Презентація до уроку "Усмішка". Образ Тома, його динаміка. Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору"

Про матеріал
Презентація, сподіваюся, дає можливість ретельно проаналізувати зміст твору. Процитовані протилежні думки щодо цивілізації, щодо поведінки Тома і натовпу біля картини. Словникова робота містить тлумчення поняття "символ", "конфлікт". Надані і розтлумачені образи-символи. Еволюція образу Тома продемонстрована у вигляді сходинок - за бажанням можна додати ефект анімації. Наприкінці презентації містяться тести на знання змісту й розуміння твору.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

«Усмішка» Образ Тома, його динаміка Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору

Номер слайду 2

Сонце піднімалось усе вище небосхилом, несучи тепло, і чоловіки скинули з себе вимазані рядна та брудні капелюхи.  …міста – купи руїн, дороги від бомбардувань – наче пилка, вгору-вниз, поля ночами світяться, радіоак- тивні… …стоїмо тут із самісінького ранку, кишки судомить, стукотимо від холоду зубами…  Полудень. Пахощі зруйнованого міста отруювали спекотливе повітря, щось порпалося серед уламків будівель. О дев'ятій годині він був біля розбитої ферми. За нею, у тому, що залишилося від силосної башти, під навісом, його зустріли звуки, які казали йому, що родина спить – спить мати, батько, брат.  Сталося лихо - ядерна війна. Дехто вижив, але люди перебувають у нелюдських умовах. Кого чи що вони звинувачують у цьому?   Умови, у яких перебуває Том

Номер слайду 3

Звинувачення 1. Тут уся справа в ненависті, ненависті до усього, що пов'язане з минулим… Людина ненавидить те, що її занапастило, що їй життя поламало. Вже так вона влаштована. Нерозумно, можливо, але така людська природа. 2. А усе ця зграя ідіотів, яка орудувала світом у минулому! 3. – Сер, це більше ніколи не повернеться? – Що – цивілізація? А кому вона потрібна? Будь-кому, не мені! З чим люди пов’язують минуле? У чому винна цивілізація? Тепер, коли війна вже відбулася, люди не будуть воювати, бо засвоїли уроки минулого?

Номер слайду 4

Інша думка – Сер, це більше ніколи не повернеться? – Що – цивілізація? А кому вона потрібна? Будь-кому, не мені! – А от я готовий її терпіти, – мовив один з черги. – Не все, звичайно, але були й у ній свої добрі риси... – Нащо марнословити! – гукнув Грігсбі. — Будь-що безсенсово. – Е, – наполягав один із черги, – не поспішайте. Ось побачите: ще з'явиться тямовита людина, яка її підлатає. Запам'ятайте мої слова. Людина з душею. – Не буде цього, – сказав Грігсбі. – А я кажу, з'явиться. Людина, в якої душа горнеться до гарного. Він поверне нам – ні, не стару, а, так би мовити, органічну цивілізацію, таку, щоб ми могли жити мирно. – Не встигнеш отямитись, як знову війна! – Чому ж? Може, цього разу все буде інакше.

Номер слайду 5

Порівняйте поведінку біля “Джоконди” Том Том завмер перед картиною, дивлячись на неї. У хлопчиська пересохло в роті. – Але, – повільно мовив Том, - вона ж гарна! Лише Том стояв притихлий обіч цієї свистопляски. Він зиркнув на свою руку. Вона гарячково притиснула до грудей шматок полотна, ховаючи його. – Гей, Томе, чого ж ти? – гукнув Грігсбі. Не кажучи ні слова, схлипуючи, Том побіг геть. За місто, на поранену воронками дорогу, через поле, через мілку річечку він біг, не обертаючись, і стиснута в кулак рука була захована під куртку. Натовп Том і отямитися не встиг, як натовп, гукаючи, штовхаючись, борсаючись, поніс його до картини. Різкий звук полотна, що рветься... Поліцаї кинулися навтікача. Натовп вив, і руки дзьобали портрет, наче голодні птахи. Том відчув, як його буквально кинули крізь розбиту раму. Сліпо наслідуючи інших, він простяг руку, схопив клапоть лисніючого полотна, смикнув та впав, а поштовхи та Стусани вибили його з натовпу на землю. Весь у саднах, одяг розірваний, він дивився, як стареча жувала шматки полотна, як чоловіки розмальовували раму, розкидали ногами жорсткі клапті, шматували їх у найдрібніше лахміття.

Номер слайду 6

Конфлікт твору, образи-символи новели “Усмішка Конфлікт- зіткнення, противоборство діючих сил, що визначає рух сюжеру літературного твору. Таке зіткнення може відбуватися в душі героя, між двома персонажами, групами персонажів, а також між героєм і обставинами, які йому перешкоджають. Символ ( з грец. Symbolon (симболон) – умовний знак, натяк) – це художній образ, що умовно відтворює яку-небудь думку, ідею, переживання (наприклад, хліб – символ життя, добробуту. Визначте конфлікт у новелі “Усмішка”. Що символізують ранок, картина, дитина, усмішка?

Номер слайду 7

Образи-символи новели “Усмішка” Образ Тома “із доброю душею” чиста, вразлива душа відчуття краси не зіпсований духовно намагається врятувати хоч шматок полотна Образ Джоконди “вона прекрасна” “вона всміхається “їй чотириста років” витвір мистецтва “Джоконда” – втілення краси, а краса вічна

Номер слайду 8

Картина – символ мистецтва, світової історії Усмішка – символ добра, радості, краси, любові, щастя, життя Ранок – символ народження, початку нової цивілізації, відродження Дитина – символ чистоти, духовності, правди, відродження людства, життя Образи-символи новели “Усмішка” Ранок Дитина Картина Усмішка

Номер слайду 9

Том – сільській хлопчик, єдина дитина в черзі на майдані Брав участь у святі руйнації та ненависті Замислюється: навіщо плювати, руйнувати Цікавиться, чи повернеться цивілізація Розуміє силу краси і любові Не може плювати і нищити картину Зачарований шедевром мистецтва Відриває шматок картини Зберігає фрагмент шедевра “людина з душею” Еволюція образу Тома

Номер слайду 10

Світ спав, осяяний місяцем А на його долоні лежала Усмішка. Він дивився на неї у білім світлі, яке падало з опівнічного неба і тихо повторював про себе, знову й знову: “ Усмішка, чарівна усмішка..."

Номер слайду 11

Вандалізм Вандалізм (Від лат. vandali - вандали) - одна з форм деструктивної (руйнівної) поведінки людини, що виражається в умисному і безглуздому знищенні культурних і матеріальних цінностей. Осіб, які вчиняють подібні дії, називають вандалами.

Номер слайду 12

Тести за змістом твору “Усмішка” 1. Конфлікт визначає А жанр літературного твору; Б зіткнення, противоборство діючих сил, що визначає рух сюжеру літературного твору; В засіб художньої виразності. 2.Жанр твору «Усмішка» - А повість; Б оповідання; В новела 3. Черга на майдані зібралася… А о південь; Б зранку; В увечері 4.Події, відображені в творі, відбуваються… А в минулому; Б в теперішньому; В в майбутньому 5. Автор картини, яка стояла на майдані, - А Леонардо да Вінчі; Б Рафаель; В Рембрандт 6. Картину знищували… А без дозволу влади; Б за дозволом влади; В за проханням місцевої влади

Номер слайду 13

Тести за змістом твору “Усмішка” 7. Дії мешканців над картиною можна назвати… А вандалізмом; Б анархією; В демократією 8. Головний герой твору Том… А був сиротою; Б ріс у повній родині; В мав тільки матір 9. Полісмени, які охороняли ділянку, мали стежити, щоб… А на картину не плювали; Б не обливали картину водою; В не жбурляли каміння 10.Якими були люди на майдані? А брудними і бідними; Б справжніми знавцями мистецтва; В цивілізованими і гуманними 11.Чому Том не зміг плюнути на картину? А вразила красою; Б не вмів цього робити; В не дочекався черги 12. Більш за все люди ненавиділи… А війну; Б свята; В все, що пов’язане з Минулим

Номер слайду 14

Домашнє завдання Відповісти на тестові запитання. Порівняти Тома і Кліві (на рівні рис характеру).

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.3
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.4
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Басіста Валентина Яківна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Удовенко Олена Валентинівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Гурбан Людмила
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додано
25 серпня 2020
Переглядів
23400
Оцінка розробки
4.4 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку