♪ ознайомити учнів з провідними ознаками постмодернізму в творчості Х. Кортасара, утілення їх в оповіданні «Менади»; зі ♪ з’ясувати етичні, соціальні, психологічні проблеми у творі; ♪ визначити специфіку реалістичних і фантастичних елементів, індивідуальний стиль митця; ♪ спонукати учнів до формування навичок аналізу та інтерпретації художнього тексту; ♪ розвивати вміння виокремлювати ключові події у творі; ♪ формувати сучасного читача, який усвідомлює цінність прочитаного, робить моральний вибір, висновки щодо впливу сучасних творів на читача
розвивати критичне мислення, навички самостійної роботи з різними джерелами; через українські переклади збагачувати власне мовлення; застосовувати різні типи компаративного аналізу; обговорювати поставлені питання в групах, парах; шанобливе ставлення до культурних надбань інших народів.
«МЕНАДИ» ВАК- ХАН- КИ БІС- НУ- ВАТІ БЕЗУ-МНІ ПРИХИ- ЛЬНИЦІ ДІОНІ СА МІФІЧ-НІ ІСТО-ТИ НЕСА- МОВИ-ТІ ВБИ- ЛИ ОР ФЕЯ ША- ЛЕ Н І ПРОВІНЦІЙНЕ АРГЕНТИНСЬКЕ МІСТЕЧКО СЕРЕДИНИ ХХ СТОЛІТТЯ ТЕАТР «КОРОНА» - СВОЄРІДНИЙ МІКРОСВІТ Увійшла до збірки «Кінець гри» Напи- сана в 1956 р. ПРАТЕКСТ- заключна частина давньо- грецького міфу про Орфея ТЕМА: зобра- ження долі мистец- тва в «суспі- льстві спожи- вання» ЖАНР НОВЕЛА ОПОВІДАННЯ Український переклад: ЮРІЙ ПОКАЛЬ- ЧУК МІФ І РЕАЛЬНІСТЬ ОПОВІ-ДАЧ: індивідуально-особистісне начало СТИЛЬ * калейдоскопічність подій; * поєднання реалістичних і фантастичних елементів; * фантасмагоричність; * символіка; * метафоричність; * пародійність; * змішування стилів; * гра слів; алюзії; * цитування, колаж; * парадокс ОБРАЗИ-СИМВОЛИ: Орфей, Маестро, музиканти, сліпий глядач, жінка в червоному, театр «Корона», музичні твори, публіка Програма ♪ «Сон літньої ночі» Ф. Мендельсона ♪ «Дон Жуан» Р. Штраус ♪ «Море» К. Дебюссі ♪ «П’ята симфонія» Л. ван Бетховена ХУЛІО КОРТАСАР 1914 1984 або
Відчуження особистості. Поведінка публіки в громадських місцях. Непередбачуваність психології натовпу.. Проблема дисгармонії людини й натовпу. Духовне збагачення публіки. Втрата індивідуальності. Зіткнення високого й ницого. Роль мистецтва в суспільстві провінційних споживачів. Небезпека “омасовлення” свідомості. Особливості колективної поведінки в надзвичайній ситуації. Етичні Психологічні Соціальні
ЗАВДАННЯ Зі схеми «хмарка слів» виписати персонажів, які належать до оповідання «Менади», і створити психологічний портрет публіки (юрби), надавши лаконічну характеристику кожному із персонажів, виділивши основне. Визначити причини наростання психозу: передати цей стан за допомогою слів із тексту, побудувавши лексичний ряд.
ЗАВДАННЯ. Створити психологічний портрет оповідача. Як поводиться оповідач, опинившись у центрі масового безумства? «…Все ж таки сміливо кинувся у партер із спорожнілої сцени, туди, до музикантів…», «не бажаючи долучатися до цих зовсім обезумілих від захвату людей…». «Власна байдужість пробуджувала в мені дивне почуття вини, ніби моє поводження було в чомусь найганебнішим, особливо скандальне серед усього цього неподобства».
Створив першорядний оркестр, який існує вже 5 років Здобув популярність у місцевої публіки «Старий лис», «рухи розпорядника аукціону» «Подібний до піратського ватажка» «Матадор, що спритно вгороджує шпагу в карк бикові» Працює в місті за контрактом уже багато років Займається музикою 25 років Намагався змінити музичні смаки глядачів класичною музикою
- міфічний герой, співак, музикант, чарівник; - наділений магічною силою мистецтва; - під впливом його музики відбувається процес духовного перетворення; - несе в собі творче начало: добро, красу, любов, вірність; - викликає зачудованість усього живого; - збуджує високе й гуманне; - силою свого таланту змушував «плакати камінь»; - приносив у світ гармонію; - перемагав смерть силою свого мистецтва; - гостро відчуває біль за весь всесвіт; - у душах людей будує храм високої надії; - за настановою Діоніса менади вбили Орфея, який прославляв Аполлона. реальний персонаж, диригент; - “сучасний Орфей”; виконує твори відомих композиторів; - пробуджує в людських душах темне, звірино-інстинктивне начало; - призводить до насильства, колективного фанатичного осліплення; - руйнує, знищує, приносить біль; - театр перетворюється на арену кривавої бійні, пастку; - призводить до смерті; - шалена публіка набуває фатальної сили менад, некерованих почуттів; - публіка перетворюється під впливом мистецтва на розлючених менад, які нищать усе, навіть того, хто їх духовно просвітлює. - орфеї; - майстерна гра; - несуть високе мистецтво; - впливають своєю грою на слухачів; - переслідували благородну мету, виконуючи музичні твори; - гинуть від своїх шанувальників
1. Гузь, О. Фантасмагорична картина безумства натовпу в оповіданні Хуліо Кортасара «Менади» [Текст] / О. Гузь. // Зарубіжна література в школах України. – 2020. – № 2. – С. 34 – 40. 2. Давиденко, Г. Й. Історія зарубіжної літератури ХХ століття [Текст] : навчальний посібник / Г. Й. Давиденко, О. М. Чайка. – К. : Центр учбової літератури, 2007. – 504 с. 3. Зарубіжна література для 11 класу [Текст] : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти : рівень стандарту / О.О. Ісаєва, Ж. В. Клименко, А.О. Мельник – К. : ОУВЦ Оріон, 2019. – 224 с. : іл. https://pidruchnyk.com.ua/458-svtova-lteratura-sayeva-klimenko-melnik-11-klas.html 4. Зарубіжна література для 11 класу [Текст] : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти : профільний рівень / О. М. Ніколенко, В. Г. Тураниця, Д. О. Лебедь. – К. : Грамота, 2019. – 256 с. : іл. https://pidruchnyk.com.ua/1256-zarubizhna-literatura-11-klas-nikolenko.html 5. Ковбасенко, Ю. І. Зарубіжна література для 11 класу [Текст] : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти : профільний рівень / Ю. І. Ковбасенко. – К. : Літера ЛТД, 2019. – 320 с. : іл. 6. Кортасар, Х. Менади [Електронний ресурс] / Х. Кортасар. – Режим доступу : https://library.kre.dp.ua › kortasar-khulio-menady – Назва з екрану. 7. Методичні матеріали до уроків зарубіжної літератури в 11 класі (з мультимедійними додатками) [Текст] : навчально-методичний посібник / за заг. редакцією Н. В. Химери. – Біла Церква : Олімп, - 2019. – 281 с.