Презентація – це демонстрація навчальної інформації з метою досягнення навчального ефекту за допомогою засобів візуалізації.
До Вашої уваги пропонується презентація, яку вчитель може використати як супровід до уроку української літератури в 10 класі за темою «Михайло Коцюбинський. Повість “Тіні забутих предків". Фольклорно-етнографічна основа твору, її романтичний характер. Сюжет твору».
Матеріал, поданий у презентації, допоможе вчителю ознайомити учнів з історією написання повісті, темою, ідеєю та порушеними проблемами. Пропонований матеріал дасть учням можливість побачити чарівну красу природи карпатського краю, розширити уявлення про особливість світовідчуття та світосприйняття гуцулів, їхній побут, традиції, самобутність жителів цього краю через осмислення праці й духовного життя, змальованих на сторінках повісті. Презентація допоможе розкрити не тільки образи головних героїв твору, а й уявити, що навколо живуть такі істоти, як щезник, чугайстир, нявки.
Крім того, презентація містить відомості про фільм «Тіні забутих предків», його режисера та акторів, що знялися в головних ролях.
Сподіваюсь, що пропонована презентація допоможе вчителю зацікавити учнів повістю М.Коцюбинського, краще пояснити тему уроку, а учням – якісніше засвоїти навчальний матеріал.
Історія написання повістіВід першого короткого перебування в Карпатах у Коцюбинського залишилось велике враження. Про нього він писав М. Горькому: «Коли б Ви знали, який це чудовий, майже казковий куточок, з густо зеленими горами, з вічно шумуючими гірськими ріками, чистий і свіжий, ніби вчора народився. Костюми, звичаї, весь уклад життя гуцулів … настільки своєрідні і мальовничі, що почуваєш себе перенесеним у якийсь новий невідомий світ. Як було б добре, аби ви хоч раз з'їздили в Карпати»У 1910 році Коцюбинський у відповідь на наполегливе запрошення Володимира Гнатюка по дорозі з Італії відвідав Карпати.
Іван Палійчук«Іван все плакав, кричав по ночах, погано ріс … Не раз вона з ляком думала навіть, що то не од неї дитина. Не "сокотилася" баба при злогах, не обкурила десь хати, не засвітила свічки - і хитра бісиця встигла обміняти її дитину на своє бісеня», тому мати називала його «обмінником»«Іван був дев’ятнадцятою дитиною в гуцульській родини Палійчуків»
«Став проти хмари, одна нога наперед, і склав руки на грудях. Закинув назад бліде обличчя і вперся похмурим оком у хмару. Тоді Юра підняв до хмари ціпок, що тримав у руці, і крикнув у синій клекіт: «Стій! Я тебе не пускаю!..» Юра заклинав її йти «у безвісті, у провалля», але не на сіножаті, бо пропаде худоба. Нарешті хмара скорилася».
«Чого вона тільки не виробляла, ота родима відьма! Перекидалась у полотно, що біліло смерком попід лісом, повзла вужем або котилась горбами прозорим клубком. Спивала, нарешті, місяць, щоб було темно, як йде до чужої худоби. Не один присягався, що бачив, як вона терницю доїть: заб'є у неї чотири кілки, неначе дійки,— і надоїть повну дійницю». Відьма баба Хима. Слово відьма спочатку вживалося в значенні «та, що все знає, відає», звідки розвинулося подальше «ворожка», а пізніше — «зла, сварлива жінка».
Образ Чугайстра (Чугайстрина, діда, лісового чоловіка, гая, ночника) не відомий іншим слов'янам. Його знають тільки в українських Карпатах. «Він був без одежі. М'яке волосся покривало все його тіло, оточало круглі і добрі очі, заклинилось на бороді і звисало на грудях. Се був веселий чугайстир, добрий лісовий дух, що боронить людей од нявок. Він був смертю для них: зловить і роздере». Чугайстир
Чугайстир виступає у досить невизначеному окресленні: іноді як високий чоловік, одягнутий у біле, іноді як покритий довгим волоссям. Поведінкою нагадує лісовика. За повір'ями, колись він був звичайною людиною, але його закляли чаклуни. У лісі він ловить нявок і поїдає їх. Проте до людей чугайстир ставиться доброзичливо. Поспілкувавшись із ними при зустрічі, він відпускає їх, не заподіявши шкоди.
«Іван бачив перед собою Марічку, але йому дивно, бо він разом з тим знає, що то не Марічка, а нявка. Йшов поруч із нею й боявся пустити Марічку вперед, щоб не побачить криваву діру ззаду у неї, де видно серце, утробу і все, як се у нявки буває». Мавки символізують душі дітей, які народилися мертвими чи померли нехрещеними. Вони часто постають у вигляді молодих привабливих дівчат, які танцями і співом заманюють хлопців у ліс, де залоскочують їх до смерті або стинають їм голови.