Урок української мови в 11-А класі 02.12.2015 (7 урок)
Тема: Синоніміка мовних засобів вираження присудка, другорядних членів речення. Інверсія замість прямого порядку слів.
Мета:
Тип уроку: Повторення, узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок (формування комунікативної компетенції )
ФОРП: фронтальна бесіда за презентацією, групова, індивідуальна, індивідуалізована
Методи навчання: діяльнісний підхід, пояснювально-ілюстративний
Обладнанн: ручки сині, червоні; презентація, картки з реченнями, картки для самоперевірки, картки з тестами, матеріали на блозі «Барвінок» розділ «Навчаємось разом» Українська мова.11 клас
слайд |
Етапи уроку |
ФОПД |
Методи навчання |
Мета навчання |
|
|
Організаційний момент |
Фронтальна |
|
|
|
|
Мотивація навчальної діяльності. Тема і задання уроку відповідають вимогам програми підготовки до ЗНО: Граматична основа речення. Порядок слів у реченні. Підмет і присудок як головні члени двоскладного речення. Означення. Додаток. Обставина. |
Учасник ЗНО повинен вміти: визначати структуру простого двоскладного речення; правильно й комунікативно доцільно використовувати. Розпізнавати види другорядних членів; правильно й комунікативно доцільно використовувати виражальні можливості другорядних членів речення в мовленні. |
|||
|
Перевірка домашнього завдання: Тести розміщені на блозі «Барвінок», розділ «Навчаємось разом. Українська мова. 11 клас» |
Індивідуальна ; Взаємоперевірка, взаємооцінювання |
Діяльнісний підхід |
Формувати навички роботи з різними джерелами інформації |
|
|
Повідомлення теми, мети уроку |
|
|
|
|
|
Актуалізація опорних знань:
|
Фронтальна бесіда за презентацією |
Пояснювально-ілюстративний |
Узагальнення вивченого. Формувати навички роботи з різними джерелами інформації.
|
|
|
Вправи на застосування опорних знань:
|
Фронтальна бесіда за презентацією |
Репродуктивний |
Розвивати вміння систематизувати, узагальнювати, класифікувати та критично осмислювати інформацію. |
|
|
Систематизація й узагальнення ЗУН:
|
Групова робота з картками: 6 груп Групова робота з картками для самоперевірки. |
Діяльнісний підхід Частково-пошуковий |
|
|
|
Підсумок уроку: Виконання тестових завдань |
Індивідуалізована робота за картками з тестовими завданнями, 5 варіантів |
Діяльнісний підхід |
|
|
|
Домашнє завдання: Написати власне висловлювання – роздум на тему «Що таке патріотизм?» Підкреслити присудки. Рекомендації щодо оформлення твору розміщені на блозі «Барвінок», розділ «Навчаємось разом. Українська мова. 11 клас» |
Індивідуальна Творча
|
Діяльнісний підхід |
Формувати навички роботи з різними джерелами інформації
|
|
|
Оцінювання: Домашнє завдання Активність на уроці Групова робота Тести |
Картка оцінювання |
|
|
|
Група 1. Підкреслити прямі додатки
Група 2. Підкреслити непрямі додатки
Група 3. Підкреслити означення
Група 4. Підкреслити обставини
Група 5. Підкреслити підмети
Група 6. Підкреслити присудки
Тести № 1
А Дума осіння – крок до прозріння.
Б Поезія – це свято, як любов.
В Енергія волі й краси незнищенна.
Г Боягуз називає себе обережним, а скупий – економним.
А Повинна мати думати і дбати про всіх живих і мертвих на землі.
Б Я біжу раненько до хати колядувати.
В Мені дальня зоря буде слати листи вересневими журавлями.
Г Вже клен, що казку розказав бузкам, ліг тінню спати на телігу.
А Буду словом і хлібом ділитись, відкривати ворота гінцям.
Б Лиш мати вміє жити, аби світитися, немов зоря.
В Я вірші став писать під вечір золотий.
Г Буде небо світитись небесною думою.
А Сміливі завжди мають щастя.
Б Сідати за стайню збирається сонце.
В Людина починається з добра.
Г Степ став сліпучою, гулкою цілиною.
А Київ – місто прекрасне, як усмішка долі.
Б Ми часто в клопотах втрачаємо реальне відчуття краси.
В Я відчуваю рівний пульс народу.
Г Вечірній обрій опустив завісу.
А За Сулою, десь далеко-далеко, спалахували зірниці.
Б Не від їжі ростуть діти, а від радості.
В Маленьку хату обступили кругом високі ясени.
Г Білі водяні лілеї гойдались на темній воді.
А Людина по світу йде, задивлена в життя.
Б Бурлаки завернули в яр на відпочинок.
В Ще одна осінь повільно минає.
Г Крізь туман імлистий прийде селянка-осінь в наше місто.
А Від козаччини до Чорнобиля – усе українське життя стає епосом.
Б Колись велика ріка Конка сьогодні стала річкою.
В Весна – художник дуже знаменитий.
Г Нашу індивідуальність створює пам'ять.
Д Митець – створіння примхливе й складне.
Член речення Приклад (виділене слово)
1.Присудок А Козак не без долі, дівка не без щастя.
2.Обставина Б Козак мовчить, а все знає.
3.Означення В І холод не страшний, коли козак молодий.
4.Додаток Г Не братайся з козаками мед пити.
Д Козакові Омелькові картопельки тепленької.
Тести № 2
А Без роботи день роком стає.
Б Добрий початок – половина діла.
В Без діла слабіє сила.
Г Маленька праця є кращою за велике безділля.
А Земле рідна, скільки буду жити, стільки і любитиму тебе.
Б Філософ мусить розтинати світ розумом.
В Умерти на полі – то не слава.
Г Поезія – це свято, любов.
А Серед мільйонів людей ви – неповторна, єдина людина у світі.
Б Без мрії не можна жити, не можна нікого любить.
В Нема в житті напівціни, нема в житті напівлюбові.
Г Люблю читати на дозвіллі.
А Красуня задумана осінь золоті парусі нап’яла.
Б Адресовані людям вірші – найщиріший у світі лист.
В Чорнобиль – попередження, набат, його уроків людство не забуде.
В Поет співав про хлопця, який за Дунаєм здобуває славу.
А Овідій прокинувся від крику.
Б Люблю дивитися на воду.
В Зараз у нас усього по вінця.
Г То вічність узяла мене у свідки – усе запам’ятати на віку.
А Не відступати на жоден крок!
Б Саме через тебе мені світ милий.
В Поїдемо переймати досвід.
Г Гомоніла Україна, довго гомоніла.
Д Все так відчайдушно, щасливо цвіте.
А Брат радий допомогти.
Б Сестра вміє співати.
В Батьки поїхали відпочивати.
Г Студенти починають навчатися.
Д Я хочу поплавати.
А Наше життя – бурхливий океан.
Б Роки життя не владні над тобою.
В Стрижку наголо в нас називають солдатською.
Г Світло сонця розлилося по всьому степу.
Д Клен напроти кидав тінь на грядки.
Член речення Приклад (виділене слово)
1.Обставина А Бажання заснуть зараз сильніе за мене.
2.Присудок Б Не зоравши, не посієш.
3.Означення В Дарувати квіти – приємно.
4.Додаток Г Оженитися – не дощик переждати.
Д Ми, долаючи знемогу, мусимо брехню палить.
Тести № 3
А Серце хотіло, мов ластівка, полетіти угору.
Б Платон міг мислити холодно й тверезо.
В Ця слава буде вічно пломеніть.
Г Я прагнув чистим шматочком неба засклити в хаті сумне вікно.
А Світ рухливим і мінливим став.
Б Словом і піснею славити хочу щедре братерство і нашу родину.
В Ніколи пить ворожі коні не будуть воду у Дніпрі.
Г Великі поети не вміють писати віршів.
А Спокійну совість і чисті руки я мушу ревно оберігати.
Б Туристи сіли перепочити.
В Про нас у майбутніх поколіннях ще довго будуть говорить.
Г Хай вічно світить лампа над столом в небеснім Києві, в небесній Україні.
А Земля почала зеленіти тендітною травою.
Б Я вірші почав писать під вечір золотий.
В Як прагне людство в злагоді іти назустріч сонцю, радості й труду!
Г Ми чисті перед совістю, нащадками й планетою.
А Заходить до хати зоря-зоряниця, і гомін стихає кругом.
Б Ходить вітер яром та горою, плачуть трави, тужать під косою.
В Прісною прохолодою повіяло з лісу.
Г За півкілометра річка розпливалася великим плесом.
А Душі найкращі поривання несемо, як сповідь, матерям.
Б Над степом, од сонця рудим, дзвінка пролетіла стріла.
В Джерельце роду б’є споконвіків – отам ріка, до речі, почалась.
Г Не ім’я творить людину, а людина своїми ділами створює собі ім’я.
А На небі сонце – серед нив я.
Б Син від розкоші вередує.
В Цього року вродило краще.
Г Зима крізь вії дивиться на світ.
Д Вражень вистачить на все життя.
А Час не помічають не тільки щасливі, а й безсмертні.
Б Література справді спроможна сприяти розвиткові людини.
В Істинно вільна людина ні над ким не прагнутиме панувати.
Г Тільки із страждання виникає здатність перейнятися болем ближнього.
Д Художник по суті дуже беззахисний перед свинцевим ливнем обставин.
Член речення Приклад (виділене слово)
1.Присудок А Любові й щастя хочеться людині.
2.Додаток Б Прости мене, я згарячу забувся.
3.Означення В Черешні в нашому саду розкішні.
4.Обставина Г На небі гуляв повний місяць.
Д Завжди величніша путь на Голгофу.
Тести № 4
А Море було безбарвне, аж чорне.
Б Гірські печери ще затоплені водою.
В Будуть тебе кликать у сади зелені хлопців чорночубих диво-наречені.
Г Щире кохання не вкрите серпанками.
Д Грудневі дерева стоять голі.
А Заміж вийти – не дощову погоду пересидіти.
А ось тепер будемо вечеряти всі разом.
В Любить людей мене навчила мати.
Г Моє серце прагне буять на просторі!
Д На дніпровській долині ромашка побита зів’яла.
А Я хочу мріяти минулим.
Б Молитву найдостойнішу свою я починаю словом «Україна».
В І мене виходять зустрічати край дороги наші явори.
Г Україна… Вік це слово буде піснею звучати.
А Мене терміново наказано відкликати з відпустки.
Б Того року син поїхав учитися до столиці.
В Я не хочу ваш удаваний спокій розуміти як щастя.
Г Я берусь за важку роботу – виглядати синів.
А Річка крає сутінки сині.
Б Листя розпустилось назустріч живодайному дощеві.
В Цієї ночі-уночі ми тихо говорили.
Г Явись мені, слово, душі освята.
А Біля вікна мати гойдає колиску.
Б Нам пора для України жить.
В Сміливі завжди мають щастя.
Г Сміятись краще все-таки, ніж плакать.
А Теплий туман налив балку по вінця.
Б Жити лише для розваг, для гри в ніщо – це аморально.
В У ресторанах світу популярна наша котлета по-київськи.
Г Команда з Одеси перемогла вже на останньому етапі.
Д Ще назва є, а річки вже немає.
А Творчість завжди мрійна і тривожна.
Б Якою красивою є людина в праці.
В Усі ми дужі дружбою своєю.
Г Спадають млосно вечори липневі.
Д Тиха вода завжди глибока.
Член речення Приклад (виділене слово)
1 додаток А Стомились хлопці, присіли спочити.
2 присудок Б Кайдаш загадав Кайдашисі й Мелашці гребти сіно.
3 означення В Серед неба ходить білолиций.
4 обставина Г Живу бажанням творити добрії діла.
Д Послухайте: критика критикою, тон тоном.
Тести № 5
А Вести всі роботи з дотриманням графіка – золоте правило.
Б Гарним був Київ цього свіжого осіннього ранку.
В Передавати досвід молодим – найбільше щастя.
Г О вісімнадцятій тридцять будь обов’язково вдома.
А Ліс стояв розхристаний, спустошений і дикий.
Б Золоточубий вересень прийшов позолотити дерева.
В Життя стає радістю для кожного у рідному краю.
Г Хмари починають темніти, стають синьо-чорні.
Д Боятися смерті – на світі не жити.
А Будить спогад давня пісня, пада в трави і зника.
Б Художник щоразу все мусить відкривати заново.
В Сорок вісім могутніх струменів злилися в один велетенський водоспад.
Г А три покоління селянського дому вмістились на знімках старого альбому.
Д Благословенна кожна мить життя на цих всесвітніх косовицях смерті!
А Людині бійся душу ошукати, бо в цьому схибиш – то уже навіки.
Б У шумі-гомоні верховіть образ матері мені сниться.
В Не замовкає правди голос.
Г Ми поступово забуваємо природи дивні голоси.
А Сади дороги заметуть по самий виднокруг.
Б Підкова місяця прибита зірками в голубих ночах.
В Закотилося стигле яблуко сонця в корзинку ночі.
Г Учора в дощ зайшов до мене Блок.
А У літо весна переходить поволі.
Б По всім світі пронесу нашу гордість і красу – рідну мову.
В А літо знов на український лад гуде бджолою в творчому натхненні.
Г Мова – не звуки, смисл, а душа народу.
А Я загартований від часів воєнного дитинства.
Б Ой там, за Дунаєм, молодець гуляє.
В Дурний і в Києві не купить розуму.
Г Топчи правду в калюжу, а вона все чиста буде.
Д Приймачі підбадьорливо сиплють прогнозами.
А То не хмара – біла пташка хмарою спустилась над царем тим.
Б Розкіш царів меркне перед мистецькими шедеврами геніїв.
В Не мати царя в голові – означає діяти нерозсудливо.
Г За царя не бачили часом і сухаря.
Д Крути не верти – царем не будеш.
Член речення Приклад (виділене слово)
1 обставина А Поїдемо поговорити з лісом, а вже тоді я можу і з людьми.
2 присудок Б Талант малювати має не кожна людина.
3 означення В Поважати людину – це ж ціла наука, наука душі.
4 додаток Г Батька попросили оновити старий сценарій.
Д По-справжньому починають цінувати життя після тридцяти.
Домашнє завдання до теми «Члени речення. Порядок слів у реченні»
А Туристське спорядження вони поклали в човен.
Б Турбуватися про батьків – обов’язок дітей.
В Гетьмани, гетьмани, якби то ви встали, встали, подивились на той Чигирин!
Г Стоять віддалік одна від одної над річкою три верби.
Лісове болото обступили білокорі берези.
А Люблю зелені степи нашої північної Вкраїни!
Б А з синім небом уже щось діється.
В Доводилося вам їздити пізньої весни чи раннього літа по Україні?
Г Любуєшся на картину нічної степової краси, смакуєш раєве смакування.
Д Рослинам, зібраним на івана Купала, приписували чудодійні лікарські властивості.
А Ти, схоже, хочеш вийти сухим із води.
Б Тут весело.
В Доню, ми будемо відпочивати.
Г На жаль, хлопець виявився ні риба ні м'ясо.
Д Нехай усі танцюють, розважаються.
А Ліс іще дрімає…
Б Були падіння, злети, поразки та перемоги.
В Сьогодні сонячно.
Г Мені сумно.
Д У вас затишно.
А У садку було прохолодно.
Б Він зробив це ненавмисне.
В У будинку неподалік світилося.
Г Квартира праворуч ще не заселена.
Д У мене радісно на душі.
А А потім вже подвижники і вчені взялись вивчать кургани височенні.
Б Вони будуть купатися й розважатися цілий день.
В Співати – це як дихати.
Г Птахи по надбережжю готуються відлітати у вирій.
Д Все довкола здається ялинковими прикрасами, новорічною феєрією.
А Роса ще не встигла розійтися туманом по зеленому полю.
Б Мені не раз випадало раніш добре поживитися там на всяку дичину.
В Не знаю чому, але захотілося лягти і качатися по траві.
Г Вона прислухається до них і ще не наважується втрутитися, висловити свою думку.
Д На Слобожанщині господині просили посівальника обов’язково посидіти на порозі.
А По всій Україні справжні коралі ще й тепер під назвою «доброго намиста» вважаються великою цінністю.
Б Поруч з обробкою хутра в Україні вже з давніх-давен люди вміли виробляти тканини з льону.
В Усе живе і мертве повинно зустріти Свят-вечір на своєму місці.
Г А з рідної півночі вітер поганий завсім перестав подихати.
Д Народжене й випромінюване розквітлим снігом сяйво можна порівняти з усмішкою.
А Обрій почала огортати все густіша й густіша темрява.
Б І, наче на її очах,узявся рости горох.
В І зараз же довелося жінці порати подвір’я.
Г Жайворонки сідали відпочити на спинах лелек.
Д Василь Іванович боявся підвести зір на близький правий берег Дніпра.
А Вечір був чарівний, зоряний, пісенний.
Б Цього разу він був одягнений аж надто пишно.
В Біля мосту й справді було стовпотворіння.
Г Толя був син хазаїна того будинку, де вони жили.
Д Вечір був м’який, теплий, густо настояний на степових пахощах.
А Стала біля обгорілого танка й замислилась.
Б Пройшовши по небу, тепла, тиха червнева ніч стала оволодівати і землею.
В Обличчя розм’якло і стало добродушно-нетямкувате.
Г Небо стало схожим на густо розведену у воді синьку.
Д Піщистий путівець усе ширшав, а досягши села, присілка чи хутора, став зовсім просторий.
А Починали пастушити звичайно з семи років.
Б Звичай робити писанки, крашанки виник в Україні давно, ще з дохристиянських часів.
В Мені було велено однести корівці окраєць освяченої паски, притрушений сіллю.
Г На колишній Гетьманщині на Водохреще парубоцтво сходилося на лід помірятися силами.
Д Після служби всі почали виходити з церкви з хоругвами, хрестом і плащаницею.