Урок розвитку мовлення. Усний твір-оповідання про випадок із життя.

Про матеріал
Матеріал допоможе цікаво і з користю підготувати урок розвитку мовлення.
Перегляд файлу

Урок № 81

Тема: Особливості побудови оповідання. Усний твір-оповідання про випадок із

           життя.

Мета: Удосконалювати вміння учнів складати  власні висловлювання, враховуючи

           мету й адресата мовлення, збагачувати їх словниковий запас.

           Розвивати логічне мислення та  усне мовлення учнів.

           Виховувати любов до тварин.

Тип уроку: Розвиток комунікативних умінь та навичок.

Обладнання: Роздатковий матеріал, таблиці, листок оцінювання.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

-  Доброго ранку, мої любі шестикласники. Подивіться, будь ласка у вікно. Який сьогодні день? З яким кольором він у вас асоціюється? Поясніть чому.

   У кожного з нас у житті трапляються різні цікаві випадки. Про них хочеться швидше розповісти друзям або близьким. Але коли  збуджено похапцем починаєте говорити, вас не розуміють. А чому? Та тому, що  ви , на жаль, не завжди можете правильно висловити свої думки.

   Так-от сьогодні ми з вами будемо вчитися правильно формулювати думки, складаючи розповіді про цікаві події  з вашого життя, щоб вас одразу зрозуміли.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

1. «Знайомство»  з текстом

( Учні заздалегідь об’єднані у групи).

  - Прочитайте, будь ласка, текст, спробуйте визначити його жанр.

Розумний заєць

   Одного разу на полюванні зі мною трапився цікавий випадок.

   Пішов я полювати на зайців. Узяв рушницю, покликав двох гончаків. Через годину вистежили мої собаки в лісі зайця і погнали. Я став на стежці й чекаю, коли собаки виженуть на мене зайця.

   Чую: гончаки усе ближче й ближче. Зараз вискочить на мене заєць. Підготувався я стріляти. Чекаю, чекаю, а зайця немає. Де ж він подівся?

    Я пішов на галявину подивитися, у чому справа. Дивлюся: на галявині дрібні кущики, а серед них стоять високі пеньки ( мені по пояс ). Бігають мої собаки в кущах кругом пеньків, нюхають землю, ніяк не натраплять на заячий слід.

    Де б зайцеві на галявині сховатися? Вийшов я на середину галявини і сам нічого не розберу. Потім  випадково поглянув убік та й завмер. За п’ять кроків від мене на вершечку високого пенька сіріє пухнастий клубочок! Притаївся заєць, оченятами так пильно дивиться на мене.

   Сидить заєць на високому пеньку на видноті. Внизу навколо нього бігають собаки, а поряд – я з рушницею. Боїться заєць зіскочити з пенька просто на собак. Притаївся, зіщулився, вуха до спини приклав, не ворухнеться. Прицілився я в нього, а заєць дивиться на мене пильно, наче проситься: « Не видавай мене собакам». Соромно мені стало вбивати звірка, який сидить за п’ять кроків від мене безборонний. Опустив я рушницю і пішов тихенько геть.

                                                                                                       ( За Г. Скребицьким ).

- Так – це оповідання.  А як ми можемо це довести? Давайте згадаємо його ознаки та відтворимо визначення цього літературного жанру.

2. Робота з роздатковим матеріалом

( Кожна група отримує інформаційні картки,  з допомогою  яких учні повинні згадати ознаки оповідання та розташувати їх у потрібній послідовності . Відповіді розміщуються на дошці).

Ознаки оповідання

      невеликий обсяг                                                великий обсяг

      розповідь                                                            роздум

      прозовий твір                                                     поетичний твір

      одна або кілька подій                                        багато персонажів

      короткий проміжок часу                                   довгий проміжок часу

- Отже, оповідання – це невеликий за обсягом прозовий твір про  одну чи кілька подій з життя персонажа.

 3. Гра «Питання – відповідь»

- Які типи мовлення ви знаєте? ( Розповідь, роздум, опис ).

- Які з них є основними для оповідання? ( Розповідь, елементи опису ).

- Які головні сюжетні елементи має оповідання? ( Зав’язка, розвиток подій, кульмінація, розв’язка ).

-  Що таке розв’язка?

- Що таке розвиток подій?

- Що таке кульмінація?

- Чи можливе оповідання без кульмінації?

- Що таке розв’язка?

- Який стиль мовлення характерний для оповідань? Чому?

- Чому в основу оповідання найчастіше покладено розповідь про   одну подію з життя персонажа?

- Наскільки важливою для героя оповідання є подія, що описується ?

 4. Інтерактивна вправа  « Літературний салон»

І група. Доведіть, що запропонований вам текст є оповіданням. ( Невеликий за обсягом прозовий твір; у ньому розповідається про один випадок із життя героя; мало дійових осіб ).

ІІ група. Яка експозиція тексту ? (Одного разу на полюванні зі мною трапився цікавий випадок ).

ІІІ група. Визначте зав’язку тексту. ( Пішов я полювати на зайців. Узяв рушницю, покликав двох гончаків. Через годину вистежили мої собаки в лісі зайця і погнали ).

ІV група. Визначте кульмінацію тексту. ( Сидить заєць на високому пеньку на  видноті. Внизу навколо нього бігають собаки, а поряд – я з рушницею ).

V група.  Якою є розв’язку тексту? (Соромно мені стало вбивати звірка, який сидить за п’ять кроків від мене безборонний. Опустив я рушницю і пішов тихенько геть).

5. Заповнення таблиці

Експозиція

Одного разу на полюванні із головним героєм  трапився цікавий випадок .

 Зав’язка

Він пішов полювати на зайців. Узяв рушницю, покликав двох гончаків. Через годину вистежили вони в лісі зайця і погнали.

 Кульмінація

Заєць сидів на високому пеньку, навколо бігали собаки, а навпроти – мисливець з рушницею.

 Розв’язка

Мисливцеві стало соромно вбивати беззахисну тварину і він пішов геть.

6. Фізкультхвилинка

         Встаньте, діти, посміхніться,

         Землі нашій уклоніться

         За щасливий день вчорашній.

         Всі до сонця потягніться,

         Вліво, вправо нахиліться,

         Веретенцем покрутіться.

         Раз присядьте, два присядьте

        І за парти знову сядьте.

8. Вправа «Сніговий шар»

-  А зараз я пропоную вам скласти власне оповідання за поданим початком. Кожен з 

вас повинен подумати і додати до розповіді одне речення.

   Одного разу в нашому класі сталася така подія…

7. « Вузлик на пам’ять». Складання пам’ятки  «Як працювати над твором»

- З усним завданням ви впоралися прекрасно. Але перш ніж переходити до написання свого оповідання, слід згадати правил його створення і оформлення. Отже, про ж слід пам’ятати?

Як працювати над твором

1. Обираємо тему ( про що писатимемо ).

2. Визначаємо основну думку тексту ( про що розповідатимемо ).

3. Визнаємо який тип мовлення ( розповідь, опис, роздум ) буде основним у творі.

4. Визнаємо стиль висловлювання, продумуємо його особливості.

5. Добираємо потрібний матеріал, уникаючи зайвого.

6. Стежимо за послідовністю викладу думок.

7. Слідкуємо за дотриманням композиції, типу та  жанру мовлення.

V. Оцінювання результатів

   А тепер кожен поставте собі оцінку, якої ви заслуговуєте, на вашу думку,  за роботу у своїй групі.

VІ. Домашнє завдання

  Напишіть оповідання про цікавий випадок, який стався у  вашому життя.

VІІ. Рефлексія

   На початку уроку ми з вами визначали, яким кольором у вас асоціюється сьогоднішній день. Чи змінився колір зараз? Якщо змінився, то чому?

 

 

 

 

 


 

 

                        

 

docx
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
4616
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку