Презентація до уроку прес-конференції за романом М.Булгакова "Майстер і Маргарита"

Про матеріал
Презентація до уроку прес-конференції за романом М.Булгакова "Майстер і Маргарита" входить до складу методичної збірки "Організація групової роботи на уроках зарубіжної літератури" (2019 рік). Автор - Савастеєнко В.В., вчитель Миргородської гімназії імені Т.Г.Шевченка.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок № 8 М. О. Булгаков«Майстер і Маргарита». Урок прес – конференція 11 клас. Презентація учителя Миргородської гімназії імені Т. Г. Шевченка Савастеєнка В. В.

Номер слайду 2

 Класна робота. Дата уроку М. О. Булгаков«Майстер і Маргарита»Урок прес – конференція № 82

Номер слайду 3

  Гоголь, учитель, вкрий мене своєю чавунною шинеллю...                             М. Булгаков3

Номер слайду 4

Тема. Роман «Майстер і Маргарита» як вершина творчості письменника. Урок прес-конференція. Мета: познайомитись з проблематикою роману, схарактеризувати головних діючих осіб; сприяти розвитку абстрактного мислення; виховувати високі моральні якості, відповідальність за свої вчинки. Тип уроку: урок - презентація. Метод: метод проектів, рольова гра. Форма проведення: урок – рольова гра (прес – конференція). Обладнання: портрет письменника, матеріали до біографії, київські краєвиди,, текст роману.

Номер слайду 5

Джерела: Методична розробка уроку зарубіжної літератури. Урок прес – конференція за романом М. О. Булгакова «Майстер і Маргарита». - [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/metodicna-rozrobka-uroku-zarubiznoi-literaturi-urok-pres-konferencia-za-romanom-m-o-bulgakova-majster-i-margarita-6744.html

Номер слайду 6

Етапи роботи:1. Створення творчих груп.2. Розробка завдань та планів роботи над проблемою. 3. Збір матеріалу.4. Консультації викладача.5. Узагальнення та створення сценарію.6. Захист проекту. Рольова гра «Прес – конференція за романом М. О. Булгакова «Майстер і Маргарита».

Номер слайду 7

До захисту проекту створені групи:1. Ведучі.2. Читці.3. Знавці.4. Журналісти.

Номер слайду 8

І. Мотивація навчальної діяльності

Номер слайду 9

Слово вчителя. «... Цей роман у романі, психологічний — усередині фантастичного, це розкішна проза...

Номер слайду 10

Цей роман, як на мене, є найкращим твором Булгакова, а якщо говорити про історію Христа й Пілата, то це взагалі одна з найкращих сторінок російської літератури XX століття»,— писав письменник К. Симонов. Костянтин Симонов

Номер слайду 11

Цю думку про роман М. Булгакова «Майстер і Маргарита» підтверджує літературознавець В. Лакшин: Володимир Лакшин

Номер слайду 12

«Тінь загадки, небезпечна гра з нечистою силою на межі віри й безвір'я, романтичне кохання, гумор, що показує язика догматиці й «здоровому глузду»,

Номер слайду 13

влучні слова, які готові розсипатися по життю афоризмами,— усе це звабливі спокуси для молодого, та й будь-якого, не позбавленого безпосередності читача».

Номер слайду 14

Сьогодні ми будемо говорити про видатний твір – роман М. О. Булгакова «Майстер і Маргарита». Майже 12 років – з 1928 по 1940 рр. автор працював над ним.

Номер слайду 15

Все, що пережив на своєму віку письменник, всі свої головні думки і одкровення, усю душу і талант віддав він цьому романові. І народився твір незвичайний.

Номер слайду 16

IІ. Оголошення теми та мети уроку

Номер слайду 17

IІІ. Прес-конференція за романом «Майстер і Маргарита».

Номер слайду 18

Сторінка перша:«Моральна відповідальність людини за свої вчинки».

Номер слайду 19

Ведучий: ми відкриваємо першу сторінку прес – конференції, яка називається «Моральна відповідальність людини за свої вчинки».

Номер слайду 20

Вчитель: книга М. Булгакова – про моральну відповідальність людини за свої вчинки. Багатий життєвий досвід Понтія Пілата допомагає йому зрозуміти Ієшуа як людину.

Номер слайду 21

Він симпатизує йому, намагається умовити його піти на компроміс. Образ Пілата демонструє внутрішню боротьбу особистості, і тому він драматичний.

Номер слайду 22

Але в людині зіткнулися дві сили: особиста воля і воля обставин. Ієшуа духовно переміг останню. Пілат це неспроможний зробити.

Номер слайду 23

Саме страх, народжений залежністю від держави, необхідністю слідувати її інтересам, а не істині, і визначає вибір Понтія Пілата.

Номер слайду 24

Прокуратор для автора не просто боягуз, відступник. Він і звинувачувач, і жертва. Відступившись від Ієшуа, він губить і себе, і свою душу. Він гине разом з Ієшуа, гине як вільна особистість.

Номер слайду 25

Читець: зачитує уривок з розділу «Понтій Пілат»:

Номер слайду 26

«Так, примарилося йому, що голова арештанта відпливла кудись, а замість неї з’явилась інша. На цій гирявій голові сидів рідкозубий золотий вінець.

Номер слайду 27

На лобі видніла густо намащена кругла виразка, що роз’їдала шкіру. Запалий беззубий рот з обвислою нижньою примхливою губою. Імператор Тіберій

Номер слайду 28

Пілатові видалося, ніби пощезали рожеві колони балкона і покрівлі Єршалаїма вдалині, внизу за садоне, і все потонуло навкруг у густющій зелені капрейських садів.

Номер слайду 29

Та й зі слухом сталося щось дивне — наче звіддалік програли негучно, але грізно сурми і вельми виразно почувся гундосий голос, який бундючно розтягував слова: "Закон про образу величності..."

Номер слайду 30

Думки застрибали короткі, роз’єднані й незвичайні."Пропав!", потім — "Пропали!.."

Номер слайду 31

І якась зовсім недоладна серед них гадка про якесь безсмертя, до того ж це безсмертя чомусь викликало нестерпну тугу».

Номер слайду 32

Ведучий: Які будуть запитання по першій сторінці нашої прес – конференції?

Номер слайду 33

Група журналістів: Що лежить в основі людської поведінки – збіг обставин, випадковість, знаки долі, слідування ідеалам?

Номер слайду 34

Група знавців: Відповідь на це запитання можна знайти в зав`язці роману – суперечці Івана Бездомного, Михайла Берліоза з незнайомцем на Патріарших ставках.

Номер слайду 35

На твердження літераторів, що бога немає, Воланд суперечить: якщо немає бога, то «хто ж управляє людським життям і взагалі розпорядком на землі?».

Номер слайду 36

Іван Бездомний відповідає: «Сама людина і управляє». Але подальший розвиток сюжету перекреслює це твердження, показує відносність людських знань.

Номер слайду 37

Людина залежить від тисячі випадковостей (наприклад, смерть Берліоза) і якщо так, то неможна бути впевненим у своєму майбутньому.

Номер слайду 38

Що ж є істиною у цьому світі? Із книги, з образу Ієшуа ми бачимо, що моральна відповідальність людини за свої вчинки, слідування вибраним ідеям і визначають майбутнє.

Номер слайду 39

Група журналістів: Хто ж такий булгаковський Ієшуа?

Номер слайду 40

Група знавців: Ієшуа Га-Ноцрі – є повелителем сил Світла і антиподом Воланда. Так же як Христос, Ієшуа був зраджений Іудою, а потім розіп’ятий.

Номер слайду 41

Однак на відміну від біблійного персонажа, він не був оповитий ореолом містицизму і виступав звичайною людиною, він відчував страх перед фізичною розправою.

Номер слайду 42

Ієшуа наділений небожественною, а звичайною зовнішністю. На початку роману він постає перед прокуратором Іудеї Понтієм Пілатом і розповідає про своє походження.

Номер слайду 43

Він був бідним філософом, не мав постійного місця проживання. Батьків своїх Ієшуа не пам’ятав, але знав, що батько був сирійцем.

Номер слайду 44

Будучи доброю і грамотною людиною, він мав велику силу, за допомогою якої вилікував Пілата від головного болю.

Номер слайду 45

Він вірить, що кожна людина добра, і не буде на світі незабаром ніякої влади, крім божої.

Номер слайду 46

Прочитавши роман Майстра, Ієшуа посилає до Воланда Левія Матвія з проханням нагородити Майстра і Маргариту спокоєм.

Номер слайду 47

Один з глибинних смислів цієї сцени – послідовно проведене в романі протиставлення пасивного Добра і активного Зла, які спільно і незалежно беруть участь в єдиному процесі.

Номер слайду 48

Сторінка друга:«Я частина тієї сили, що вічно хоче зла і вічно здійснює блага».

Номер слайду 49

Ведучий: Ми відкриваємо наступну сторінку прес – конференції. Її назва – «Я частина тієї сили, що вічно хоче зла і вічно здійснює блага». («Фауст» І. В.Ґете).

Номер слайду 50

Мова піде про протилежність Ієшуа – Воланда. Ваші запитання?

Номер слайду 51

Група журналістів: Яка роль Воланда в романі?

Номер слайду 52

Група знавців: Воланд – втілення Сатани, глава світу потойбічних сил. Ім’я персонажа взято з ґетівського «Фауста» і орієнтоване на Мефістофеля – духа зла і біса.

Номер слайду 53

Однак назвати Воланда абсолютним злом не виходить. Автор уточнює, що він приїхав до Москви, щоб судити. В ході сюжету жоден невинний не постраждав від його діянь.

Номер слайду 54

Цей персонаж досить мудрий і має цікаву філософію. Здавалося б, він не творить зло, а скоріше вершить справедливість, тільки за допомогою своїх диявольських способів.

Номер слайду 55

Саме він допомагає Маргариті знову знайти Майстра. Він же відправляє їх туди, де немає дрібних, нікчемних людей. Якщо ця пара не заслужила, як Ієшуа світла, то спокій вони точно заслужили.

Номер слайду 56

А спокій може дарувати і Сатана. На думку Воланда, тьма і світло нероздільні. Одне не може існувати без іншого. Булгаков створив образ дуже чарівного й мудрого Сатани.

Номер слайду 57

Люди, чия совість чиста, могли його не побоюватися. Підопічні Воланда називають його мессір (почесне звання і звернення до знатного феодалу).

Номер слайду 58

Група журналістів: Чим булгаківський диявол схожий і несхожий на своїх попередників?

Номер слайду 59

Група знавців: хоча ім`я faland у німецькій мові служило для позначення диявола, персонаж Булгакова не можна звести тільки до цього середньовічного поняття.

Номер слайду 60

Він увібрав у себе риси інших духів зла: Сатани, Асмодея, Люцифера, Вельзевула. Більше за все він пов`язаний з Мефістофелем.

Номер слайду 61

Їх «духовне рідство» уже закріплене епіграфом до роману. Але на відміну від Мефістофеля, Воланд не сіє безпричинне зло.

Номер слайду 62

Читець: зачитує уривок з розділу 12 «Чорна магія та її викриття»

Номер слайду 63

«Буркаючи, пухкими лапами кіт вчепився в ріденьку шевелюру конферансьє і, дико ревнувши, за два оберти зірвав цю голову з товстої шиї…

Номер слайду 64

— Ради бога, не мучте його! — раптом, перекриваючи гамір, пролунав з ложі жіночий голос, і маг повернувся на цей голос.

Номер слайду 65

— Так що, громадяни, простити його, чи що? — спитав Фагот, звертаючись до зали.

Номер слайду 66

— Простити! Простити! — залунали спершу окремі й переважно жіночі голоси, що згодом злилися в один хор з чоловічими.

Номер слайду 67

— Як накажете, мессіре? — спитав Фагот у замаскованого.— Ну що ж, — задумливо відізвався той, — вони — люди як люди. Люблять гроші, але ж це завжди було...

Номер слайду 68

Людство любить гроші, хоч би з чого ті не були зроблені, зі шкіри чи з паперу, з бронзи чи золота.

Номер слайду 69

Ну, легковажні... ну, що ж... і милосердя інколи достукується в їхні серця... звичайні люди... загалом нагадують колишніх... квартирне питання лише зіпсувало їх...».

Номер слайду 70

Сторінка третя:«Протистояння істинної свободи і несвободи».

Номер слайду 71

Ведучий: третя сторінка називається «Протистояння істинної свободи і несвободи».

Номер слайду 72

Вчитель: У московських розділах більшість персонажів – люди невільні, пов′язані інструкціями, догмами, установками.

Номер слайду 73

Трамвайна кондукторка так пройнялася звичними «можна – неможна», що, коли кіт сідав у трамвай, вбачає у цьому тільки порушення порядку: «Котам неможна!»

Номер слайду 74

Конферансьє у вар`єте, службовці управління видовищ, загнані начальством у хоровий гурток, літературні критики, які говорять «не те, що хочуть сказати».

Номер слайду 75

Усі ці невільники – діти свого часу, жильці «нехорошої квартири».

Номер слайду 76

Булгаков і Воланд із свитою досить поблажливі до тих, хто позбавлений свободи не з своєї волі, і безжальні до тих, хто сам себе загнав у темницю. Наприклад, буфетник вар`єте, Берліоз, Варенуха.

Номер слайду 77

Група журналістів: Чи є в булгаківський Москві місце, де людина може лишатися сама собою?

Номер слайду 78

Група знавців: Так, це клініка Стравінського. Лише тут звільняються від загальної несвободи і хоровики, і конферансьє, і поет Іван Бездомний.

Номер слайду 79

Група журналістів: Чи можна сказати, що в авторській оцінці героїв переважає іронія, яка переходить у сарказм?

Номер слайду 80

Група знавців: Це герої, людська сутність яких зводиться до будь - якої мізерної пристрасті.

Номер слайду 81

Наприклад, літераторів МАСАЛІТу відрізняє лише те, що один пише прозою, а інший – «літній з бородою».

Номер слайду 82

Інколи авторська іронія переростає в гротеск. Герой не тільки втрачає обличчя – маску, але і підміняється якоюсь річчю. Наприклад, костюм Прохора Петровича підмінив свого хазяїна.

Номер слайду 83

Читець:зачитує уривок з розділу 17 «Неспокійний день»

Номер слайду 84

«За величезним письмовим столом з масивною чорнильницею сидів порожній костюм і неумоченим у чорнило сухим пером водив по аркушу.

Номер слайду 85

Костюм був при краватці, з кишеньки костюма стриміла самописка, але над коміром не було ані шиї, ані голови, так само як з манжетів не виглядали кисті рук.

Номер слайду 86

Костюм поринув у роботу і зовсім не помічав тієї круговерті, яка панувала довкола.

Номер слайду 87

Почувши, що хтось зайшов, костюм відкинувсь у кріслі, й над комірцем пролунав добре знайомий бухгалтерові голос Прохора Петровича:— У чому справа? Адже на дверях написано, що я не приймаю».

Номер слайду 88

Сторінка четверта:«Тема вічного кохання».

Номер слайду 89

Ведучий: остання сторінка прес – конференції має назву «Тема вічного кохання». Ваші запитання?

Номер слайду 90

Група журналістів: Що може протистояти «стихії життя?»

Номер слайду 91

Група знавців: На це питання автор відповідає, розвиваючи сюжетну лінію Майстра і Маргарити.

Номер слайду 92

Героїня – вільна, як птах. До зустрічі з Майстром у неї був гарний будинок, чоловік, який її обожнював, гроші.

Номер слайду 93

«Вона була щасливою? Жодної миті! Що ж потрібно було цій жінці?... їй потрібен був він... майстер, а не готичний особняк, не сад і не гроші. Вона упізнала його серед тисяч людей, а він упізнав її.

Номер слайду 94

І в маленькій квартирі на Арбаті запанувало щастя: свобода, творчість, кохання.

Номер слайду 95

Група журналістів: Хто ж розрушив їх щастя?

Номер слайду 96

Група знавців: Щастя було розрушене, коли близькі побачили, що Майстер не схожий на інших: не так мислить, не так відчуває. І от спалений рукопис роману.

Номер слайду 97

До його автора у жовтні «постукали». А коли в січні він повернувся «у тому ж пальто, тільки з обірваними ґудзиками», у його квартирі проживав Алозій Могарич, провокатор і донощик.

Номер слайду 98

І більше нічого не залишилося Майстру, як піти в будинок для божевільних. Несвобода перемогла свободу, але виявилася безсилою знищити те, чим були заповнені душі Майстра і Маргарити.

Номер слайду 99

На уклін до душителів вони не пішли, вони віддали перевагу іншому. Потойбічна сила дозволяє героям не тільки зберегти свободу, а й відчути її повноту, недоступну в реальному житті.

Номер слайду 100

Заключне слово вчителя

Номер слайду 101

Людську долю і сам історичний процес визначають безперервний пошук істини, слідування високим ідеалам добра й краси.

Номер слайду 102

Їх осягнення неможливе без терпіння, мужності, кохання, духовного творення.

Номер слайду 103

Таким чином, роман Булгакова – це книга про відповідальність людини за все добро і зло на землі, за власний вибір життєвого шляху, який веде або до істини і свободи, або до рабства і зради.

Номер слайду 104

Він – про переможну силу кохання і творчості, яка підносить душу до гірських висот істинної людяності.

Номер слайду 105

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Філатова Марія Олегівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
23 червня 2019
Переглядів
1697
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку