Аналіз ситуації, що склалась в Україні, дає можливість абсолютно точно сказати, що відбувається «омолодження» злочинності неповнолітніх: значно зросла кримінальна активність 14-15-річних підлітків. За даними статистики, 16-17-літніми вчиняється до 62% всіх злочинів. Згідно зі статистичними даними, сьогодні кожна п'ята дитина, що порушила закон, заради грошей вчиняє крадіжку та збуває крадене. При цьому, як показує практика, прямої залежності між законослухняністю дитини і соціальним статусом її родини, фактично немає. Неповнолітніми злочинцями стають як діти з неблагополучних сімей, так і вихідці із зовні абсолютно благополучних, повних сімей.
Ситуація. Після закінчення останнього уроку Сергій та Павло пішли додому. Сергій поспішив до виходу зі школи, розштовхуючи молодших школярів. У дверях він збив бабусю, яка прийшла за онуком, але навіть не зупинився. Вибігши на вулицю, Сергій побачив на зупинці автобус і навпростець кинувся до нього, не звертаючи увагу на червоне світло, яке загорілося на світлофорі. Він заскочив до автобуса в останню мить, але сплачувати за проїзд не поспішав. Через дві зупинки хлопець вийшов, купив морозиво й кинув обгортку з нього на тротуар. Павло, який ішов за однокласником, допоміг бабусі піднятися, пропустив дівчаток - однокласниць. Вийшовши зі школи, він попрямував до пішохідного переходу, дочекався зеленого світла й обережно перейшов вулицю до зупинки. Сівши в автобус, хлопець заплатив за проїзд, а коли на наступній зупинці в автобус увійшла жінка з малою дитиною, поступився їй місцем.- Проаналізуйте ситуацію , укажіть на дії учнів, які порушують правила.- Які дії учнів , на вашу думку, можна вважати такими, що відповідають нормам права ?
Поведінку, що відповідає нормам права, називають правомірною, а коли людина порушує існуючі правові норми, — протиправною. Протиправна поведінка може бути визнана правопорушенням і призвести до відповідальності. Як визначити, чи є певна дія або навіть бездіяльність (утримання від певних дій) правопорушенням? Визначимо ознаки правопорушення. Скласти схему «Ознаки правопорушення».
Обов'язковою ознакою правопорушення буде вина того, хто його вчинив Вина порушника може бути різною. В одному випадку він свідомий свого порушення, наприклад, група підлітків напала на перехожого, дівчина перейшла вулицю на червоне світло. А от водій, який випадково збив пішохода на слизькій дорозі, навряд чи бажав людині зла — він скоїв правопорушення з необережності, але відповідати за це доведеться. Так само відповідатиме школяр, який з необережності розбив шибку, граючись у футбол. Правопорушення є винною поведінкою.
Які правопорушення скоїли ці люди ? Чи будуть вони притягнуті до відповідальності ?Марійка, 3 роки, повертаючись із татом з парку, вибігла на проїзну частину вулиці, що спричинило аварію та серйозне пошкодження автомобіля. Віктор, 15 років, катаючись на велосипеді, збив перехожого з дорогим магнітофоном у руках. Магнітофон розбився. Катерина, 17 років, поцупила з вітрини магазинукрасиві дорогі окуляри. Валентина, 18 років, яка працює на пошті, запізнилася на роботу. Мар'ян, 1 1 років, штовхнув однокласника, той упав іотримав струс мозку. Людмила, 15 років, назбирала в лісі конвалій, що занесені до Червоної книги України, і торгувала ними. Три хлопці — 14,15 і 16 років — увечері зупинилиперехожого і відібрали в нього гаманець.
1. Опрацювати тему 6.2. Група 1. Перегляньте 2-3 газети за минулий тиждень і знайдіть на їх сторінках ситуації, що містять інформацію про випадки правопорушень.3. Група 2. Випустити газету «Наш урок».4. Група 3. Взяти інтерв'ю у інспектора у справах неповнолітніх щодо ситуації, яка склалася у районі з приводу правопорушень, скоених неповнолітніми. Домашнє завдання