Презентація до уроку "Односкладні прості речення з головним членом у формі присудка (неозначено-особові)"

Про матеріал
Презентація з матеріалами до уроку у 8 класі на тему: "Односкладні прості речення з головним членом у формі присудка (неозначено-особові)"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Односкладні прості речення з головним членом у формі присудка (неозначено-особові)

Номер слайду 2

ОДНОСКАЛАДНІ РЕЧЕННЯ

Номер слайду 3

Творче спостереження Прочитати. У якій з колонок подано двоскладні речення, у якій – односкладні? На яку дію вказують присудки в односкладних реченнях? Чи стосується виражена присудками дія конкретних осіб?Деякий час їхали мовчки. Дівчата деякий час їхали мовчки. Три дні дали на роздуми мені. Три дні вони дали на роздуми мені. Нас зустрічають хлібом-сіллю. Господарі зустрічають гостей хлібом-сіллю. НЕОЗНАЧЕНО-ОСОБОВІ РЕЧЕННЯ – це односкладні дієслівні речення, у яких виконавець дії не встановлений

Номер слайду 4

у формі третьої особи множини теперішнього часуу формі третьої особи множини майбутнього часу. Цукрового буряку збирають по 45 тон з гектара. Наступного року побудують нову поліклініку.у формі третьої особи множини минулого часу У селі ще довго обговорювали цю подіюу формі третьої особи множини наказового способу. Нехай закарбують це на скрижалях своєї пам’яті!у формі третьої особи множини умовного способу. У школі сказали б про це напевно. Дієслово-присудок у таких неозначено-особових реченнях може бути виражений у формі:

Номер слайду 5

Основні причини, чому в неозначено-особових реченнях не названі виконавці дії:1) немає потреби їх називати, краще зосередити увагу на самій дії: Напр.: На засідання обговорюють план озеленення території району.2) особи невідомі: Напр.: У ворота гучно затарабанили.3) особу не названо свідомо, хоча вона відома: Напр.: Нас просили допомогти.

Номер слайду 6

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Неозначено-особові речення. Двоскладні речення1. Головна увага – на самій дії, а не на дійовій особі: Називають дію та конкретного її виконавця:2. Минулої осені майже два місяці збирали білі гриби. Минулої осені друзі майже два місяці збирали білі гриби.3. Передають думку набагато динамічніше, експресивніше: 4. Про проблеми дітей підліткового віку часто говорять з телеекранів. Про проблеми дітей підліткового віку часто говорять психологи.

Номер слайду 7

Зверніть увагу!Якщо дієслово-присудок в односкладних реченнях вражений ІІІ особою ОДНИНИ минулого часу, то перед нами двоскладне неповне речення. Напр.: Учора розповів нам притчу про блудного сина. (Хто розповів? – Він)

Номер слайду 8

Визначити, які з речень односкладні, а які двоскладні. Чи стосується виражена присудками дія конкретних осіб?Ішли дівчата, співали, калину в лузі ламали. (Л. Забашта) Важкі краплі роси падали зрідка й тихо в траву. Поховали громадою, як слід, по закону. (Т. Шевченко) На весілля випікали коровай і благословляли ним подружжя (Р. Мовчан)Рубали юний ліс у квітні, рубали ліс, рубали зранку. Берізкам віти відтинали і кору, ніби скальп, знімали. Вже не боронять волю булавою. (Т. Шевченко) У Крим далекий виряджали сина. (Л. Костенко) Палять листя на городах. Пахне димом надвечір’я.

Номер слайду 9

Вибіркова робота Прочитати заголовки до висловлювань. Записати їх до відповідних колонок таблиці. І - Означено-особові речення, ІІ - Неозначено-особові речення, ІІІ - Двоскладні речення1. Як одягалися в давнину. 2. На чиїх раменах стоїмо? 3. Вона підкорила Європу. 4. За що цінують дуб. 5. Про що розповідають кольори? 6. Бережімо багатства природи. 7. Чого не знайдеш в Україні? 8. Падають зірки. 9. Як виникають озера. 10. Коли копають картоплі. 11. В Україні досліджують атом. 12. Топчу, топчу ряст.

Номер слайду 10

Утворіть неозначено-особові речення, вставивши пропущені дієслова у потрібній формі (ІІІ особа множини теперішнього часу)1. Роботу … не лише терпінням, а й умінням.2. За добро … добром, а не злом.3. Добру думу … без зайвого шуму.4. … вовка і в баранячій шкурі.5. Вміючи, … хліб і з каменю.

Номер слайду 11

Тренувальні вправи. Записати, перебудовуючи речення на неозначено-особові. Зразок. Здавна верба на Україні вважалася священним деревом. Здавна вербу на Україні вважали священним деревом. Шостий тиждень Великого посту називався Вербним. На Вербному тижні в церквах освячувалися вербові гілочки. Освячена верба зберігалася на покуті за образами. Вербою окурювалася хата від пропасниці.

Номер слайду 12

Домашня робота. Вивчіть подані в презентації правила, опрацюйте параграф 21 підручника https://pidruchnyk.com.ua/883-ukmova-8-glazova-2016.html, виконайте письмово вправи 233, 235

pptx
Додано
15 січня 2023
Переглядів
547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку