Презентація до уроку з курсу "Людна і світ" на тему: «Засоби масової інформації та їх роль у суспільному житті»

Про матеріал
Презентація до уроку з курсу "Людна і світ" на тему: «Засоби масової інформації та їх роль у суспільному житті», яку можна використати і на позаурочних заходах, на виховних годинах, а також на уроках правознавства. Работа з презентацією на уроці здійснюється вчителем. Доцільно використовувати мультимедійний проектор с пультом керування, щоб не обмежувати рухи вчителя. Для перемикання слайдів можна звернутися до помічника. Презентація виконана за допомогою програми Microsoft Office PowerPoint. Работа збережена у форматі, який повністю сумісний з PowerPoint 97 - 2003. Інструкція з використання презентації. Презентація використовується на уроці вчителем, він перемикає слайди відповідно до хронології уроку. Презентація складається з 31 слайду. У презентації використовуються ефекти анімації, схеми, ілюстрації, таблиці. Презентація має навчальний характер. Вона дозволяє познайомитися з новими поняттями, узагальнити матеріал, перевірити знання теми, зробити висновки до теми. Гарних Вам уроків!
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

План 1. З історії розвитку засоби масової інформації. 2. Основні етапи розвитку засобів масової інформації. 3. Преса. Телебачення. Інтернет-ЗМІ. 4. Головні функції ЗМІ. 5. Характерні риси засобів масової інформації. 6. Політичне маніпулювання. Способи політичного маніпулювання. 7. Свобода і цензура в сучасних ЗМІ. 8. Висновок.

Номер слайду 3

3 історії розвитку ЗМІ Як свідчить еволюція журналістики, одним із головних напрямків її розвитку було найбільш повне задоволення потреб людини в комунікації, тобто необхідній і соціально важливій інформації. Уже в доісторичні часи людина виступала як засіб комунікації, поширюючи певну інформацію серед найближчого оточення. Частково цю роль виконували шамани, провісники і оракули, а засобом її консервації був наскельний живопис, пергамент, глиняні дощечки.

Номер слайду 4

До сьогодні більшість дослідників дотримують думки, що поява преси припадає на V ст. до н. е., коли в Римі виходили перші газети, які уже за часів Юлія Цезаря нагадували сучасні. Найбільш відомим був щоденний бюлетень «Acta diurna» («Події дня»). В Азії також існували подібні видання (наприклад, у Китаї в VIII ст. н. е. виходила «Диба» — «Придворна газета», «Кібелчжі» — «хронікальна газета», а в Японії на глиняних дошках зберігали «Іоміурі каварабан» — «Читати і передавати»), що були, по суті, прадавніми газетами.

Номер слайду 5

За часів Середньовіччя були поширені так звані «летючі листки» (серед них — реляції, ревю, куранти та ін.), які мали яскраво виражений інформаційно-прикладний характер. Винайдення 1440 p. І. Гутенбергом процесу друку за допомогою рухомих літер дало поштовх для розвитку преси і журналістики. Батьківщиною преси як соціального інституту можна вважати територію Західної Європи. Першою газетою у сучасному розумінні цього слова зазвичай вважають бельгійську «Niewe Tydingen» («Всі новини»), яка з'явилася в Антверпені приблизно з 1605 року в друкарні Авраама Вергевена. Із 11 березня 1702 р. в Англії, в Лондоні, почали друкувати першу щоденну газету «Daily Courant» («Щоденний вісник»).

Номер слайду 6

Типи журналістики Прийнято виділяти такі типи журналістики: релігійно-клерикальна (ХV-ХVІ ст.), феодально-монархічна (ХVІ-ХVІІІ ст.), буржуазна (ХІХ-ХХ ст.), соціалістична (XX ст.); загальногуманістична (кін. XX ст.–поч. III тисячоліття).

Номер слайду 7

Основні етапи розвитку ЗМІ До початку нашої ери — прагазетні явища; з початку нашої ери до XV ст. н. е. — епоха рукописних видань; з XV ст. до XVII ст. — винахід і розвиток друкарства, становлення газетно-журнальної справи; з XVIII ст. до початку XX ст. — розвиток журналістики як суспільного інституту, вдосконалення поліграфічної бази, становлення преси як основи демократії; 1900-1945 рр. — набуття пресою функцій «четвертої влади»; 1945-1955 рр. — процес концентрації та монополізації ЗМІ; 1955-1990 рр. — епоха становлення електронних засобів комунікації; з 1990 р. і до сьогодні — становлення нового інформаційного порядку у світі.

Номер слайду 8

У XIX ст. журналістика перетворилась на найважливішу частину суспільно- політичного життя і господарювання. Вона виконувала роль знаряддя політичної боротьби — 80 % преси мали яскраво виражений політичних і суспільно-політичний характер. Стався класичний поділ преси на якісну (елітарну) і популярну (масову). До кінця XX ст. до неї додався тип проміжних ЗМІ.

Номер слайду 9

Функції ЗМІ Взагалі, у ЗМІ величезна кількість функцій в абсолютно різних сферах. Комунікативна — функція спілкування, налагодження контакту. Організаторська, у якій найбільш наочно проявляється роль журналістики як «четвертої влади» в суспільстві. Ідеологічна (соціально орієнтовна), пов'язана з прагненням впливати на світоглядні основи та ціннісні орієнтації аудиторії, самосвідомість людей, їх ідеали та прагнення, включаючи мотивацію поведінки. Культурно-освітня, яка полягає в тому, щоб, будучи одним з інститутів культури суспільства, беручи участь у пропаганді та поширенні в суспільстві високих культурних цінностей, виховувати людей на зразках загальносвітової культури, тим самим сприяючи всебічному розвиткові людини. Рекламно-довідкова, спрямована на задоволення утилітарних запитів, пов'язаних зі світом захоплень різних верств аудиторії (сад, город, туризм, колекціонування, шахи тощо). Рекреативна (розваги, зняття напруженості, отримання задоволення).

Номер слайду 10

Засоби масової інформації – це періодичні друковані видання та інші засоби поширення інформації, спрямовані на охоплення необмеженого кола осіб з метою їх оперативного інформування про події та явища у світі, окремій країні, певному регіоні, а також на виконання певних соціальних функцій.

Номер слайду 11

Преса — друковані засоби масової інформації (періодичні друковані видання), які виходять під постійною назвою, з періодичністю один і більше номерів (випусків) протягом року. Під пресою розуміють газети, журнали, альманахи, збірки, бюлетені, рідше книги, листівки, що мають визначений тираж.

Номер слайду 12

Телеба́чення — загальний термін, що охоплює всі аспекти технології та практичної діяльності, пов’язаних з передачею зображень із звуковим супроводом на далекі віддалі. Телебачення є потужним засобом комунікації, засобом масової інформації. Телебачення не знає ані політичних, ні географічних меж, долає простір та палестинці час. Воно робить людини співучасником подій, навіть, здійснені ж без нього. Телебачення створює фон нашому житті, змінює наші звички, привертає до обговоренню різних проблем, формує суспільну свідомість.

Номер слайду 13

Інтернет-ЗМІ (інтернет-видання, інтернет-газета) — регулярно оновлюваний інформаційний сайт, який ставить своїм завданням виконувати функцію засобу масової інформації і користується певною популярністю і авторитетом (має свою постійну аудиторію).

Номер слайду 14

Інформація спочатку поширювалась усно, а з розвитком писемності – письмово: на папірусі, папері, камені. Газети, які дещо нагадували сучасні, виникли після винаходу Йоганном Гутенбергом у 1450 р. друкарського станка. Наступний прорив у розвитку ЗМІ відбувся у ХІХ ст. із винаходом телеграфу, телефону та радіо. На початку ХХ ст. розпочали регулярно транслювати радіопередачі, а з 30-х років минулого століття в наше життя упевнено ввійшло телебачення. Радянський Союз транслював першу телевізійну програму в 1939 р., а регулярне мовлення розпочалося 1946 р. в Москві. Справжня революція відбулась із винаходженням Інтернету, комп’ютерних мереж, електронної пошти.

Номер слайду 15

До головних функцій ЗМІ в демократичному суспільстві належать такі: інформаційна – отримання й поширення інформації про найважливіші події в суспільстві, яка впливає на формування громадської думки з різних питань; освітня – ЗМІ доносять до громадян певні знання, які в подальшому дозво-ляють їм орієнтуватися в суперечливих потоках інформації; політичної соціалізації – через ЗМІ громадяни засвоюють певні стандарти політичної поведінки, цінності й норми, що дозволяють їм адаптуватися до реальності; контролю за діяльністю суб’єктів влади, їх критики – ЗМІ інформують як про позитивні, так і про негативні факти діяльності уряду, окремих посадо-вців; мобілізаційна – ЗМІ спонукають людей до певних дій чи до бездіяльності.

Номер слайду 16

Політика як сфера суспільної діяльності найбільше потребує засобів масової ін-формації для встановлення і підтримки постійних зв'язків між її суб'єктами. Політика є неможлива без опосередкованих форм спілкування і спеціальних засобів зв'язку між різними носіями влади, а також між державою та грома- дянами. У сучасному суспільстві ЗМІ все більше виступають не лише необ- хідною передавальною ланкою у складі механізмів політики, але й її творцем.

Номер слайду 17

ЗМІ як засіб формування громадської думки ЗМІ відіграють у політичному житті суспільства суттєву роль, без-посередньо стосуючись його життєдіяльності і виконуючи репродук- тивну (відображають політику через радіо, телебачення і пресу) і продуктивну (творчу) функції, тому вони тією ж мірою, що і творці по-літики, несуть відповідальність за те, що відбувається в суспільстві. Об'єднання націй у сильні централізовані держави часто става-ло можливим завдяки появі преси, яка створила новий вид соціаль- ної спільноти — публіку окремо взятої газети. Члени цієї агрегації розділені відстанями, але об'єднані інформацією, яку вони спожива-ють. Преса прискорила і поставила на «потік» вироблення єдиних символів і значень у національному масштабі. Сьогодні ЗМІ не тільки безупинно відтворюють цей процес, але й виводять його на глобаль-ний рівень. Хоч мас-медіа покликані вирішувати певні завдання в по-літичній системі та суспільстві, у реальному житті вони досить само- стійні, мають власні цілі діяльності, що часом не збігаються з потре- бами суспільства, і використовують для їх досягнення різні методи.

Номер слайду 18

У демократичних державах явно переважає раціональна модель масових комунікацій, розрахована на переконання людей за допомогою інформування та аргументації, побудованою у відповідності із законами логіки. Ця модель відповідає сфор-мованому типу менталітету і політичної культури людей. Во- на пропонує змагальність різних ЗМІ у боротьбі за увагу і дові-ру аудиторії. У цих державах законом заборонено використання ЗМІ для розпалювання расової, національної, класової та релігійної не- нависті і ворожнечі. Проте різні політичні сили широко засто- совують методи переважно емоційного впливу для пропагуван-ня своїх ідей і цінностей, що особливо яскраво проявляється в період виборчих кампаній. Цими можливостями широко користуються тоталітарні, авторитарні і особливо етнократичні режими, надаючи своїй політичній пропаганді емоційності. Тут ЗМІ широко використо- вують методи психологічного навіювання, засновані на страху й вірі, для розпалювання фанатизму, недовіри або ненависті до політичних опонентів, осіб інших національностей.

Номер слайду 19

Незважаючи на важливість емоційного впливу, головний вплив на політику ЗМІ здійснюють через інформаційний процес, основними етапами якого є одержання, відбір, препарування, коментування відомостей. Від того, яку інформацію, у якій формі та з якими коментарями отримують суб'єкти політики, багато в чому залежать їхні подальші дії. Вони не тільки відбирають відомості, які постачають інформаційні агентства, але й самі видобувають та оформляють їх, виступають їх коментаторами і поширювачами. Потік інформації у сучасному світі настільки різноманітний і суперечливий, що самостійно розібратися в ньому окремій людині чи навіть групі фахівців несила. Тому відбір найбільш важливої інформації та її подання у доступній масовій аудиторії формі і коментування — важливе завдання всієї системи ЗМІ. Інформованість громадян, у тому числі політиків, прямо залежить від того, як, з якими цілями і за якими критеріями добирають інформацію, наскільки глибоко вона відображає реальні факти після її пре- парування та редукції, здійснених газетами, радіо, телебаченням, а також від способу і форм подання інформації.

Номер слайду 20

У сучасний період розвитку українського суспільства успішне розв'язання політичних, економічних і соціаль-них завдань дедалі більше залежить від дії такого суб'єктивного чинника, як соціальна активність осо- бистості. Важливу роль у формуванні цієї активності, а також громадської думки відіграють засоби масо- вої інформації. Про зростаючу роль преси, радіо і телебачення в суспільному житті країни свідчать їх-ній бурхливий ріст, поширеність і доступність масової інформації. Друковане й усне слово, телевізійне зо- браження здатні в найкоротші терміни досягти най-більш віддалених районів, проникнути в будь-яке со-ціальне середовище.

Номер слайду 21

Характерні риси засобів масової інформації: публічність (необмежене, неперсоніфіковане коло споживачів); наявність спеціальних технічних засобів; непряма, розділена в просторі та часі взаємодія комунікаційних партне-рів; непостійний характер аудиторії; переважна односпрямованість впливу від комунікатора до реципієнта.

Номер слайду 22

Найбільш масовий і сильний політичний вплив на суспільство мають аудіовізуальні засоби масової інформації, насамперед те-лебачення. Думку про першість телебачення за ступенем охоп- лення населення України підтверджують результати опитуван- ня "Української маркетингової групи" .

Номер слайду 23

ЗМІ забезпечують представникам різних суспільних груп можливість публічно виражати свої думки, знаходити та об'єднувати однодумців, чітко формулювати та пред- ставляти в громадській думці свої інтереси. Без преси, телебачення, радіомовлення жоден громадянин не може правильно зорієнтуватися у політичних процесах, визна-чити свою політичну орієнтацію, приймати відповідальні рішення.

Номер слайду 24

Історичний досвід свідчить, що ЗМІ можуть служити різним, не тільки демократичним, політичним цілям: як розвивати у людей прагнення до свободи, соціальної справедливості, до-помагати їм у компетентній участі в політиці, так і духовно закріпачувати, дезінформувати, залякувати населення, сія- ти недовіру і страх.

Номер слайду 25

Політичне маніпулювання Під поняттям "політичне маніпулювання" розуміють приховане управління політичною свідомістю та поведінкою людей з метою примусити їх до дії (бездіяльності) всупереч власним інтересам. Маніпулювання здійснюється непомітно для тих, ким управляють; воно не тягне за собою безпосередніх жертв і крові, не потребує величезних матеріальних затрат. Політичне маніпулювання пере-важно ґрунтується на систематичному впровадженні у масову сві-домість соціальнонолітичних міфів.

Номер слайду 26

Способи політичного маніпулювання: пряма підтасовка фактів; замовчування невигідної інформації, розповсюдження брехні та наклепів; напівправда (висвітлення конкретних, незначущих деталей при одно-часному замовчуванні більш важливих фактів або загальна неправ- дива інтерпретація подій); навішування ярликів для компроментації політиків чи політичних ідей тощо.

Номер слайду 27

Цензура – це контроль офіційної влади за змістом, випуском та по-ширенням друкованої продукції, змістом і виконанням (показом) сценічних постановок, радіо- й телевізійних передач, а інколи й приватного листування (перлюстрація) з метою недопущення або обмеження по- ширення ідей та відомостей, які ця влада визнає за небажані чи шкід-ливі.

Номер слайду 28

Свобода і цензура в сучасних ЗМІ Ми часто говоримо про свободу слова та цензуру в Україні. Але чи насправді вони існують в нашій державі і в сучасних ЗМІ. Перша, ма- буть ні, а остання діє, але в спосіб який обмежує права громадян Укра- їни. Засоби масової інформації в Україні знаходяться під абсолютним контролем влади. Ззовні ситуація можливо виглядає не так погано і немає такого жорсткого контролю який був за часів Кучми. Але час від часу виходять наяв факти, які свідчать про протилежне. Є і цензура в Україні. Діапазон її застовування достатньо широкий – це й пряма цензура у формі «замовлень», або «нарядів» (які матеріали варто чи не варто випускати), цензура і держзамовлення, що впровад-жується шляхом зняття сюжетів, прогам та публікацій, які присвячуються проблемам навмисно нерозголошеним для широкої громадськості, цензура в образі інституту акредитації, який має законні повноваження позбавляти права на існування будь-яке виданная. А нинішня політич-на, соціальна та економічна ситуація в Україні спонукає до роздумів та запитань, чи будуть колись існувати вільні демократичні ЗМІ, свобода слова та правильно застосовувана цензура в Україні.

Номер слайду 29

Засоби масової інформації — потужний засіб оперативного донесення інформації в різні куточки світу, впливу на емоції людини, здатний ефективно переконувати реципієнта. Особливо чітко це виявляється щодо електронних ЗМІ. У міру розширення технічних можливостей їх роль зростає. А за емоційним впливом на почуття і свідомість людей вони залишаються неперевершеними і збирають найбільш масову аудиторію. У засобах масової інформації, а особливо на телебаченні питання про підвищення ефективності виступів тісно пов'язані з рівнем організації творчого процесу, форм і засобів соціально-політичного виховання журналістського, художнього і технічного персоналу. Перш за все це відбір проблем, розв'язання яких може підтримати і підказати аудиторія.

Номер слайду 30

Висновок Зазнаючи оновлення, система засобів масової інформації в умовах національного відродження виступає як ефективний інструмент суспільного впливу й досягнення громадянської злагоди, що є важливим фактором функціонування сучасного демократичного суспільства.

Номер слайду 31

ppt
Додано
30 липня 2018
Переглядів
19959
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку