Практичні вправи з теми "Художня мова". Підготовка до ЗНО

Про матеріал

Матеріал створений для підготовки учнів 10-11 класу до ЗНО з української літератури. Практичні вправи пов`язані з тропами та фігурами поетичного синтаксису. З повагою джо укладачів сайту, Смаглюк Галтна Петрівна

Перегляд файлу

                               Художня мова                    

 

                  Тропи

 

1. Епітет – художнє означення

( прикметник в переносному значенні)

„ трепет щастя”, вечорова синь”.

 

2. Метафора – приховане порівняння :

„ облетіли надії весь світ”.

3. Метонімія – заміна назви одного предмета назвою іншого

на основі тісного зв язку між ними:” радіє Київ мій”

( замість кияни)

4. Алеголрія – зображ. людських характерів в образах

тварин, рослин...( в байках)

5. Символ – заміна абстрактного поняття конкретним образом: голуб – символ миру.

6. Персоніфікація ( уособлення)  - неживі предмети стають живими: „гуляє вітер по полю”.

7. Оксюморон – сполучення суперечливих понять,  внаслідок чого виникає нове смислове значення: „ живий труп”.

8. Порівняння – зіставлення предмета з іншим на основі подібності за допомогою сполічників( як, ніби...) : „ хмари білі, як сніг”.                                                                                                                                                                                    

8. Синекдоха – заміна однини множиною або множини

одниною: „ сто разів вам казав”.

9. Гіпербола – перебільшення „ не ріки -море розлилось”.

10. Літота – надмірне применшення „ курці по коліно”.

 

                 Визначити тропи

  1. З їв три тарілки борщу-
  2. На нашій – не своїй землі –
  3. Читаємо Шевченка –
  4. Дівчинонька гарна, як зіронька –
  5. Світе вольний, несповитий –
  6. Сплять – вкриваються вітрами –
  7. Гарячий сніг –
  8. Вас я боюся, ви, зрадники – друзі –
  9. Це такий чоловік , що в ложці води втопить –
  10. Високий рівний степ –
  11. Хтось заплутав зажурені віти в павутиння нитки золоті –
  12. Вода підскочила вгору білою піною –
  13. дзвінка тиша –
  14. веселенька, як весіння зіронька –
  15. Арфами – золотими, голосними обізвалися гаї –
  16. Йде весна запашна, квітами, перлами закосичена –
  17. Коли б його пустити з косою, він обкосив би всю земну кулю –
  18. Любов моя плаче гірко –
  19. Народе мій, замучений, розбитий –
  20. Стомився день, облишив косовицю , дмухнув на сонце, заморочив ліс –
  21. Десь там, у найвищих глибинах, десь там, у найглибших висотах –
  22. Ти пахнеш, як листя весняне, як дитинство моє полотняне –
  23. Зажурилась Україна, бо нічим прожити –
  24. Я ж не люблю її з надмірної любові –

 

 

 

 

 

  Фігури  поетичного

                      синтаксису

 

   1. Інверсія – незвичайний полрядок слів в реченні:

     „я знавець тонкий”.

   2. Антитеза – протиставлення протилежних понять :

 „Люди мучились , як в пеклі, пан втішався , як у раю”.

  3. Анафора – повторення слів на початку реченя або

рядка:   Може, то тільки легенда,

              Може, то казка знадлива.

    4. Епіфора – повторення в кінці рядка: „брама зачинилась, навік зачинилась”.

    5. Тавтологія – повторення однозвучних слів :

„масло масляне”.  

    6. Паралелізм – паралельне зображення подібних

предметів( у фольклорі частіше) : „весна прийшла – кохання прилетіло”.

     7. Багатосполучниковість – навмисне збільшення

сполучників    у реченні.

     8. Риторичне запитання – запитання, що не вимагає

відповіді ( для підсилення уваги читача) : За що кара? За

що мені муки?

 

                        Поетична фонетика

   1. Алітерація – повторення приголосних звуків : „ плили

хмарини, немов перлини”.

   2. Асонанс – повторення голосчних звуків: „ усе

міняється, оновлюється, рветься.”

 

                  Визначити фігури

  1. До тебе, моя річечка, ще вернеться весна, А молодість не вернеться, не вернеться вона.
  2. Людей муштрованих чимало –
  3. В піснях і труд, і даль походу, і жаль, ісміх, і любов…
  4. Прощаннячко, прощай –
  5. Болю мій, друже вірний, чом же ти не втихаєш? –
  6. Арфами, арфами, золотими, голосними обізвалися гаї –
  7. Се розпука моя

Се любов моя   -

  1. Чоловік гордий та жорстокий –
  2. А в головах ворон кряче,

А в ніженьках коник плаче, -

    10. Засідаєм пари дорозі ждать подорожнього –

     11. Чорна хмара наступає

            Чумак ярма нариває –

     12. Зимував я зиму,

             Зимував я другу –

     13. Чи всі ж тії  та сади цвітуть,

            Що зарані розвиваються

             Чи всі ж тії та вінчаються, 

             Що любляться та кохаються –

        14.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Мокрушина Поліна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Микитенко Таисия
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
20 лютого 2018
Переглядів
5234
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку