Карта розповсюдження дій геноциду. Позначено місця головних трансляційних центрів урядового "Вільного радіо та телебачення тисячі пагорбів".1. Чому народність «хуту» почала знищувати «тутсі»?2. Яку на вашу думку роль зіграли медіа в цій події? 3. Який взаємозв'язок між поширенням актів геноциду трансляційними центрами медіа в цій країні?
Мета уроку:визначити сутність понять «інформаційна війна», «пропаганда», «мова ворожнечі», її ознаки, механізм їх дії та запобігання впливу на свою особистість. Визначити поняття «інформаційна війна», «пропаганда», «мова ворожнечі»;Виявити ознаки за якими можна вирізнити в медіа інформацію пропагандистського спрямування;Опанувати механізм роботи з матеріалами пропаганди, щоб нівелювати їх вплив на особистість. Завдання:
- сукупність інформаційних дій, застосовуваних сторонами, що протистоять одна одній, для досягнення певних цілей. Інформаційна війна. Мова ворожнечіПропаганда– інформаційний прояв (висловлювання, що підтримують, виправдовують, поширюють, розпалюють) дискримінації особи чи групи осіб за певним соціальним, етнічним, національним чи іншим критерієм.
Учень 10-А класу, Максим, регулярно ображає вчителів та школярів, не виконує домашні завдання, та вчиняє інші дії, які створюють негативну атмосферу в класі та школі. Через що його поведінка була розкритикована та засуджена однокласниками на виховній годині. Поведінку Максима визнали аморальною та негідною учня 10-го класу. Вправа №1. Чи є в діях однокласників прояв "мови ворожнечі" щодо Максима?
Чи є дії Вероніки мовою?Учениця 10-А класу, Вероніка, почала критикувати одного з учнів ромської національності, через його неохайний зовнішній вигляд, низький рівень навчання та недотримання правил загальної культури поведінки, мотивуючи це неповноцінним культурним розвитком ромської народності. Вправа №1. Чим відрізняються обидві ситуації?Можете навести інші приклади таких ситуацій?
критика аморальної поведінки, антигуманних поглядів та будь-яких дій на перебіг яких суб’єкт здатен вплинути і які стосуються суспільства є вільним вираженням поглядів та думки закріпленої ст.34 Конституції України;Що маємо запам'ятати!критика кольору шкіри, національної приналежності, мови, статі та ін. ознак, які не впливають на суспільство, на які суб’єкт не може вільно вплинути – носять ознаки «мови ворожнечі».
Стаття 28 Закону України «Про інформацію» забороняє використовувати будь-яку інформацію у шести випадках:1. У закликах до повалення конституційного ладу;2. У закликах до порушення територіальної цілісності держави;3. Пропаганди, виправдання війни, насильства, жорстокості;4. Розпалювання ворожнечі (міжетнічної, релігійної, расової та ін.);5. Вчинення терористичних актів; 6. Зазіханні на права та свободи людини.
- сукупність інформаційних дій, застосовуваних сторонами, що протистоять одна одній, для досягнення певних цілей. Інформаційна війна. Мова ворожнечіПропаганда– інформаційний прояв (висловлювання, що підтримують, виправдовують, поширюють, розпалюють) дискримінації особи чи групи осіб за певним соціальним, етнічним, національним чи іншим критерієм.– розповсюдження поглядів, фактів, аргументів, упереджень, чуток, приватної інформації з метою створення чи маніпулювання громадською думкою.
Звернення Адольфа Гітлера до німецького народу 22 червня 1941 р.:"Націонал-соціалісти, у цей час, ви, можливо, відчували, що цей крок був гіркий і вимушений для мене. Ніколи німецький народ не виношував у собі ворожих почуттів стосовно народів Росії! Проте вже понад 10 років єврейські більшовики пускалися у безперервні провокації підпалити не лише Німеччину, а й усю Європу. У той час як ніколи німецькі націоналісти не намагалися перекинути свій світогляд на Росію, єврейські більшовики з Москви, навпаки, щойно й робили, що намагалися підім'яти під себе не тільки нас, а й інші європейські народи; і як ідеологічно, а й грубою військовою силою". Вправа №2. Завдання: ознайомтесь з уривками історичних джерел. Визначте спільні риси через які автори намагаються вплинути на аудиторію. Запишіть їх у зошит. Führerandasdeutsche. Volk 22. Juni 1941", in. Philipp. Bouhler (ed.), Dergroßdeutsche. Freiheitskampf. Reden. Adolf. Hitlers, vol. 3 (Munich: Franz. Eher, 1942), pp. 51—61.
«Бандитське вторгнення німецької армії на територію Республіки Польща без оголошення війни. Послання Президента Республіки Польща:"Громадяни Республіки Польща!Сьогодні ввечері наш одвічний ворог почав наступальні дії проти Польської Держави, про що я заявляю перед Богом і історією. У цей історичний момент я звертаюся до всіх громадян держави з глибоким переконанням, що вся нація на захист своєї Свободи, Незалежності та Честі згуртується навколо Головнокомандувача і Збройних Сил і дасть гідна відповідь нападнику, як це було багато разів В історії Польсько-німецькі відносини. Весь Польський Народ, благословенний Богом, у боротьбі за свою святу і справедливу справу, об'єднаний з Військом, піде плече до плеча до бою і повної перемоги."Варшава, 1 вересня 1939 рІгнацій Мосцицький. Президент Республіки Польща»Goniec warszawski, 1.09.1939 р.
Звернення А. Гітлера до міжнародної спільноти 1 вересня 1939 р.«Гітлер звинуватив Варшаву у розв’язанні війни:"Польський народ відхилив мої спроби мирного врегулювання відносин між сусідами, натомість пролунав заклик до зброї. Проти німців у Польщі розв'язаний кривавий терор, їх виганяють із власних будинків... Для того, щоб покласти край цьому нахабству, у мене не залишається жодних інших засобів, окрім як відповісти силою на силу… Командувач військово-повітряних сил оголосив про заборону польотів над територією рейху ..."Адольф Гітлер»The New York Times, 01.09.1939
Що маємо запам'ятати!Найбільш розповсюдженими ознаками пропаганди є: Емоційність;Дегуманізація/демонізація супротивника та створення ілюзії вибору між «абсолютним» добром та злом;Поширення негативних стереотипів;Звернення до історичної пам’яті, ідеологічних або релігійних образів;Використання абсолютних тверджень: «ніколи», «всі», «завжди», «тільки один варіант» і т.д.;Упередженість погляду на подію, явище, проблему;Спрощення інформації;
На підставі ознак властивих пропагандистським матеріалам складіть список дій, які можуть нейтралізувати дію пропаганди на особу. При складанні списку, використовуйте фрейм №2: https://jamboard.google.com/d/14g4 Nd. FCSebng. Wyy. XKTca. Se. As11 RPEGg. Db. W8kpoo. ZWmk/edit?usp=sharing
Що маємо запам'ятати!Перелік дій, які допоможуть убезпечитись від впливу пропаганди: Емоційно не сприймати інформацію;Критично сприймати інформацію, ігнорувати гасла, лозунги, стереотипні уявлення, упередження);Аналізувати текст та відрізняти готові судження від фактів;Отримувати інформацію про одну і туж подію, явище та інш. з декількох (протилежних) джерел інформації, перевіряти достовірність джерела;Отримувати інформацію про одну і туж подію, явище та ін. з декількох (протилежних) джерел інформації, перевіряти достовірність джерела.
Гра «Велике коло»Висловіть свою думку стосовно наступних питань: Чи була би кількість жертв геноциду в Руанді меншою, якби ЗМІ не провадило пропаганду?Чи важливо вміти протистояти пропаганді? Навіщо?Як необізнаність громадян в цьому питанні може вплинути на громадськість та країну в цілому?Чи потрібно популяризувати знання з протидії пропаганді та мові ворожнечі?