Життя сьогодні ставить підвищені вимоги до практичної підготовки працівників різних галузей народного господарства ще за шкільною партою. Серед напрямів, що можуть поліпшити рівень загальноосвітньої математичної освіти, є посилення практичного та прикладного спрямування шкільного курсу математики, забезпечення реального зв’язку навчання з життям. Під практичною спрямованістю розуміють навчання безпосередньому застосуванню знань, які отримали учні під час вивчення теоретичного курсу математики. Прикладна ж спрямованість передбачає вироблення в учнів умінь використовувати здобуті під час вивчення математики знання в своїй практичній діяльності. Без практичного спрямування будь-якої теми з математики не може бути успішного її засвоєння учнями. У зв’язку з цим проблема прикладного та практичного спрямування навчання учнів математики була і запишається завжди актуальною.
Мета: закріпити, систематизувати і перевірити знання з даної теми; повторити означення синуса, косинуса, тангенса і котангенса гострого кута прямокутного трикутника, теорему Піфагора та основні наслідки з неї; закріпити вміння і навички застосувати теоретичний матеріал до розв'язування прямокутних трикутників; показати практично-прикладний характер здобутих знань. Розвивати міжпредметні зв'язки, вміння аналізувати, робити висновки, знаходити власні способи розв’язання. Формувати компетентності: соціальні (розвиток пізнавальної активності учнів, робота в команді, усвідомлення власного внеску в спільну роботу, вміння брати відповідальність), комунікативні (формування власної точки зору, розвиток культури мовлення, вміння доводити власну позицію). Виховувати активність, увагу, кмітливість, самостійність, пізнавальний інтерес до вивчення математики. Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок. Форма проведення: урок - мандрівка Обладнання: картки із завданнями, задачі – малюнки, таблиці Брадіса, калькулятори, таблиці-вислови, комп’ютер, презентація, портрети вчених, практичні задачі в малюнках.
А В С Співвідношення між сторонами і кутами прямокутного трикутника Катет прямокутного трикутника дорівнює добутку: гіпотенузи на синус протилежного кута АС=АВsinB BC=ABsinA гіпотенузи на косинус прилеглого кута AC=ABcosA ВC=ABcosВ - другого катета на тангенс протилежного кута AC=BCtgB BC=ACtgA
Задача 1. Як далеко видно з повітряної кулі, що піднялася на висоту 4 км над Землею (радіус Землі приблизно дорівнює 6370 км). Розв'язання. 1. За теоремою про властивість дотичної до кола, дотична перпендикулярна радіусу, проведеному в точку дотику, тобто OTM = 90 о. . 2. MO = 6370 +4 = 6374 км. 3. За теоремою Піфагора: MT 2 + OT 2 = MO 2 MT 2 = MO 2 - OT 2 MT = 112,9 км
Задача 5. На березі річки тополя росла та вітру порив її стовбур зламав. Тополя упала і стовбур її кут прямий з течією річки утворив. Памятайте у тому місці ріка 4 фути була шириною. Верхівка схилилась до краю, залишивши 3 фути всього під водою. Скажіть, тополя якої була висоти ?(1фут = 0,3м.) Задача 6. Знайти ширину водоймища між деревами, одне з яких знаходиться на відстані 20 м від нашого місцезнаходження на мосту і відхилене на захід на 32 °, а друге — відхилене на схід на кут 28 ° і знаходиться на відстані 50 м від нас.
Задача 7. Над озером тихим Висотою з півфута підіймалась лотоса квітка, яка росла одиноко. Та вітер скаженим поривом відніс її в бік. І не стало видно квітки над водою. Знайшов же її тільки рибалка ранньою весною в двох футах від місця, де вона росла. Яка в цьому місці на озері води глибина? Розв’язання. Нехай CD = х футів, тоді відстань від лотоса до точки B - (х+0,5)футів. Ця відстань дорівнює гіпотенузі прямокутного трикутника BCD. За теоремою Піфагора маємо: ВD2=DС2+ВС2,отже: (х + 0,5)2 = 22 + х2; х2 + х + 0,25=4 + х2, х = 3,75. Відповідь: 3,75 фути.
1 2 3 4 5 6 7 1. Назва прямокутного трикутника зі сторонами 3, 4, 5. 2. Учений, ім’ям якого названа теорема про суму квадратів катетів прямокутного трикутника. 3. Острів, на якому народився цей учений. 4. Катет, який не лежить проти даного кута. 5. Там Піфагор прожив 12 років. 6. Сторона прямокутного трикутника, яка лежить проти прямого кута. 7. Кількість биків, принесена Піфагором у жертву богам після доведення теореми.
Вчення Піфагора Нічому не дивуйся Тимчасова невдача краща від тимчасової удачі Не заплющуй очі, коли хочеш спати, не проаналізувавши своїх учинків за минулий день Твори велике, не обіцяючи великого Живи з людьми так, щоб твої друзі не стали недругами, а недруги стали друзями Не роби нічого ганебного ні в присутності інших, ні таємно. Першим твоїм законом повинна бути повага до самого себе Лише неблагородна людина здатна в очі хвалити, а поза очі злословити Усе в світі підкоряється числам