Тема.
Фразеологізми, їх лексичне значення. Вживання фразеологізмів у мовленні
Мета:
Очікувані результати: учні оволодіють поняттям про фразеологізм; розвинуть вміння знаходити фразеологізми в текстах, навчаться розкривати їх значення; збагатять свій словниковий запас; навчаться добирати до фразеологізмів синоніми та антоніми, вживати фразеологізми відповідно до їх значення.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Методи, прийоми: слово вчителя, бесіда, спостереження над мовним матеріалом, проблемне навчання, робота з підручником, гра.
Обладнання: підручник, словники,картки.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми та мети уроку
1)Творче спостереження
«Якось малюк почув, що бабуся, яка завітала до них в гості «з’їла собаку» в якійсь справі, дитина швидко заховала від цієї бабці своє улюблене щеня».
Дитина не знала, що означає словосполучення «собаку з’їсти».
- Подумайте, як розтлумачити цей вираз, про що насправді йшлося?
(Обговорення ситуації, учні висловлюють думки, припущення.
Вчитель корегує відповіді.)
Орієнтовна відповідь: «з’їсти собаку» - фразеологізм означає мати великий досвід в якійсь справі.
2) Робота з підручником . Дати визначення поняття «Фразеологізми»
Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
3 )Творча робота
Пояснити фразеологізми,користуючись словами для довідок
Душі в собі не чути,виходити з себе,брати себе в руки,корчити,дурня з себе,зарубати собі на носі, ламати собі голову,не дозволяти собі зайвого, не знаходити собі місця, бити себе в груди,морщити з себе сироту.
Слова для довідок: триматися пристойно,утратити в собі спокій,переконувати когось,занадто захоплений собою,прибіднятися,бути зібраним,не дозволяти собі зайвого,не знаходити собі місця,бити себе в груди,морщити з себе сироту.
4) Творче спостереження
1. Він утік. |
1. Він п’ятами накивав. |
2. Щасти вам і не забувайте свою школу. |
2. Щасти ж вам і не забувайте свою альма матер! |
3. Мати встала дуже рано. |
3. Мати встала ні світ ні зоря. |
Робота біля дошки і в зошитах.
1. Він п’ятами накивав (присудок). 2. Щасти ж вам і не забувайте свою альма матер! (додаток). Мати встала ні світ ні зоря (обставина).
IV. Ознайомити учнів з словником фразеологізмів
Так, фразеологізми зібрані в особливих фразеологічних словниках, а найбільш вживані фразеологізми включені в тлумачні словники. Розповідь про словник фразеологізмів та роботу з ним, демонстрація словник
Знайти в словнику пояснення фразеологізму без кінця без краю
1)Пояснити значення фразеологізму, користуючись словником.
Закопати талант у землю
Значення . Фразеологізм означає не використати усіх можливостей, не розвивати своїх здібностей,втратити їх.
2) Спостереження над мовним матеріалом.
Знайти і виписати зайве словосполучення, усно пояснивши свій вибір.
3) Лінгвістична гра «Знайди пару» (фразеологізми - антоніми). Дібрати фразеологізми-антоніми. Усно пояснити значення кожного з фразеологізмів.
Хоч око виколи як кіт наплакав
За тридев’ять земель як кішка з собакою
Душа в душу рукою подати;
Ні пари з вуст викинути з голови
Зарубати на носі розпустити язика
Кури не клюють хоч голки збирай
Гра «Фразеологічний відповідник». З’єднати стрілочкою фразеологізм і його значення.
Клювати носом Сушити голову Біла пляма Ходити на голові Ліньки напали Змокнути до нитки Діставати з-під землі Зарубати на носі Пійматися на гарячому |
Дрімати Недосліджені місця Напружено думати Лінуватися Бешкетувати Робити неможливе Запам’ятати Бути викритим на місці злочину Дуже змокнути |
.
V.Робота з підручником. Вправа 358, стор.153
Прочитайте текст. Визначте його тип і стиль мовлення. Чим цікавий цей текст? Випишіть фразеологізми та з’ясуйте їх лексичне значення за фразеологічним або тлумачним словником. Поясніть роль фразеологізмів у поданому тексті.
VІ.Систематизація та узагальнення знань з теми
Плутатись під ногами,робити з мухи слона ,сім п’ятниць на тиждень, як кіт наплакав ,муха вкусила, задирати ніс ,як вітром здуло,замилювати очі, засукати рукава,братися за розум.
VІІ. Домашнє завдання
Складіть речення з фразеологізмами
Вавилонське стовпотворіння,ведмежа послуга,яблуко розбрату, зачароване коло,взяти себе в руки.