Мета: - навчальна: сформувати в учнів поняття про пряму мову; розглянути правила постановки розділових знаків при прямій мові; формувати вміння розрізняти пряму мову та слова автора;- розвивальна: розвивати пізнавальні інтереси учнів; удосконалювати вміння складати висловлювання типу опису й розповіді, вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;- виховна: виховувати любов до рідного слова
Але Пряма мова завжди позначала місце: де, хто має сидіти за дружнім столом, і ніхто не смів їй перечити. Дві сестрички сиділи по обидва боки біля мами. Поряд завжди сиділа Кома. Якщо приходила в гості Двокрапка, то сідала після Слів автора, яких Пряма мова садовила на початок столу. Тире також мало своє місце - після Прямої мови біля однієї з донечок. У такому разі Слова автора з трохи сумним обличчям сідали на край столу. , - :«П», – а. А: «П».
Та коли були святкові дні, а Двокрапка була відсутня, то Пряма мова запрошувала Слова автора усередину, а по обидва боки їх розміщувала Тире з його рідним братом. Інколи за столом ставало дуже гаряче від різних думок і питань, тоді друзів провідували Знак Оклику і Знак Питання. Так і жили всі дружно,поки одного разу не трапилося нещастя., - :«П, – а, – п». "П?!"- а. А: "П?!"«П! – а. – П».
Фізкультхвилинка. Встали враз рівненько, діти, Будемо ми всі радіти, Бо вже чогось ми навчились, Але трошечки втомились. Нахилились в лівий бік,Та ще вправо потяглися,Покрутились, покрутились, Стали рівно, зупинились. Аплодуймо всі собі! Допоможем всім в біді!Сіли разом знов за партуІ виконуєм завдання!
1. Пряма мова - це А власне мовлення. Б частина художнього тексту. В чуже мовлення, передане дослівно, без змін.2. Пряма мова супроводжується: А реплікою. Б власними словами. В словами автора3. Помилку в оформленні прямої мови допущено в реченніА «Приступіть ближче, я вам усе розповім», — лагідно й солодко говорив Лис. Б Гарний соковитий баритон співає по радіо — «Моя душа, немов черешня». В «Не гальмуй, снікерсуй!» — підбадьорює мене на кожному кроці реклама. Г Маленький принц подумав: «З такої високої гори я зразу побачу всю планету». Виконайте тестові завдання. Робота в парах із взаємоперевіркою
4. Помилку в оформленні прямої мови допущено в реченніА «Нікого не чекаєш?» — у Бориному голосі звучить непідробне здивування. Б Наталочка зніяковіло пролепетала: «Ви, здається, говорили про шаблю?»В Кругловидий товариш мовив: «Казав я тобі, що справа темна». Г «Навряд чи там є щось, крім лісу,» — засумнівався тато.5. Позначте речення, що відповідає схемі А: «П, (... !?)» (розділові знаки опущено, велика літера замінена малою). А «Княже, - несподівано голосно вигукнув Добриня, - не вір цьому чоловікові». Б «Не чуєш, як літо пішло нашим городом?» - дивується мати. В Я відразу впізнаю Любин голос підводжуся на санях і гукаю через став: «Любо, не застуди голос!?» Г «Михайлику, хочеш побачити диво», - обертається до мене дядько Себастіян і грає засніженими віями.6. У реченні "Чого зажурився, мій любий козаче?" — питає дівчина вродлива слова автора стоять: А перед прямою мовою; В усередині прямої мови;Б після прямої мови; Г немає слів автора. Виконайте тестові завдання. Робота в парах із взаємоперевіркою
Домашнє завдання. Виберіть одне із завдань відповідно до своїх можливостей. Дібрати схеми до поданих речень1. «Земле мила, ти даси мені крила?» - питаю.2. Обіцяв я ланам і полям: «Я вернуся до вас, мої рідні!»3. З гордістю промовлю: «Я Україні син».4. Іду та людей питаю: «Де тут дорога до рідного краю?»5. «Повертайся в рідну хату», - шепоче сину тато.2. . Перепишіть речення та розставте розділові знаки. Викладач спитав Який сьогодні день? 2. Я відповів Дуже спекотний(О. Скрипка). 3. Хто це? почувся голос по той бік зачинених дверей (Д. Загул). 4. Бідолашний Недороль, йому таки самотньо подумала Аля (Г. Малик). 5. Стефа зауважила У нашому парку завелися білки (І. Коваль).3. Скласти речення за схемами1. «П», – а. 2. А: «П». 3. "П?!"- а.4. А: "П?!« 5. «П, – а, – п».