​Презентація до уроку з всесвітньої історії на тему: «Стародавня Індія»

Про матеріал

Презентація до уроку з всесвітньої історії на тему: «Стародавня Індія», яку можна використати і на уроці узагальнення та систематизації знань з теми «Стародавні Індія та Китай». Работа з презентацією на уроці здійснюється вчителем. Доцільно використовувати мультимедійний проектор с пультом керування, щоб не обмежувати рухи вчителя. Для перемикання слайдів можна звернутися до помічника.

Презентація виконана за допомогою програми Microsoft Office PowerPoint. Работа збережена у форматі, який повністю сумісний з PowerPoint 97 - 2003. У презентації використовуються ефекти анімації,карти, ілюстрації, які дозволяють наглядно відтворити епоху Стародавньої Індії.

Інструкція з використання презентації. Презентація використовується на уроці вчителем, він перемикає слайди відповідно до хронології уроку. Презентація складається з 25 слайдів. У презентації використовуються ефекти анімації, карти, схеми, ілюстрації, завдання, таблиці. Презентація має навчальний характер. Вона дозволяє повторити й узагальнити матеріал, перевірити знання теми, познайомитися з новими поняттями, зробити висновки до теми.

Гарних Вам уроків!

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Бесіда за запитаннями Що таке цивілізація? Де виникли перші цивілізації? Із чим це було повязано? Назвіть стародавні міста. Як вони виникли? Висновок: Перші цивілізації виникали зазвичай у долинах річок. Життя на березі річки означало наявність родючого ґрунту, запасу риби. Річкою було легше, ніж суходолом, перевозити вантажі. Імовірно, тому в Єгипті люди селилися на березі Нілу, а у Месопотамії — на берегах Тигру і Євфрату.

Номер слайду 3

Запитання до класу Що вам відомо про загадкову і дивовижну країну Індію?

Номер слайду 4

План вивчення нового матеріалу 1. Природні умови Стародавньої Індії. 2. Індська цивілізація. 3. Арійське завоювання Індії.

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Гангська область (північно-східна частина) простягається вздовж доли-ни річки Ганг у зоні тропіків. Найхолодніше було взимку, коли температура спадала до +5 °С, нависали тумани, випадала ранкова роса. Влітку панувала неймовір-на спека (вдень до +50 °С, вночі +30 °С). У червні — серпні починався сезон дощів.

Номер слайду 7

Район Південної Індії (Декан) має складний рельєф, практично відрізаний від Північної Індії гірським ланцюгом. Річки Декану повноводні, з крутими берегами та бурхливою течією. Дощі випадають тут нерегулярно, але їх достатньо, щоб займатися землероб-ством без зрошувальної системи. Гангська область (північно-східна частина) простягається вздовж доли-ни річки Ганг у зоні тропіків. Найхолодніше було взимку, коли темпе-ратура спадала до +5 °С, нависали тумани, випа-дала ранкова роса. Влітку панувала неймовірна спека (вдень до +50 °С, вночі +30 °С). У червні — серпні починався сезон дощів. Це район вологих і густих джунглів, у яких було багато небезпечних для людини хижаків: королівських тигрів, носорогів, левів, слонів та змій. Тропічні ліси потрібно було вирубувати, щоб сіяти бавовник, рис, цукрову тростину.

Номер слайду 8

Півострів Індостан Центральна частина Плоскогір’я Декан Північна частина Гори Гімалаї відділяють від зовнішнього світу Західна частина Узбережжя Аравійського моря (Індійський океан) Східна частина Узбережжя Бенгальської заток (Індійський океан)

Номер слайду 9

1) На якому півострові розташована Індія? 2) Якими морями омивається цей півострів? 3) Які гори розташовані на півночі Індії? 4) Які річки протікають територією Індії? 5) Як особливості географічного положення Індії впливали на життя її населення? 6) Що було спільного в природних умовах Стародавнього Єгипту, Дворіччя і Стародавньої Індії? 7) Як називаються тропічні ліси? Бесіда за запитаннями

Номер слайду 10

Робота з документом З «ІСТОРИЧНОЇ БІБЛІОТЕКИ» ДІОДОРА СИЦИЛІЙСЬКОГО «Багато в Індії великих гір, порослих всілякими деревами, що приносять плоди, багато широких родючих рівнин та річок. Велика частина індійських земель зрошується, тому врожай збирається двічі на рік. Сповнена Індія і різноманітних тварин. Індійські слони перевершують силою лівійських. Тому та обставина, що багатьох слонів індійці відловлюють та готують до участі у військових битвах, виявляється вирішальною у забезпеченні перемоги. Земля індійська, щедра на плоди, містить у собі багато рудоносних місць різних металів: срібла, золота, міді, заліза, олова, а також інших металів, необхідних для виготовлення прикрас, предметів повсякденного користування та військового спорядження. Індія ніколи не знала голоду: там багато дикорослого проса, різних бобів, а також є рис. Щороку там буває два дощових сезони — зимовий, коли висівають пшеницю, та літній, під час якого сіють просо та рис. …Закони спрямовані на захист землеробства, оскільки воно вважається священним і недоторканним. Ворогуючі сторони, знищуючи одна одну, не заподіюють ніякої шкоди землеробам, яких уважають загальними добродійниками».

Номер слайду 11

Запитання до джерела 1) Які кліматичні особливості Індії описує автор? 2) Які тварини є найбільш поширеними та як їх використовують? 3) Про які корисні копалини ви дізналися з уривка? 4) Які види господарської діяльності та ремесла були розвинені в Індії? Чому саме вони? 5) Які рослини вирощували індійці? 6) Який вид діяльності й чому вважався в Індії священним?

Номер слайду 12

Номер слайду 13

На північному заході півострова Індостан у долині річки Інд у ІІІ тис.до н.е. утворилися старо-давні міські цивілізації, тому цей період називають ще Індською цивілізацією. Корінне населення цієї території називалося дравідами, від них походить ще одна назва цього періоду — Дравідійська цивілізація. У 1920 р. на території Пакистану була знайдена стародавня культура, що належить до кінця III — початку II тис. до н.е. Археологи відкрили місто, яке складалося з двох частин: цитаделі, спорудженої на височині — глиняній плат-формі, і «нижнього міста», де жили звичайні городяни. У цитаделі розкопаний великий будинок — очевидно, палац правителя. Місто було чітко розплановане, головні вулиці мали ширину до 10 м, існувала система водогону і стоку брудної води. Міські будинки споруджені з випаленої цегли. Багатство цієї цивілізації ґрунтувалося на рільництві: виявлено великі зерносховища. Під час розкопок знай-дено низку витворів мистецтва: кам’яну і бронзову статуетки, а також печатки — прямокутні, із рельєфним зображенням тварин і богів та написами.

Номер слайду 14

Цікаво знати ! Руїни Мохенджо-Даро були виявлені на одному з островів річки Інд. Археолога-ми знайдено сліди пожеж і сильних руйну-вань, але не було жодної могили, тому місто назвали Мохенджо-Даро, що в перекладі з мови сіндхі означає «пагорб мертвих». Досі ніхто знає, як воно назива-лося насправді, як називали себе його жителі, але напевне відомо, що це було одне з найбільших і найзагадковіших міст давнини. Воно загинуло близько 3700 років тому за досить незвичайних і досі не розгаданих обставин. Учені висунули чимало гіпотез щодо причин миттєвої загибелі Мохенджо-Даро: це несподівана й різка зміна клімату в долині Інду, вплив повені, епідемія невідомого захворю-вання, різке скорочення кількості населення тощо. Існувала ще й така гіпотеза: місто загинуло внаслідок кількох послідовних навал індоаріїв через гірські перевали з півночі та заходу. Однак пізніші дослідження не підтвердили жодну з цих гіпотез. Уже багато років учені намагаються розгадати велику таємницю цього міста. На сьогод-нішній день розкрито і розчищено лише близько 10 % його території. Його околиці сьогодні поховані під мулистими відкладеннями Інду. Підвищення рівня ґрунтових вод гальмує дослід-ження найдавніших шарів Мохенджо-Даро. Цілком очевидно, що в давнину місто було набагато більшим.

Номер слайду 15

Цікаво знати ! Дослідники не виявили жодного кладовища в околицях Мохенджо-Даро, хоча місто проіснувало не менш ніж півтора тисячоліття. У руїнах будівель і споруд не було виявлено численних трупів людей і тварин. В одному з будинків знайдено скелети 13 чоловіків і жінок і однієї дитини, що мали ознаки раптової смерті. З’ясовано, що вони не були вбиті або пограбовані — на деяких були браслети, каблучки, намиста. По всьому місту археологи знаходили подібні групи скелетів, які свідчили, що перед своєю загибеллю люди вільно ходили по вулицях. Усе це частково нагадувало картину раптової загибелі людей у Помпеях. Тільки на деяких із кількох тисяч скелетів, знайдених в Мохенджо-Даро, дійсно були сліди поранень. Під час розкопок не було виявлено ні зброї, ні залишків якої-небудь військової амуніції, ні навіть уламків зброї або слідів розорення. Загальна кількість скелетів склала кілька тисяч, що дуже мало для великого міста. За підрахунками фахівців, у період розквіту в Мохенджо-Даро проживало близько 50 тис. осіб. Чому жителі залишили Мохенджо-Даро? Куди пішли десятки тисяч людей, які тут жили? Ці питання досі залишаються без відповіді.

Номер слайду 16

Номер слайду 17

У середині II тис.до н.е. почалося проникнення індоєвропейських племен до Індії. Прабатьківщиною цих племен уважають степові простори від Чорного до Каспійського моря. Спочатку ці племена йшли на південь — у Малу Азію (хети, лувійці), на південний захід — на Балканський півострів (греки, фракійці), а також на схід (індоіранці). Серед індоіранців був дуже поширений термін «ар’я» — «шляхетний». Ним називали себе, імовірно, члени племен, які займали керівне становище в племінних союзах, що існува-ли в той час. Тому індоіранські за мовою племена в науці часто називають арійськими. Індоарійці були скотарсько-землеробськими племенами. Вони розводили овець, корів, коней. Звісно, відносини прибульців із місцевим населенням далеко не завжди були мирними, але в результаті взаємних контактів відбувалася асиміляція прибульців з корінним населенням Індії; натомість прибульці передавали йому свою мову. Найважливішим досягненням в історії Індії із середини II до середини І тис. до н. е. було господарське освоєння й заселення долини Гангу, яка до цього була джунглями. У середині І тис. до н. е. в долині Гангу основною галуззю господарства стало рільництво. Головним знаряд-дям для оранки був плуг, у який запрягали волів. Застосовуючи

Номер слайду 18

штучне зрошення, вирощували ячмінь, пшеницю, бобові, рис, бавовну, цукрову трости-ну, кунжут, льон. Зберігало важливе значення скотарство. Зі свійських тварин були відомі корови, буйволи, вівці, кози, віслюки, верблюди, коні. До цього періоду належить і формування держав у долині Гангу. Більшість із них були монархічними. Цар (раджа) був верховним розпорядником державного майна, ко-мандував військом, очолював управління. Держави на той час були невеликими, у сере-дині І тис. до н. е. почався процес поглинання дрібних держав більш сильними. Згадка про ці події збереглась у священній книзі індійців «Рігведа». Там розпові-дається, що за один день боги зруйнували 99 індійських міст. Завойовники були високими на зріст, мали білу шкіру і називали себе аріями, що означало «шляхетні, благородні люди». Цією назвою вони протиставляли себе темношкірому населенню, яке поневолили. Освоєння Північно-Східної Індії аріями тривало майже тисячоліття. Цей період індійської історії в науці називають Ведійським, тому що тоді було складено на санскриті — мові аріїв — священні тексти Веди. Інша назва цього періоду — Гангська цивілізація, оскільки в цей час аріями була освоєна і заселена долина річки Ганг.

Номер слайду 19

Робота зі схемою

Номер слайду 20

Робота з термінами та поняттями

Номер слайду 21

Держави долини Гангу вели між собою постійні війни. Нарешті у ІV ст. до н. е. царем стає Чандрагупта, який уславився війною з Александром Македонським, що в той час напав на Індію. Чандрагупта заснував дина-стію Маур’їв, яка поширила свою владу на значну територію Північної Індії. Держава Маур’їв досягла розквіту в III ст. до н. е. за часів царювання Ашоки, який був покровителем буддиз-му. Політика Ашоки добре відома завдяки численним знахідкам написів на камені, які висікалися і встановлювалися за його наказом за межами Індії — вони знайдені навіть в Іспанії та Північній Африці. Одна з кам’яних «колон Ашоки» була увінчана скульптурним зображенням левів, яке в наш час стало національним символом Індії.

Номер слайду 22

Робота з таблицею Дата Назва періоду, події ІІІ — середина ІІ тис. до н. е. Дравідійський, або Індський, період. Утворення стародавньої цивілізації в долині річки Інд XV—V ст. до н. е. Гангський, або Ведійський, період. Прихід аріїв, утворення цивілізації в долині річки Ганг IV—ІІ ст. до н. е. Держава Ашоки

Номер слайду 23

Бліц опитування 1. Як називалися гори на півночі Індостану? 2. Назвіть найбільші річки Індії. 3. Назвіть найдавніші міста, що існували в долині Інду. 4. Як називалася давньоарійська мова, якою користувалися у Стародавній Індії? 5. У долині якої річки виникла перша давньоіндійська цивілізація? 6. Яку назву мала збірка священних пісень і молитов? 7. Хто такий раджа? 8. Як називалися густі, заболочені вічнозелені ліси? 9. За правління якого царя було запроваджено буддизм? 10. Що в перекладі означає слово «арії»? 11. Яку іншу назву має Гангський період в історії Індії? 12. Назвіть основні заняття стародавніх жителів Індії.

Номер слайду 24

Домашнє завдання 1. Опрацюйте відповідний матеріал підручника. 2. Підготуйте повідомлення за темами «Легенда про Будду» та «Індійські касти».

Номер слайду 25

ppt
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
20 серпня 2018
Переглядів
10958
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку