Мета урокуз’ясувати, за яких умов відокремлюються додатки, яке їх інтонаційне оформлення та роль у мові;навчитися знаходити в реченні та правильно виділяти на письмі відокремлені додатки;будувати правильно речення з відокремленими додатками;розвивати культуру усного та писемного мовлення.
Номер слайду 3
Мовна розминка. Зіставте речення у двох колонках. Визначте синтаксичну роль, спосіб вираження та значення виділених слів. Люблю всі пори року. Не скажу нічого. Похибки друзів ми повинні виправляти. Люблю всі пори року, особливо літо. Не скажу нічого, крім правди. Похибки друзів, за винятком зради, ми повинні виправляти.
Номер слайду 4
Відокремлені додатки відповідають на питання непрямих відмінків; мають значення виключення, включення, заміщення одного предмета іншим; з’єднуються з іншими членами речення способом керування; на письмі відокремлюються комами.
Номер слайду 5
ВІДОКРЕМЛЮЮТЬСЯ додатки, виражені іменниками з прийменникамикрім (окрім, опріч)замістьусуперечзокремаособливоза виняткомна відміну від
Номер слайду 6
Додатки з прийменником ЗАМІСТЬ можуть не відокремлюватися.1. Якщо замість можна замінити прийменником «за» або «взамін». Учень пояснював тему замість (=за) учителя. Якщо така заміна неможлива, тоді додаток відокремлюється. Замість парт, у клас поставили нові столи. Там, замість житечка, в теплеє літечко терен зацвів.2. Якщо можлива заміна такого додатка. Замість квіток шаблі, списи виблискують в долині. Порівняйте: Не квіти, а шаблі, списи виблискують в долині.
Номер слайду 7
Пунктуаційний практикум1. На світі все знайдеш крім рідної матері.2. А тепер замість крила парусника Тоня й Віталій бачать удалині серед затоки непорушну гору якусь.3. На відміну від мудреця нерозумний чоловік вимагає всього від інших а не від себе.4. Ні небо ні земля ніколи навіть у снах не покидають людини.5. Люблю слухати спів пташок особливо жайворонка.
Номер слайду 8
Дослідження - трансформація. ЗРАЗОК. У будинку нікого не було. У будинку була лише господиня. - У будинку нікого не було, крім господині.1. Цього року рясно вродили всі плодові дерева. Найкращий урожай цього року дали вишні.2. Уважним треба бути до всіх. Приділяти увагу слід старим і дітям.3. За своє військове життя Іван Сірко брав участь у п’ятдесяти п’яти битвах. Лише в одній битві Іван Сірко зазнав поразки.
Номер слайду 9
Творче завдання. Складіть і запишіть речення, увівши до них подані відокремлені додатки. З’ясуйте значення цих додатків та чим вони виражені. Підкресліть усі члени речення. Крім мами й батька; за винятком кількох друзів; замість вдячності.
Номер слайду 10
Тест для самоперевірки1. Відокремлений додаток ужито в реченніА Дозволь мені, мій вечоровий світе, упасти зерням в рідній бороні. Б Розминаючи сизий полин у долоні, роси юності спогадом п’ю. В До серця доторкнулася весна, ота жіноча, ніжно-лебедина. Г Усі, за винятком Андрія, прийшли того вечора на збори.2. Додаток з обох боків треба відокремити комами (розділові знаки пропущено)А Замість свічки палахкотить сонце. Б Зло нічого не дає крім зла вмій прощати як прощає мати. В І ніхто того не чув не знав не бачив опріч Марка малого.3. Додатки відокремлюються за допомогою таких слів. А безперечно, мабуть, по-перше. Б знаючи, чесно кажучи, таким чином. В опріч, особливо, за винятком
Номер слайду 11
РЕФЛЕКСІЯСьогодні на уроці я вивчив… запам’ятав… не вмів, а тепер умію... переконався…
Номер слайду 12
Домашнє завдання Опрацювати параграф 37, с. 245-247. Повторити параграфи 34-36. Виконати тестове завдання за посиланням.