубою, мухи не зачепить, як грибів після дощу, як корова язиком злизала, як свиня на коня, потрапити в тенета, з усіх ніг, тримати язик за зубами.
6. Літературна хвилинка Уважно прослухайте (прочитайте) текст Ой, люди добрі! Що мені на світі божому робить? Не можна за лихими сусідами на селі вдержатись. Та капосна баба Палажка Солов`їха допікає до живих печінок. Та що й говорить? Обходжу її десятою дорогою, все одно зачепить! Хоч би я де була, вона мене із-під землі дістане. Господи! Я б її до віку пальцем не зачепила, якби вона не допікала до живого! О Боже мій милий! Що се я чую? А чую, що вже бере мене злість. Узяла б грудку землі та заткнула б сусідочці пику, щоб не плескала язиком. І де ти у гаспида взялася? Хто тебе кликав? Та якого ти дідька пухлого у мене хочеш? Цур тобі! Не займай! З того часу як побили глека з Параскою, то вона вже і губи надула, при зустрічі мовчить, їсть очима, як іржа залізо. Я й кажу, не можна мені на однім куту з такою сусідонькою жити...
7. «Синтаксична хвилинка»Визначте синтаксичну роль фразеологізмівІ група. Ця подія відбулася за царя Гороха. А син і досі б’є байдикиІІ група. Дівчата як кров з молоком намагалися переспівати парубків. Язикатій Хвесці не можна казати нічого зайвого.ІІІ група. Романові довелося скуштувати березової кашіДаринка – права рука класного керівника.
11. Вправа «Хто швидше?»Утворіть речення за допомогою фразеологізмів, поданих у довідці. І група 1)Місто він знає як.... 2) Нові будинки ростуть як ... . 3) Крутиться зранку до вечора як ... . ІІ група. 1) Схожі ми з сестрою як .... 2) Що не кажи, а йому як ... 3) Приїзд давніх друзів як ... ІІІ група. 1) Дощу цієї весни як ... 2) Після хорошої зарядки сон як ... 3) Після уроків Сашка як…