Матеріал створений для підготовки учнів 10-11 класу до ЗНО з української літератури. Практичні вправи пов`язані з тропами та фігурами поетичного синтаксису. З повагою джо укладачів сайту, Смаглюк Галтна Петрівна
Художня мова
Тропи
1. Епітет – художнє означення
( прикметник в переносному значенні)
„ трепет щастя”, вечорова синь”.
2. Метафора – приховане порівняння :
„ облетіли надії весь світ”.
3. Метонімія – заміна назви одного предмета назвою іншого
на основі тісного зв язку між ними:” радіє Київ мій”
( замість кияни)
4. Алеголрія – зображ. людських характерів в образах
тварин, рослин...( в байках)
5. Символ – заміна абстрактного поняття конкретним образом: голуб – символ миру.
6. Персоніфікація ( уособлення) - неживі предмети стають живими: „гуляє вітер по полю”.
7. Оксюморон – сполучення суперечливих понять, внаслідок чого виникає нове смислове значення: „ живий труп”.
8. Порівняння – зіставлення предмета з іншим на основі подібності за допомогою сполічників( як, ніби...) : „ хмари білі, як сніг”.
8. Синекдоха – заміна однини множиною або множини
одниною: „ сто разів вам казав”.
9. Гіпербола – перебільшення „ не ріки -море розлилось”.
10. Літота – надмірне применшення „ курці по коліно”.
Визначити тропи
Фігури поетичного
синтаксису
1. Інверсія – незвичайний полрядок слів в реченні:
„я знавець тонкий”.
2. Антитеза – протиставлення протилежних понять :
„Люди мучились , як в пеклі, пан втішався , як у раю”.
3. Анафора – повторення слів на початку реченя або
рядка: Може, то тільки легенда,
Може, то казка знадлива.
4. Епіфора – повторення в кінці рядка: „брама зачинилась, навік зачинилась”.
5. Тавтологія – повторення однозвучних слів :
„масло масляне”.
6. Паралелізм – паралельне зображення подібних
предметів( у фольклорі частіше) : „весна прийшла – кохання прилетіло”.
7. Багатосполучниковість – навмисне збільшення
сполучників у реченні.
8. Риторичне запитання – запитання, що не вимагає
відповіді ( для підсилення уваги читача) : За що кара? За
що мені муки?
Поетична фонетика
1. Алітерація – повторення приголосних звуків : „ плили
хмарини, немов перлини”.
2. Асонанс – повторення голосчних звуків: „ усе
міняється, оновлюється, рветься.”
Визначити фігури
Се любов моя -
А в ніженьках коник плаче, -
10. Засідаєм пари дорозі ждать подорожнього –
11. Чорна хмара наступає
Чумак ярма нариває –
12. Зимував я зиму,
Зимував я другу –
13. Чи всі ж тії та сади цвітуть,
Що зарані розвиваються
Чи всі ж тії та вінчаються,
Що любляться та кохаються –
14.