Конспект уроку української мови в 6-А класі
Тема. Узагальнення й систематизація знань, умінь і навичок учнів із теми «Іменник».
Мета: узагальнити й систематизувати вивчене про іменник як частину мови; навчитися виконувати морфологічний розбір іменника в процесі пошукової діяльності; розвивати логічне мислення учнів, уміння оперувати лінгвістичними термінами; соціальну, інформаційно-комунікаційну, естетичну компетентності; виховувати потребу пізнавати мовні глибини.
Обладнання: дидактичний матеріал, комп’ютер, мультимедійна презентація.
Тип уроку: систематизація й узагальнення вивченого матеріалу.
Форма проведення: програма телепередач.
Хід уроку
I.Організаційний момент
Емоційна підготовка учнів до уроку.
Відео «Посмішки»
Учитель:
Загадка
«Вона нічого не коштує, але створює багато чого. Вона збагачує тих, хто її одержує, не збіднює тих, хто її дарує. Вона триває мить, а у пам’яті лишається надовго. Немає багатіїв, хто міг би прожити без неї, і немає таких бідних, які не стали б багатші її милістю. Вона створює щастя в домі, атмосферу доброзичливості у справах і є паролем для друзів. Водночас її не можна ані купити , ані випросити, ані позичити, ані вкрасти, бо вона цінність, яка не принесе жодної користі, якщо не йтиме від чистого серця»
«Асоціативний кущ»
- Якою робить людину посмішка? (Відповіді учнів)
Усміхнемось веселенько.
Ще один важливий крок
Зробимо за цей урок.
Глибше вивчимо ми мову
Солов’їну і чудову.
Тож гаразд, часу не гаймо
І урок розпочинаймо.
Налаштування на урок. Букви закріплені на дошці
- Давайте подумаємо, якими ми будемо сьогодні на уроці? Що нам для цього потрібно?
У – увага
Р – розум
О – організованість
К – кмітливість
Учитель. Діти, а як ви гадаєте? Чи можна вчитися за допомогою телебачення? Перевіримо???
Відеозапис «Початок ефіру»
Пропоную вам відвідати телестудію та взяти участь у цікавих рубриках.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
Учитель. І як справжні «акули пера» ми, перш за все, візьмемо ручки і запишемо тему нашого телевізійного уроку «Повторення й узагальнення вивченого про іменник як частину мови». Слайд №1
А тепер прочитаймо епіграф на дошці. Слайд №2
В рідній мові своїй
Мусиш вивчити кожне слівце,
Доглядати його,
Як старий садівник деревце.
Б.Чалий.
- Зараз ви можете ознайомитися з програмою передач на 22 листопада.
Слайд №3
Відеозаставка з каналу «Україна»
Учитель. В ефірі ранкова програма «Доброго ранку, Україно» Вітаю всіх, хто дивиться нашу програму.
Учитель. Сьогодні до нас у студію завітав гість. Зустрічаймо його.
Я – Іменник. Проживаю за адресою - країна Морфологія.
Рідня - частини мови. Друзі - прикметники, займенники.
Уподобання – люблю все: людей, тварин, речі, явища предмета, почуття.
Мрії - бути неперевершеним художником українського слова.
- Дякуємо, пане Іменнику, просимо до нас на урок.
Відеозаставка передачі «Факти»
1. «Факти»
- Розпочинає роботу студії передача „Факти „Іменник”. Сьогодні її ведучі Анастасія Маковецька та Анна Рябошапка. Слайд №4
Учитель.
Учитель. Наші репортери підготували цікаві факти про іменник. Слайд № 5
Повідомлення учнів:
--Назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав Омелян Партицький. Правопис 1926 року іменник називав речівником.
-- Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови. В 11-томному „Словнику української мови” нараховується близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.
--Терміни „чоловічий”, „жіночий”, „середній” рід дісталися нам у спадок ще з часів V ст. до н. е. Філософ Протагор запропонував поділити всі імена на 3 роди: чоловічий, жіночий та речовий. Пізніше Арістотель запропонував замінити останній термін – „середній рід”.
--Граматична дисциплінованість виявляється й у відмінках. Іменник має 7 відмінків. Учені нараховують різну кількість відмінків у сучасних мовах світу. Учений Колесов вважає, що їх близько 30. А датський лінгвіст визначив, що теоретично у мові могло б бути 216 різних відмінків.
Слово вчителя. Дякуємо нашим репортерам. Можете зарахувати собі по 3 бали.
- Продовжуємо ефір нашою постійною рубрикою…
Відеозаставка передачі «Актуальне інтерв’ю»
2. «Актуальне інтерв’ю» (фронтальне опитування). На прямому зв’язку наш кореспондент _Валерія Коленко, яка з’ясує, чи добре ви засвоїли теоретичний матеріал. Вітаю тебе, Валеріє! Слайд № 6
-За кожну правильну відповідь зараховуйте собі 1 бал.
1.Яка частина мови називається іменником?
2.Як змінюються іменники?
3.Які іменники належать до іменників спільного роду?
4.Назвіть відміни іменників та іменники,які до них належать.
5.Які іменники не належать до жодної відміни?
6.Які є способи творення іменників?
7. Як пишуться іменники з часткою НЕ?
Учитель. Дякую нашому кореспонденту і тим, хто взяв участь в інтерв’ю.
Відеозаставка передачі «Свобода слова»
3. Наступна передача студії „Іменник” – „Свобода слова” Слайд №7
Учитель. Минулого уроку ми вивчали написання та відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові.
- Вдома ви підготували твір-мініатюру «Мій родовід», використавши імена по батькові своїх рідних.
Пропоную бажаючим прочитати свої твори, пояснити написання імен по батькові.
(Учні зачитують твори, пояснюють особливості написання та відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові.
1 учень біля дошки записує ПІБ вчителів, присутніх на уроці)
Відеозаставка передачі «Корисні поради»
4. «Корисні поради» (словниковий диктант) Слайд № 8
А зараз в передачі „Корисні поради” кожен дасть добру пораду щодо правильного написання іменників. Працюємо ланцюжком. (За правильну відповідь – 1 бал).
Ярослав Мудрий, річка Дніпро, журнал „Пізнайко”, немовля, нещастя, міддю, мішечок, криничка, котичок, зауваження, печиво, терпіння, радістю, кошеня.
Відеозаставка передачі «Файна Юкрайна»
5. «Файна Юкрайна» Слайд №9
- А тепер вашій увазі пропоную передачу „Файна Юкрайна”.
Ми дуже любим весь наш край
І любим Україну.
Її лани і зелен гай,
В саду рясну калину.
Там соловейко навесні
Співає між гілками.
Та й ми співаємо пісні,
Змагається він з нами.
Прочитайте текст на моніторі, дайте відповідь на питання:
1.Яка картина постає у вашій уяві?
2.Які почуття викликає опис природи?
3.До якого стилю належить текст?
Як гарно на квітучому лузі раннього літа! Зачаровано вбираєш зором багатобарв’я кольорів: і ніжну зелень трав,і переливне буяння квіту.У серці зринає спів красі рідної природи. Подивіться на чари буйноквіття і все зробіть,щоб усміхалась наша найпрекрасніша на світі земля.
Випишіть: 1 ряд з перших двох речень, 2 ряд з останніх двох речень іменники, визначте рід і відмінок .
1ряд: 2ряд:
на лузі-М.в. У серці-М.в.
літа-Р.в. спів-Н.в.
багатобарв’я-З.в. красі-Д.в.
кольорів-Р.в. природи-Р.в.
зелень- З.в. чари- З.в.
трав - Р.в. буйноквіття- Р.в.
буяння- З.в. земля-Н.в.
квіту- Р.в.
Відеозаставка передачі «Битва екстрасенсів»
6. «Битва екстрасенсів» Слайд №10
А зараз настав час „Битви екстрасенсів”.
- Екстрасенси - це люди з надзвичайними здібностями. Подивившись на річ, вони можуть розповісти, хто її господар, а за фотокарткою надати інформацію про людину.
Учні нашого класу теж зараз побудуть екстрасенсами.
- Ваше завдання з одного погляду визначити і пояснити рід незмінюваних іменників:
Фламінго, леді, кашне, Тбілісі, інтерв’ю, ООН.
(відповідає 1 уч. -3 бали)
Відеозаставка передачі «Служба розшуку»
7. «Служба розшуку» Слайд № 11
Учитель. Увага! А зараз працює «Cлужба розшуку». Загубилися слова, вам необхідно знайти їм родину, тобто рід (9 учнів. Кожен отримує по 2 картки зі словом. Слова-картки заздалегідь розкладені на партах, дошці чи вікнахСпочатку шикуються учні з карткими - іменниками чоловічого роду, потім - жіночого).
Пропоновані слова (написані на картках): Тюль, цеце, тунель, біль, емаль, колібрі, шампунь, путь, собака, дріб, ртуть, рояль, ступінь, нежить, полин, рукопис, насип, Сибір.
Учитель. Слайд № 12
Дуже відповідальна робота у «Служби розшуку», тому ще одне завдання для тих, кому не вистачило карток для першого завдання потрібно знайти “зайве” слово й додати власний приклад.
1.Іменники спільного роду:
причепа, слюсар, бідолаха,лівша.
2. Іменники,що вживаються тільки в множині :
веселощі, ворота, ріки, окуляри.
3. Іменники,що вживаються тільки в однині : вітер, бензин, хутір, море.
- Працюємо, хто ж першим впорається з завданням? «Служба розшуку-1» чи «Служба розшуку-2»?
-Молодці, ви добре впорались з завданням і час взяти участь у наступній передачі.
Відеозаставка передачі «Лото-забава»
8. «Лото-забава» Слайд №13
-„ Легко грати - легко вигравати!” – це девіз передачі „Лото-забава”.
Перед вами білети „Лото-забави”, ваше завдання заповнити горизонталі іменниками тієї відміни, номер якої я витягну з лототрону. Іменники вибирайте зі слів на моніторі.
1 горизонталь-1 бал
Парфуми, Україна, мати, степ, піч, теля, ножиці, дівча, велич, сонце, кошеня,
земля, радість, ворота, господар, курча, гордощі, пісня, город, Микола, канікули
- Отже, кулька під номером…
- І у нас є гравець, який заповнив 1 горизонталь…
Відповідь:
I відміна: Україна Земля Пісня Микола
II відміна: степ сонце господар город
III відміна: мати піч велич радість
IV відміна: теля дівча кошеня курча
Відеозаставка передачі «Знак якості»
Учитель. А зараз запрошую вас до дегустаційної зали телепередачі «Знак якості».
9. «Знак якості» («Коректор») Слайд №14
Учитель. Тільки будьте дуже уважні - чи дійсно всі запропоновані вам продукти якісні? Чи немає в їх назвах помилок? Якщо є, виправте, будь ласка.
Робота біля дошки: Пиріжки з грушою, глечик меда, миска з кулішом, мішок з сілью, цукерки по сортам, торт з глазуррю, печиво «Лапки гусенятів», набір солодощей.
10. РЕКЛАМА. Слайд №15
Здається, пора трішки відпочити. Влаштуємо перерву на рекламу.
Експрес-урок О.Авраменко «Слово МРІЯ»
Слово вчителя. Україна — рідний край, наша Батьківщина. Ми можемо пишатися, бо тут живе талановитий, працьовитий, співучий народ — українці.
Відеозаставка передачі «Україна має талант»
11. «Україна має талант» - унікальне шоу, неймовірні маленькі таланти.
Слайд №16
У новому сезоні проекту «Україна має талант» візьмуть участь діти із 6-А. Даша Ліщук.
Відеозаставка передачі «Веселі перегони»
12. «Веселі перегони» Слайд № 17
- Молодці, ви активно брали участь у передачах студії „Іменник”, а зараз настав час показати всі свої знання з теми.
-Увага! Розпочинаються «Веселі перегони»!
-Якнайшвидше виконайте тестові завдання і прийдіть до фінішу першими!
Тестові завдання
1.Скільки іменників у наведеному реченні?
Весна днем красна,а на хліб пісна.
а) один;
б) два;
в) три.
2. Укажіть іменник середнього роду:
а) фламінго;
б) піаніно;
в) фрау;
3.Укажіть іменник спільного роду:
а) плавчиха;
б) замазура;
в) кравчиня;
4.Укажіть іменник, який в орудному відмінку однини має закінчення -ею: 1 бал
а) рука;
б) сіль;
в) паща.
5)Укажіть іменник,у якому в давальному і місцевому відмінку однини відбувається чергування приголосних :
а) муха;
б) паща;
в) діжа;
6.Укажіть іменник, який в родовому відмінку однини має закінчення –у:
а) ковзаняр;
б) автобус;
в) дощ.
7.У якому іменнику в О.в. відбувається подовження приголосних:
а) ансамбль;
б) печаль;
в) день.
8.Який іменник в О.в. пишеться з апострофом:
а) любов;
б) височинь;
в) повість.
9. Укажіть іменник, який пишеться з не окремо:
а) (не)год;
б) (не)друг;
в) (не)гість.
10.Укажіть іменник, у якому в суфіксі пишеться -и- :
а) жит..чко ;
б) стол..чок;
в) шиш..чка.
11) Укажіть іменни, у якому в суфіксі пишеться –е-:
а) досягн..ння ;
б) плет..во ;
в) кор…ння.
12) Укажіть правильно утворені імена по батькові:
а) Вікторовна;
б) Олексієвич;
в) Сергіївна.
Ключ теста:
1)в;
2)б;
3)б;
4)в;
5)а;
6)в;
7)б;
8)а;
9)в)
10)б;
11)а;
12) в.
V Підсумок уроку. Оцінювання.
Слайд № 18
Відеозаставка передачі «Підсумки тижня»
«Рейтингова панорама»
-Першим прибув до фінішу…
Слайд № 19
Підрахуйте бали і поставте собі оцінку
Відеозаставка передачі «ТСН»
«ТСН» В ефірі програма «ТСН». На прямому зв'язку наш власний кореспондент Валерія Коленко , яка з᾿ясує, яким був урок у 6-Б класі і що запам’яталося вам найбільше.
Валерія:
- Я зараз хочу, щоб ви дали характеристику уроку за допомогою прикметників. Адже це наступна частина мови, яку будемо вчити після контрольної роботи.
ЦТКПД Цікавий, творчий, корисний, пізнавальний, добрий
Учитель. Пам’ятайте, що слова – це кольорові камінці. Мало їх назбирати, треба ще навчитися з них узори викладати.
Отож, діти, вчіться створювати візерунки із слів. Збагачуйте своє мовлення. Пишайтеся тим, що знаєте українську!
Учитель. Ось і добігає кінця урок. Сьогодні всі гарно попрацювали у нашій телестудії. Давайте проведемо нашого доброго друга-гостя, який весь цей час був з нами.
Іменник. Дякую, друзі! Я задоволений! До нових зустрічей!
УІ. Домашнє завдання.
Учитель. Остання наша передача «Домашня школа». Слайд № 20
Відеозаставка передачі «Крок до зірок»
Закінчив свою роботу канал «Іменник». Запишіть програму телепередач на наступний день.
1. «Крок до зірок» ( спільне завдання: вивчити схему розбору іменника як частини мови).
2. «Хвилина слави» (підготуватись до контрольної роботи).
Параграф 39, вправа 329 тестові завдання.
Слайд № 21
Учитель. І на завершення я вам бажаю в житті якомога більше червоних переможних доріжок, дякую за плідну роботу на уроці, дорогі мої мовознавці!
1