Презентація слугує додатком до уроку "Селянська реформа 1861 року в Наддніпрянській Україні". В презентації відображені матеріали та завдання для учнів у відповідності до основних етапів уроку.
Дослідити підготовку, проведення та історичне значення аграрної реформи 1861 р. у Наддніпрянській Україні; розвивати в учнів уміння та навички учнів встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, самостійної роботи з різними видами історичних джерел; виховувати інтерес до вивчення історії України.
Учень/учениця тлумачить та правильно застосовує поняття: «кріпосне право», «кріпак», «реформа», «аграрна реформа», «викупні платежі»; простежує підготовку, проведення та визначає історичне значення аграрної реформи 1861 р. в Наддніпрянській Україні; встановлює причинно-наслідкові зв’язки, самостійно працює з різними джерелами історичної інформації; відчуває інтерес до вивчення історії України.
Стрімкий розпад кріпосницького ладу Формування нові ринкових відносини, Поглиблення спеціалізації сільськогосподарських районів. Політика визиску кріпаків себе вичерпала. Поміщики вдавалися до зменшення селянських наділів та збільшення панщини Нові ринкові відносини вимагали ліквідації кріпосного права, яке гальмувало подальший економічний розвиток. Запитання до учнів. Які факти свідчать про необхідність рішучих змін у становищі селянства?
«Слідкуючи за станом поміщицьких господарств і кріпосницького побуту, прислуховуючись до слів дворян, селян і дворових людей та спостерігаючи за діями тих і інших... я прийшов до повного переконання в тому, що настав крайній термін для вжиття рішучих заходів стосовно скасування кріпосного стану... По-перше, невдоволення селян проти поміщиків посилюється з кожним днем... По-друге, бажання селян і дворових людей бути вільними виявляється зі зростаючою силою та відвертістю... По-третє, збідніння поміщицьких селян помітно зростає. Цей фактор безсумнівний... оброки дійшли до розмірів неймовірних... Запас селянського терпіння вичерпується. ...По-сьоме, вдосконалення у галузі сільського господарства постійно вимагають застосування до нього вільної праці. Поки у нас існує панщина, поки ми можемо брати на роботу людей скільки хочемо і до того ж задарма, поки ці люди з’являються до нас зі своїми хоч будь-якими, але дармовими знаряддями, поки поміщик може кожну хвилину замінити селянські наділи землі – доти рільництво не просунеться вперед. По-восьме, успіхи заводської та фабричної промисловості вимагають збільшення кількості вільних робітників. Тепер величезна кількість людей затримується поміщиками на непродуктивних роботах (у передпокоях, на конюшнях тощо). Навіть більше, всіляка панщина, неурочна робота поглинає вдвоє, втроє більше робочого часу, ніж це потрібно. Весь цей час, усі ці робітники звернуться з необхідності до промисловості, і відчутна тепер нестача робочих рук значно зменшиться». Поміркуйте: 1. Чому автор вважає скасування кріпосного стану необхідним для подальшого соціально-економічного розвитку імперії? 2. Сформулюйте основні причини скасування кріпосного права.
“ Я дізнався, панове, що між вами поширились чутки про намір мій скасувати кріпосне право. Щоб запобігти усяким необґрунтованим чуткам в такому важливому питанні, я вважаю за потрібне оголосити вам, що я не маю наміру зробити це тепер. Але, звичайно, ви й самі знаєте, що існуючий порядок володіння душами не може лишатися незмінним. Краще скасувати кріпосне право зверху, ніж чекати того часу, коли воно саме собою почне ліквідовуватися знизу. Прошу вас, панове, подумати про те, як би здійснити це. Передайте слова мої дворянству для обмірковування.” Олександр ІІ 1. Чому, на вашу думку, Олександр ІІ визнає, що кріпосне право рано чи пізно треба скасувати?
Занепад феодально – кріпосницької системи та селянських господарств; Праця кріпаків була малоефективною та малопродуктивною; Розвиток товарно – грошових відносин; Занепад кріпосницької мануфактури та потреба у вільнонайманій праці; Економічна відсталість Росії в порівнянні з європейськими країнами; Поразка Росії в Кримській війні.
На основі уривка навчального фільму “Неповна воля” визначте: Який орган було створено для підготовки реформи? Хто з відомих українських громадських діячів входив до комітету? Які були підходи до розв”язання аграрного питання дворянськими комітетами України? Чому в дворянських комітетах України поміщики по різному підходили в питанні наділення селян землею? Коли було проголошено про скасування кріпосного права?
Правовий статус особисто вільних селян Пережитки кріпацтва в правовому статусі селян після реформи Селяни здобули особисті та майнові свободи; Поміщики втратили будь – які права на селян; Селяни отримали право укладати угоди, займатися торгівлею, промисловістю, володіти майном; Селяни мали право брати участь в органах місцевого самоврядування, переходити в інші стани, навчатися, проходити службу; Селяни стали вільними; Селяни сплачували подушний податок до 1866 р.; Відбували рекрутчину; До 1904 року до селян застосовували тілесні покарання; Протягом 9 років після оголошення реформи селянин не мав права відмовитися від наділу, а значить залишити село; Селяни залишалися “нижчим станом”.
Чи могли поміщики звільнити селян без землі? Селяни чорноземних районів отримували 3 – 5 десятин землі; Селяни нечорноземних районів отримали 4 – 7 десятин землі. Селяни виділені земельні наділи повинні були викупити. На Лівобережжі та Степовій Україні селяни втратили 30% землі, яку забрали на користь поміщиків. На Правобережжі селяни отримали більші розміри земельних ділянок і для них було відмінено тимчасовозобов”язуючий стан.
Тяжкі викупні платежі, відповідно до закону 1886 року, розраховані на 44 роки привели до малоземелля або безземелля селян на Валківщині Для порівняння: поміщиця Базилевська мала 7700 десятин землі поміщик Духовський Є.М. мав 8644 десятини землі поміщиця Задонська Г.О. мала 4224 десятини землі поміщик Кирьяков мав 3800 десятин землі поміщик Волик Ф.П. мав 2000 десятин землі поміщик Орлов О.І. мав 1648 десятин землі В той же час На хуторі Рубанівка 12% селян були безземельними В с. Минківці таких селян було 28,7% На хуторі Водяна Балка – 51,5% На хуторі Корсуновому – 75,7% У 1882 році на одного селянина припадало по 2,9 десятин землі, а на початок ХХ століття лише по 0,6 десятин.
Розміри викупних платежів, нарахованих на селян українських губерній. Губернії Сума викупних платежів за 49 років, млн.крб У скільки разів викуп перевищував ринкову ціну землі? Чернігівська 54,6 4,5 Полтавська 49,4 5,6 Київська 110 3,7 Подільська 101 2,5 Херсонська 33,2 5,8 Таврійська 3,5 7,4 На основі даних таблиці: Охарактеризуйте викупну операцію. Наскільки справедливою були викупні операції?
Вправа «Коло думок» Вчителю необхідно роздати учням кольорові стікери та пропонує учням дати коротку відповідь на запитання: Чому назва документального фільму, у ривками якого працювали на уроці називається “ Неповна воля”? Вправа «Чарівна скринька» Вчитель до уроку готує спеціальну скриньку, в якій знаходяться запитання для учнів у відповідності до теми уроку та пропонує учням по черзі дістати зі скриньки аркуші із запитаннями та дати відповіді.