Презентація до уроку "Олександр Грін. "Пурпурові вітрила". Поєднання реального і фантастичного в повісті"

Про матеріал
Спочатку перевіряємо засвоєне за допомогою вправи "Впізнай героя твору за ілюстрацією". Ознаки феєрії у творі простежуються учнями самостійно за допомогою наданої схеми. Далі визначаються жанрові особливості твору, його сюжетно-композиційні особливості, передбачена робота з текстом твору. Звісно, йдеться й про реальне та фантастичне у творі, аналізується мова твору, елементи композиції.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Олександр Грін“Пурпурові вітрила”Поєднання реального і фантастичного в повісті

Номер слайду 2

Перевіряємо засвоєне. Впізнай героїв твору за ілюстрацією165324

Номер слайду 3

Відповіді: 1. Мері і Меннерс 2. Лонгрен і Меннерс 3. Мешканці Каперни 4. Ассоль і вугільник 5. Грей у дитинстві 6. Ассоль і Егль 7. Грей і капітан Гоп 8. Лонгрен і Ассоль 9. Батьки Артура Грея 10. Бетсі 11. Ассоль, Грей, Летіка 12. Ассоль побачила вітрільник “Секрет” 987101211

Номер слайду 4

Ознаки казки, повісті, феєрії у творіОзнаки казки: вигадана країна, незвичні імена героїв, щасливий фінал. Ознаки повісті: змальована широка картина життя ряду персонажів протягом тривалого часу. Ознаки феєрії у творі простежте за наступною схемою та скажіть, у чому вони виражаються: Фантастичний сюжет. Уявний час і простір. Несподівані, фантастичні подіїНезвичайні персонажіВикористання чарівних і яскравих ефектів

Номер слайду 5

Визначення жанрових особливостей твору У творі є елементи казки, проте кожен сюжетний поворот автор пояснює цілком реальними збігами обставин: випадкова зустріч сплячої Ассоль і Грея, розповідь трактирника про дивну дівчину та її мрію, купівля й пошиття червоних вітрил. У «Пурпурових вітрилах» також поєдналися ознаки феєрії і повісті, що дає підстави назвати твір повістю-феєрією. Найбільш феєричним у повісті є останній епізод твору, коли всі мешканці Каперни з лютим переляком на обличчях спостерігають за прибуттям корабля з пурпуровими вітрилами, а попереду всіх — розгублена й щаслива Ассоль.

Номер слайду 6

Сюжетно-композиційні особливості твору. Твір складається із семи розділів, кожен розділ має свою назву: Розділ І. «Провість»Розділ II. «Грей»Розділ III. «Світання»Розділ IV. «Напередодні»Розділ V. «Риштування до бою»Розділ VI. «Ассоль залишається сама»Розділ VII. «Пурпуровий «Секрет». Спочатку сюжет розвивається у паралельних площинах: окремо доля Ассоль, окремо - доля Артура Грея. Але з III розділу автор зводить «жіночу» й «чоловічу» лінії сюжету в одне річище, зближуючи й перетинаючи долі головних героїв, готуючи їм зустріч віч-на-віч. Таким чином Грін робить казку про пурпурові вітрила реальністю, яка приносить щастя двом прекрасним молодим людям, котрі не розучилися вірити в чудо.

Номер слайду 7

Робота з текстом твору«... в корабля були ті самі вітрила, наймення яких звучало мов знущання; тепер вони ясно і неспростовно палахкотіли з невинністю факту, який спростовував усі закони буття і здорового глузду». «Поки її не було, її наймення перелітало серед людей з нервовою й похмурою тривогою, з лютим переляком. Більше говорили чоловіки; здушено, гадючим сичанням схлипували остовпілі жінки, та якщо вже якась починала торохтіти - трутизна просякала в голову. Допіру з'явилася Ассоль, як усі позамовкали, всі зі страхом відійшли від неї...» Чому саме так мешканці Каперни зустріли появу вітрильника?Чи торжествує Ассоль у цю хвилину?Поміркуйте, чому в момент появи корабля з пурпуровими вітрилами Ассоль сама, без батька?Ассоль каже Грею: «Точнесенько такий.» Що вона має на увазі: зовнішність, характер, схожість поглядів, почуттів?Чому пурпуровий «Секрет» одразу покинув Каперну?  

Номер слайду 8

Реальне і фантастичне у творі Реальне і фантастичне перетинаються у творі вже в епізоді, коли Ассоль мало не втратила іграшкову яхту з пурпуровими вітрилами, а збирач казок і пісень Егль повертає дівчинці не тільки іграшку, а й зароджує в її душі надію на щастя: «Одного разу ранком у морській далечині під сонцем блисне пурпурове вітрило. Сяюча громада пурпурових вітрил білого корабля рушить, розсікаючи хвилі, просто до тебе... Вродливий принц посадить тебе в човен, привезе на корабель, і ти виїдеш назавжди до блискучої країни, де сходить сонце і де зірки спустяться з неба, щоб привітати тебе з приїздом.» Ассоль сприймає Егля як чарівника, а добрі чарівники, як відомо, ніколи не помиляються й не завдають лиха. Ассоль не тільки вірить у диво, але й переконує у цьому вугляра: тому після розмови з Ассоль чоловікові здається, що його корзина для вугілля розквітає. Але дійсність сувора: грошей на життя не вистачає, міські крамниці відмовляються купувати іграшки Лонгрена – сучасні механічні прилади приваблюють дітей більше (згадайте казку Андерсена “Соловей”). Що вже казати про мешканців Каперни – Лонгрен навіть не пробував продавати свої вироби у рибальському селищі, хоча дітей тут доволі багато.

Номер слайду 9

Реальне. Фантастичне Життя бідних рибалок, матросів, їхній побут, становище дітей – напівсиріт, негативне ставлення оточуючих до тих, хто на них не схожий, навіть серед дітей. Випадкові збіги обставин, вигадана країна, здійснення чуда, фантастичні пейзажі, щасливий кінець. Відповісти на запитання, що переважає у творі – реальне чи фантастичне – було б доволі складно, якщо б не зважити на думку, висловлену Артуром Греєм: “… я зрозумів одну нехитру істину. Вона в тому, щоб створювати чудеса власними руками ”.style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 10

Герої твору. Ассоль. Грей. Лонгрен і МеріЛіонель і Ліліансусідка. Егльвуглярзлидармешканці Каперни. Меннерсикапітан Гоп. Пантен. Матрос Летікаслуги: Польдішок, Бетсі, Джонскрипаль. Хто з героїв твору взяв участь у створенні дива?

Номер слайду 11

Визначаємо: Жанр твору. Повість-феєрія. Тема. Шлях героїв до своєї мрії (Грея – стати капітаном, Ассоль – дочекатися корабля з пурпуровими вітрилами)Ідея. Утвердження думки про те, що треба завжди сподіватися на краще, не втрачати мужності та надії і створювати дива власними руками. Конфлікт. Ассоль (мрія) – Каперна (дійсність)Проблематика. Зіткнення мрії з брутальною дійсністю, кохання, доброта, батьківська відданість, заздрість і лицемірство, праця, почуття обов’язку; протест проти «законів натовпу»; особистість і колектив; добро і зло.

Номер слайду 12

Елементи композиції: Експозиція. Розповідь про дитинство Ассоль та Грея Зав’язка. Пророкування, мрія, яку подарував Ассоль Егль Кульмінація. Грей готує пурпурові   вітрила для корабля “Секрет” Розв’язка. Корабель з пурпуровими вітрилами у бухті Каперни «Пурпурові вітрила» - це не чарівна казка про Попелюшку, котрій принц приніс кришталевий черевичок. Ассоль дочекалася дива, адже вона так вірила у свою мрію і ніколи не відмовлялася від неї, хоча й терпіла злидні та насмішки. Письменник утверджує думку про те, що треба завжди сподіватись на краще, не втрачати мужності та надії. О. Грін утілив у творі думку про пошуки ідеального світу, де живуть сильні й красиві герої, здатні боротися за свою мрію й знаходити рідних по духу людей. Головний герой повісті Ґрей зробив те, про що все життя мріяв сам письменник, — став капітаном і подарував казку своїй коханій. Твір «Пурпурові вітрила» просякнутий світлою вірою в те, що людина може створити справжнє диво своїми руками. Письменник К. Паустовський сказав про цю повість: «Світ героїв Гріна здається нереальним лише людині, ницій духовно».

Номер слайду 13

Поетичність мови О. Гріна. Художні засоби. Приклади: Антитеза — основа побудови твору: Лонгрен — жителі Каперни;   бідність — розкіш; Ассоль (чекання) — Грей (дія); Мрія Ассоль — сіре буденне життя Каперни… Епітети: замшілі стовбури, осяйна блакить…Порівняння: очі сірі, як пісок; тепле, як щока, повітря…Метафори, уособлення: щастя сиділо в ній пухнастим кошеням; охололі головешки багаття чіплялися за життя; земна куля дихала…Завдання: Знайдіть самостійно кілька прикладів засобів художньої виразності в тексті твору

Номер слайду 14

Домашнє завдання. Уважно перечитати твір, бути готовими відповісти на тестові запитання за змістом повісті-феєрії О. Гріна. Створити рекламу твору або скласти поради для тих, хто хоче здійснити власну мрію (на вибір).

pptx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
11 січня 2021
Переглядів
10687
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку