Фразеологізми,їх лексичне значення. Вживання фразеологізмів у мовленні.

Про матеріал
Ознайомити учнів з фразеологізмами, їх лексичним значенням та функціонуванням в мові,навчити визначати синтаксичну роль; виробляти навички доречного вживання фразеологізмів в мовленні; удосконалити вміння і навички правильно тлумачити фразеологізми; знаходити їх у тексті вчити пояснювати значення фразеологізмів, ознайомити із фразеологічним словником ,поповнювати словниковий запас учнів використанням фразеологізмів у своєму мовленні. Розвивати культуру мовлення, спостережливість, образне мислення, пам’ять. Виховувати повагу до рідного слова, його краси.
Перегляд файлу

Тема.

Фразеологізми,  їх лексичне значення. Вживання фразеологізмів у       мовленні

Мета:

  • Ознайомити учнів з фразеологізмами, їх лексичним значенням та функціонуванням в мові,навчити визначати  синтаксичну роль; виробляти навички доречного вживання фразеологізмів в мовленні; удосконалити вміння і навички правильно тлумачити фразеологізми; знаходити їх у тексті вчити пояснювати значення фразеологізмів, ознайомити із фразеологічним словником ,поповнювати словниковий запас  учнів використанням фразеологізмів у своєму мовленні;
  • розвивати культуру мовлення, спостережливість, образне мислення, пам’ять;
  • виховувати повагу до рідного слова, його краси.

Очікувані результати: учні оволодіють поняттям про фразеологізм; розвинуть вміння знаходити фразеологізми в текстах, навчаться розкривати їх значення; збагатять свій словниковий запас; навчаться добирати до фразеологізмів синоніми та антоніми, вживати фразеологізми відповідно до їх значення.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Методи, прийоми: слово вчителя, бесіда, спостереження над мовним матеріалом, проблемне навчання, робота з підручником, гра.

Обладнання: підручник, словники,картки.

Хід уроку

І. Організаційний  момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми та мети уроку

  1)Творче спостереження

 «Якось малюк почув, що бабуся, яка завітала до них в гості «з’їла собаку» в якійсь справі, дитина швидко заховала від цієї бабці своє улюблене щеня».

Дитина не знала, що означає словосполучення «собаку з’їсти».

- Подумайте, як розтлумачити цей вираз, про що насправді йшлося?

(Обговорення ситуації, учні висловлюють думки, припущення.

Вчитель корегує відповіді.)

     Орієнтовна відповідь: «з’їсти собаку» -  фразеологізм означає мати великий досвід в якійсь справі.

   2) Робота з підручником . Дати визначення поняття  «Фразеологізми»

 Сприйняття  й засвоєння учнями навчального матеріалу

  3  )Творча робота

 

 Пояснити  фразеологізми,користуючись словами для довідок

 Душі в собі не чути,виходити з себе,брати себе в руки,корчити,дурня з себе,зарубати собі на носі, ламати собі голову,не  дозволяти собі зайвого, не знаходити собі місця, бити себе в груди,морщити з себе сироту.

Слова для довідок: триматися пристойно,утратити в собі спокій,переконувати когось,занадто захоплений собою,прибіднятися,бути зібраним,не дозволяти собі зайвого,не знаходити собі місця,бити себе в груди,морщити з себе сироту.

4)  Творче  спостереження

1. Він утік.

1. Він п’ятами накивав.

2. Щасти вам і не забувайте свою школу.

2. Щасти ж вам і не забувайте свою альма матер!

3. Мати встала дуже рано.

3. Мати встала ні світ ні зоря.

Робота біля дошки і в зошитах.

  • Спробуємо з’ясувати синтаксичну роль фразеологізмів.  Запишіть речення, підкресліть члени речення, яким членом речення виступає фразеологізм.

1. Він п’ятами накивав (присудок). 2. Щасти ж вам і не забувайте свою альма матер! (додаток). Мати встала ні світ ні зоря (обставина).

 

IV. Ознайомити учнів з словником фразеологізмів

 Так, фразеологізми зібрані в особливих фразеологічних словниках, а найбільш вживані фразеологізми включені в тлумачні словники. Розповідь про словник фразеологізмів та роботу з ним, демонстрація словник

Знайти в словнику пояснення фразеологізму  без кінця без краю

1)Пояснити значення фразеологізму, користуючись  словником.    

Закопати талант  у землю

Значення . Фразеологізм  означає не використати усіх можливостей, не розвивати своїх здібностей,втратити їх.

2)    Спостереження над мовним матеріалом.

     Знайти і виписати зайве словосполучення, усно пояснивши свій вибір.

  1. Птах високого польоту, велика риба, не покладати рук;
  2. Бути на сьомому небі, обминати гострі кути, як удруге на світ народитись;
  3. Давати хропака, накивати п’ятами, дати тягу;
  4. Сон бере, носом клює, хоч ріж;
  5. Викинути з голови, напустити пихи, дерти кирпу;
  6. Давати наганяй, витикати носа, брати в шори.

3) Лінгвістична гра «Знайди пару» (фразеологізми - антоніми). Дібрати фразеологізми-антоніми. Усно пояснити значення кожного з фразеологізмів.

Хоч око виколи                                               як кіт наплакав             

    За тридев’ять земель                                       як кішка з собакою

Душа в душу                                                  рукою подати;

Ні пари з вуст                                                 викинути з голови 

Зарубати на носі                                             розпустити язика  

Кури не клюють                                              хоч голки збирай

 

   Гра «Фразеологічний відповідник». З’єднати стрілочкою фразеологізм і його значення.

Клювати носом                                            

Сушити голову

Біла пляма                                                   

Ходити на голові

Ліньки напали                                               

Змокнути до нитки                                       

Діставати з-під землі 

Зарубати на носі

Пійматися на гарячому

Дрімати

Недосліджені місця

Напружено думати

Лінуватися

Бешкетувати

Робити неможливе

Запам’ятати

Бути викритим на місці злочину

Дуже змокнути

.

V.Робота з підручником. Вправа 358, стор.153

     Прочитайте текст. Визначте його тип і стиль мовлення. Чим цікавий цей текст? Випишіть фразеологізми та з’ясуйте їх лексичне значення за фразеологічним  або тлумачним словником. Поясніть роль фразеологізмів у поданому тексті.

    VІ.Систематизація  та узагальнення знань з теми

  1. Пояснити значення фразеологічних зворотів  та з двома скласти речення


Плутатись під ногами,робити з мухи слона ,сім п’ятниць на тиждень, як кіт наплакав ,муха вкусила, задирати ніс ,як вітром здуло,замилювати очі, засукати рукава,братися за розум.

    VІІ. Домашнє завдання

Складіть речення з фразеологізмами

Вавилонське стовпотворіння,ведмежа  послуга,яблуко розбрату, зачароване коло,взяти себе в руки.

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Гаврилюк Алла
Додано
13 лютого 2020
Переглядів
3979
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку