8 клас Українська література Тема: Пісні Марусі Чурай. Легендарна поетеса з Полтави. Трагічна історія її життя. Пісні, що стали народними. Їхня популярність, фольклорна основа, народнопоетичні образи. «Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю...». Добрий день! Сьогодні ми продовжимо знайомитися з творчістю Марусі Чурай, її драматичним життям; розвиватимемо вміння виразного читання, коментування пісень; висловлюватимемо власне ставлення до Марусі та її пісень, робитимемо висновки, узагальнення, формуватимемо естетичні смаки; виховуватимемо повагу до творчих, обдарованих людей з народу — активних творців духовності.
Вивчаючи тему історичних пісень, ми з вами дізналися, що не всі вони фольклорного походження, деякі з них мають авторів. І цими авторами не завжди були чоловіки. Сьогодні на уроці ви познайомитесь із життям та творчістю Марусі Чурай – відомої української поетеси та піснярки. Не є встановленим історичним фактом, що на українській землі в першій половині XVII століття жила народна поетеса і «піснетворка» Маруся, але беззаперечним є той факт, що український народ сприйняв її як цілком реальну особу. Про своє життя Маруся розповіла у піснях, що їх сама склала, або в тих, що їй приписують. Наукових досліджень про Марусю Чурай нема. Про неї пишуть письменники і поети, ось так про неї написав Михайло Стельмах: «Три віки ходить пісня Марусі Чурай по нашій землі, три віки любові вже подарувала дівчина людям. А попереду — вічність, бо велика любов і велика творчість — невмирущі». І це, безперечно так. Чому так вражає доля Марусі? Чому про неї можна дізнатися із її пісень?
Робота над змістом твору «Засвіт встали козаченьки» Як, на вашу думку, цей твір пов’язаний із життєвою долею Марусі Чурай? Чи наявний у ньому її образ? Яким він постає? Яким зображений козак у творі? Чому молодий козак не вірить, що він швидко повернеться з походу додому? З яким проханням син звертається до матінки? Якою є її реакція на це? Опишіть внутрішній стан матінки, яка проводжала свого сина у далеку дорогу. Чи не марні її хвилювання? Чим починається і завершується твір? Як називається цей літературний прийом і чому яка його роль у творі? Як ви вважаєте, до якого жанру належить цей твір? Чому?
Тема: зображення походу козаченьків, розлука хлопця з матінкою і коханою. Ідея: звернення сина до матері, що вона прийняла його кохану як свою дитину. Жанр: козацька пісня літературного походження Художні засоби: Епітети: ясні очі, кінь вороненький Метафори: стоїть місяць, кінь спіткнувся, година настала Рефрен: Засвіт встали козаченьки В похід з полуночі, Заплакала Марусенька Свої ясні очі…
Робота над змістом твору «Віють вітри, віють буйні». Який настрій цього твору? Хто є центральним образом твору? Охарактеризуйте внутрішній стан дівчини. Чому, на вашу думку, в пісні порівнюється доля дівчини із самотньою билиною, що росте на полі? Чому героїня вважає, що її долі завидують люди? Для чого, на ваш погляд, твір завершується риторичним запитанням? Як, на ваш погляд, чи схожа доля героїні твору з долею його авторки? Свої міркування обґрунтуйте. Як би ви охарактеризували жанр цього твору?
Закріплення вивченого матеріалу. “Засвіт встали козаченьки» 1. Козаченьки вирушали в похід:а) з полуночі; б) після сніданку; в) пообіді; г) ввечорі. 2. Сльози на очах у Марусі були від:а) горя; б) радості; в) щастя; г) болю фізичного. 3. Мати буде очікуватиме на повернення сина через:а) півмісяця; б) півроку; в) чотири недільки; г) рік. 4. Прикмета, яка, на думку козака, не дозволить йому швидко повернутися додому:а) зіпсувалося взуття; б) у двір полетіло багато горобців; в) кінь спіткнувся; г) пов’яли квіти на підвіконні. 5. Про що просить син свою матінку перед від’їздом?а) Молитися за нього; б) не згадувати про нього лихим словом;в) писати листів; г) прийняти Марусю як рідну дитину.
«Віють вітри, віють буйні» 1. Внаслідок вітру:а) пішов сильний дощ; б) облетіли пелюстки на квітах; в) гнулися дерева; г) неможливо було вийти на прогулянку з милим. 2. У чому витрачає свої літа молодії героїня пісні?а) Непосильній праці; б) горі і стражданнях; в) догляданні малого паненя; г) відпочинок. 3. На думку молодиці, «не поправлять сльози її»:а) матеріального становища; б) здоров’я; в) щастя; г) долі. 4. Героїні пісні «тяжко жити»:а) без милого; б) у батьків милого; в) від повсякденної непосильної праці; г) бо дуже захворіла.
«Ой не ходи, Грицю» 1. Зіллячко, яким дівчина отруїла Гриця, вона:а) викопала; б) купила на базарі; в) випросила у ворожки; г) сама виростила. 2. Як героїня твору характеризує дівчат на вечорниці? Вони:а) мудрі; б) полохливі; в) чарівні; г) веселі. 3. У вівторок молодиця:а) зіллячко переполоскала; б) Гриця отруїла; в) зілля ізварила; г) ходила до ворожки.