Презентація до уроку мови в 6 класі. Фразеологізми – невичерпні скарби народної мудрості

Про матеріал
Тема. Фразеологізми : їх походження , лексичне значення, синтаксична роль Мета: дослідити джерела виникнення українських фразеологізмів; формувати вміння визначати лексичне значення фразеологізмів , синтаксичну роль у реченні; виховувати культуру усного й писемного мовлення Очікувані результати : розуміти та пояснювати значення фразеологізмів; добирати фразеологічні синоніми та антоніми; використовувати фразеологізми у мовленні
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Фразеологізми — невичерпні скарби народної мудрості

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Тема. Фразеологізми : їх походження , лексичне значення, синтаксична роль. Мета: дослідити джерела виникнення українських фразеологізмів; формувати вміння визначати лексичне значення фразеологізмів , синтаксичну роль у реченні; виховувати культуру усного й писемного мовлення. Очікувані результати : розуміти та пояснювати значення фразеологізмів; добирати фразеологічні синоніми та антоніми; використовувати фразеологізми у мовленні

Номер слайду 4

2. Робота в групах Джерела походження фразеологізмів (захист проектів)

Номер слайду 5

Номер слайду 6

3. Завдання пошукового характеру. Порівняйте сполучення слів. З’ясуйте, чим вони відрізняються ?{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Водити за руку. Водити за носа. Народитися взимку Народитися в сорочці Каша з молоком. Кров з молоком Дати хліба. Дати перцю Товкти просо в ступіТовкти воду в ступі Зламати олівець Зламати язик. Набити ґулю. Набити руку Білий папір. Біла ворона

Номер слайду 7

4. Укажіть ,які словосполучення вільні, а які стійкі. Вибір обгрунтуйтеІ група . Залишити з носом, чути запах носом, писати байки, байки правити, горить у руках, горить на плиті. ІІ група. Трава в’яне, вуха в’януть, варити борщ, варити воду, бити на сполох, бити в барабан.ІІІ група. Дитя водити, водити за ніс, витрішки купувати, зошити купувати; годувати кашею, годувати жданиками.

Номер слайду 8

5. Пошуково – розподільна робота6.1. До поданих фразеологізмів доберіть синонімічну пару І група: ні риба ні м’ясо ІІ група : узяти у свої руки ІІІ група: байдики бити. Довідка: за холодну воду не братися, узяти в шори, зробити шовковим, ні пава ні rава, собак дражнити, ні те ні се, укрутити хвоста, посиденьки справляти, лежні справляти, ні грач ні помагач

Номер слайду 9

5. Пошуково – розподільна робота5.2. До поданих фразеологізмів доберіть синонімічну пару І група. Кинутися навтікача ІІ група. Точити ляси ІІІ група. Верзти дурниціДовідка: накивати п’ятами, теревені правити, дати ходу, язик свербить, молоти дурниці, дати тягу, дати ногам знати, чесати язика, наговорити сім мішків гречаної вовни, плести нісенітниці, взяти ноги на плечі, сон рябої кобили розказувати.

Номер слайду 10

5.3. До поданих фразеологізмів доберіть антонімічну пару І група. Як кіт наплакав, два чоботи пара, повісити носаІІ група. Вискочити на сухе, як бджіл у вулику, нога за ногуІІІ група. Як у воду опущений, розпустити язика, хоч проти шерсті гладь. Довідка : пальця в рот не клади, тримати хвіст трубою, мухи не зачепить, як грибів після дощу, як корова язиком злизала, як свиня на коня, потрапити в тенета, з усіх ніг, тримати язик за зубами.

Номер слайду 11

Номер слайду 12

6. Літературна хвилинка Уважно прослухайте (прочитайте) текст Ой, люди добрі! Що мені на світі божому робить? Не можна за лихими сусідами на селі вдержатись. Та капосна баба Палажка Солов`їха допікає до живих печінок. Та що й говорить? Обходжу її десятою дорогою, все одно зачепить! Хоч би я де була, вона мене із-під землі дістане. Господи! Я б її до віку пальцем не зачепила, якби вона не допікала до живого! О Боже мій милий! Що се я чую? А чую, що вже бере мене злість. Узяла б грудку землі та заткнула б сусідочці пику, щоб не плескала язиком. І де ти у гаспида взялася? Хто тебе кликав? Та якого ти дідька пухлого у мене хочеш? Цур тобі! Не займай! З того часу як побили глека з Параскою, то вона вже і губи надула, при зустрічі мовчить, їсть очима, як іржа залізо. Я й кажу, не можна мені на однім куту з такою сусідонькою жити...

Номер слайду 13

6.1. Завдання до тексту.І група. Визначте стиль тексту, обгрунтуйте відповідь.ІІ група. Що використав Іван – Нечуй Левицький в оповіданні «Баба Палажка і баба Параска». Наведіть прикладиІІІ група. Яку функцію виконують стійкі мовні сполучення слівв оповіданні?

Номер слайду 14

7. «Синтаксична хвилинка»Визначте синтаксичну роль фразеологізмівІ група. Ця подія відбулася за царя Гороха. А син і досі б’є байдикиІІ група. Дівчата як кров з молоком намагалися переспівати парубків. Язикатій Хвесці не можна казати нічого зайвого.ІІІ група. Романові довелося скуштувати березової кашіДаринка – права рука класного керівника.

Номер слайду 15

8. Упізнай фразеологізм

Номер слайду 16

Упізнай фразеологізм

Номер слайду 17

Упізнай фразеологізм

Номер слайду 18

Упізнай фразеологізм

Номер слайду 19

Упізнай фразеологізм

Номер слайду 20

Упізнай фразеологізм

Номер слайду 21

Упізнай фразеологізм

Номер слайду 22

Упізнай фразеологізм

Номер слайду 23

Упізнай фразеологізм

Номер слайду 24

Упізнай фразеологізм

Номер слайду 25

9. Творче конструювання Скласти гумористичну розповідь про шкільне життя, використовуючи фразеологізми

Номер слайду 26

10. «Фразеологічний детектив»Знайти за допомогою опису «героя» фразеологізмів

Номер слайду 27

11. Вправа «Хто швидше?»Утворіть речення за допомогою фразеологізмів, поданих у довідці. І група 1)Місто він знає як.... 2) Нові будинки ростуть як ... . 3) Крутиться зранку до вечора як ... . ІІ група. 1) Схожі ми з сестрою як .... 2) Що не кажи, а йому як ... 3) Приїзд давніх друзів як ... ІІІ група. 1) Дощу цієї весни як ... 2) Після хорошої зарядки сон як ... 3) Після уроків Сашка як…

Номер слайду 28

11. Вправа «Хто швидше?»Довідка: кіт наплакав, рукою зняло, на долоні, свої п'ять пальців, гриби після дощу, муха в окропі, дві краплі води, з гуски вода, сніг на голову.

Номер слайду 29

12 . Рефлексія. Експрес - опитування - Що вивчає фразеологія? - Стійкі сполучення слів, що дорівнюють одному слову,- це… - Назвіть джерела української фразеології? - Якому стилю мовлення притаманні фразеологізми? -Якими членами речення виступають фразеологізми?

Номер слайду 30

Оцінювання в групах12. Домашнє завдання ( на вибір): 1. Створити колаж « Мандрівка до країни «Фразеологія» . 2. Скласти розповідь (вірш), уживаючи фразеологізми

Номер слайду 31

Дякую за увагу!

pptx
Додано
15 листопада 2023
Переглядів
301
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку