Презентація до уроку "Прикметник (узагальнення й систематизація вивченого)"

Про матеріал
Мета: узагальнити й систематизувати матеріал, вивчений на попередніх уроках, перевірити рівень орфографічної грамотності учнів; розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння застосовувати на практиці теоретичні знання; виховувати наполегливість, культуру мови, шанобливе ставлення до традицій, обрядів нашого народу.
Перегляд файлу

6 клас

Урок № 80

Тема: Прикметник (узагальнення й систематизація вивченого)

Мета: узагальнити й систематизувати матеріал, вивчений на попередніх уроках, перевірити рівень орфографічної грамотності учнів; розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння застосовувати на практиці теоретичні знання; виховувати наполегливість, культуру мови, шанобливе ставлення до традицій, обрядів нашого народу.

Цілепокладання: учні мають знати, як визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль прикметника, його орфограми; уміти виконувати морфологічний аналіз прикметника, доцільно використовувати слова цієї частини мови при спілкуванні.

Тип уроку: узагальнення й систематизація вивченого.

Форма: урок-гра

Культурологічна лінія: святкування Масляної нашими предками

Обладнання: дидактичний матеріал, ІКТ

Х  І  Д     У  Р  О  К  У

І. Оголошення теми й мети уроку.

      Масляна іде – весну веде… (народна мудрість)

ІІ. Актуалізація опорних знань

      1. Рада вітати вас у цій світлиці на Масниці, що в народі ще називають Масляною. У нас усі речі, присутні гості – особливі. Пропоную вам заглянути в чарівний глечик.

2. Гра «Чарівний глечик»: у ньому запитання для учнів, що включають вивчені теоретичні поняття.

3. Підводимо підсумок: так що ж ми вивчили про прикметник? (підсумовують учні)

- загальне значення;         - групи за значенням;

- морфологічні ознаки;    - ступені порівняння;

- синтаксичну роль;         - орфограми в прикметниках.

4. Тож сьогодні ми повинні… (учні ставлять завдання на урок)

 

ІІІ. Узагальнення й систематизація вивченого

1. Зустріч Зими й Весни (дівчата розігрують діалог)

Весна:  Доброго дня тобі, бабусю Зимо!

Зима:   Доброго й тобі здоров’я, дівчино Весно! Рано ти прийшла, ой рано. Ще твоєму царюванню час не настав.

Весна:  Я вчасно. Сьогодні ж Масляна! Та поглянь на себе, Зимонько! Яка вже з тебе цариця з пустою торбою? Все, що я напрацювала, ти з’їла і випила.

Зима:  А от і не все! Не все! А млинці? А вареники?

Весна:  Я краща від тебе, бо у мене люди веселі, співають, танцюють, а в тебе тиснуться по закутках та ховаються по хатах. Моє сонечко всіх зігріває, дає людям тепло, а в тебе люди трусяться від холоду , вмирають від голоду.

Зима:  У мене люди не трусяться, я всіх одягаю в кожухи.

Весна:  А я – царівна: куди ступаю, сонце сяє, все навколо оживає. А ще пробуджую від сну я нашу землю чарівну!

Зима:  Не пущу! Ого-го-го! Злітайтесь, дочки мої, хуртовини, завірюхи! Сюди! Сюди! Покажіть свою силу! Війте, голубчики мої, вітри, кружіть, хурделиці, сильніше, скуйте землю, морози!

2.  Від того, як ми будемо працювати, залежить, чи зможе швидко Весна утвердитися на землі, чи подолає Зиму?

- А якими епітетами ви наділите наших гостей – Зиму й Весну? (учні називають)

3. Робота з текстом: виразно його прочитати; дібрати заголовок, визначити тип, стиль мовлення; виписати прикметники, визначити їх групу за значенням; виконати морфологічний аналіз одного з них.

Масляна – останній перед Великим постом тиждень. Це популярне народне свято, що дійшло до наших днів. У цей час проводилися різноманітні обряди, гостини, гуляння. Молодь, наприклад, влаштовувала вечорниці.

У деяких регіонах наряджали «стару бабу», що символізувала зиму. Із нею всі танцювали, а потім проводжали з хати. Надворі це опудало спалювали.

(«Чому?» - я питаю)

Обрядова їжа на Масляну – вареники з сиром і сметаною, гречані млинці. Їх їли щодня, примовляючи: «Вареники доведуть, що й хліба не дадуть».

4. Які ще обряди, пов’язані із святкуванням Масниці (Масляної) вам відомі?

5. Робота в парах: запишіть кілька прислів’їв  про зиму й весну, виділіть прикметники. (за 2 хв.)

6. Гра на Масниці – улюблене заняття молоді. Тож пропоную вам інтелектуальну гру: розгадати на малюнку зашифровані форми вищого ступеня прикметника, в яких відбулися фонетичні зміни. Які саме?

(у ребусі зашифровані слова: вужчий, дорожчий, ближчий, нижчий; відбулося чергування приголосних)

7. Час розім’яти кісточки, бо наші пращури в цей період не лише смачно їли й пили, а ще й м’язи розминали. (фізкультхвилинка)

8. Пропоную на завершення нашої зустрічі остаточно вирішити, чи залишиться панувати Зима, чи уступить місце Весні? А це буде залежати від вас, діти. Якщо ви зумієте правильно записати прикметники й пояснити орфограми в них, ми попрощаємося із Зимонькою до наступного року.

Коментований словниковий диктант

Неглибоке, невмируща, сонний, священний, глиняний, жовтогарячий, хитромудрий, синьоока, стара-престара, 6-річна, шестирічна, синьо-жовтий, літературно-музичний, правобережний, білосніжна.

9. Отже, завдання виконали. Погляньте на екран, які зміни відбуваються? (зникає Зима, з’являється Весна). Отже, ми попрощалися із Зимонькою. Але найголовніше, щоб зима пішла із наших сердець, а в душах з’явилося багато тепла й любові.

IV. Підсумок уроку:

   1. Чи плідним був урок?

   2. Що повторили?

   3. Чого навчилися?

V. Д/з  - Повторити § 40-50, послідовність м/а прикметника;

            - виконати тест (с. 160-161)

            - опрацювати запитання (с. 161)  

 

 

 

6 клас (мова)       

У р о к    № 50

Тема: Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників.

 

Мета: поглибити знання учнів про незмінювані іменники, навчити визначати їх рід, узгоджувати в словосполученні; розвивати вміння вживати їх у зв’язному мовленні, розвивати творче мислення; виховувати культуру мовлення, бажання збагачувати свій лексикон.

 

Цілепокладання: учні мають знати визначення незмінюваних іменників, їх рід,уміти  знаходити ці іменники в тексті, узгоджувати з прикметниками та дієсловами.

 

Тип уроку: комбінований

 

Обладнання: ІКТ.

 

Х і д   у р о к у

 

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Активація опорних знань

 

1. Лінгвістичне опитування (проводить один із учнів класу)

  • Яка частина мови називається іменником?
  • Які морфологічні ознаки він має?
  • Яку синтаксичну роль виконує?
  • Назвіть категорії роду: назви професій, іменники, що вживаються лише у множині, спільного роду.

сл. 1  2. Дібрати прикметники, поставити словосполучення в Д. в; зробити висновок

… директор Олена Миколаївна Сергієнко - …

… учитель Ольга Григорівна Батюк - …

сл. 2  3. Перекласти з російської, визначити рід; підвести підсумок.

Широкая степь - …                                       головная боль - …

Осенняя ярмарка - …                                  высокий тополь - …

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

1. Розповідь про учнівський твір

сл. 3  Твір Миколки.

Зоопарк. Яке це диво! Я так мріяв побувати там. Нарешті мрія збулася.

На осінніх канікулах ми класом поїхали до Харківського зоопарку. Спочатку автобус мчав нас шосем, а потім ми їхали метром. І ось довгождана зустріч. Першим ми побачили велике шимпанзе. Воно, здавалося, байдуже дивилося на нас, а коли я пригостив тварину смачним ескімом, то зраділо. Чубата какаду вразила нас своїм строкатим убранням. А якою чудовою була маленька колібрі. Потім нашу увагу привернула незграбна кенгуру . Зачарований я був і рожевим фламінгом

(Коли вчитель читала цей твір, діти сміялися, лише Миколці було не весело. Чому?)

 

 

IV. Оголошення теми й мети уроку.

 

сл. 4 1. Учні самостійно ставлять завдання на урок.

сл. 5  2. Робота в парах: учні працюють із підручником (§ 34, с. 110, 111); поставити один одному запитання, наводячи приклади.

сл. 6  3. Редагування Миколчиного твору:

- Які іменники вжито неправильно? (їх записати, визначити рід) – 1 учень біля дошки

- усно відредагуйте неправильні вислови.

сл. 7  4. Вправа 282; виписати лише незмінювані іменники, визначити їх рід.

 

Вправа для очей

 

сл. 8  5. Творча робота: скласти асоціативний кущ «У кафе», добирати лише незмінювані іменники – 1 учень біля дошки

меню                            капучино

пюре                            рагу

какао                           олів’є

ескімо                         ситро

  • До цих іменників дібрати прикметники;
  • *скласти три  речення з цими словами

 

6. Фізкультхвилинка (проводить учень)

 

7. «Відгадати»: відгадками будуть незмінювані іменники, що з часом з’являтимуться на екрані.

Сл. 9   * Столиця Грузії (Тбілісі)

Сл. 10   * Найменша пташка на планеті (колібрі)

Сл. 11   * Національне японське вбрання (кімоно)

Сл. 12   * Автор роману про Робінзона Крузо (Даніель Дефо)

Сл. 13   * Тварина-поштар, бо носить сумку (кенгуру)

8. Якого роду ці іменники? Що слід пам’ятати, визначаючи рід у незмінюваних іменниках?

 

V. Підсумок уроку.

 

1. * Що нового дізналися на уроці?

* Що повторили?

* Чого навчилися?     

 2. Оцінювання роботи учнів.

 

VI.  Д/з 1. Опрацювати §34; підготувати п’ять запитань.

              2. Виконати  А – впр. 286

                                     Б – впр. 287*

docx
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
588
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку