Презентація містить матеріал до вивчення творчості Ш. Бодлера, допоможе зрозуміти роль поета у формуванні мистецтва символізму. Допоможе формуванню читацьких інтересів учнів.
Виберіть з запропонованих рис риси модернізму1. Зображення типових характерів за типових обставин.2. Надання переваги інтуїції, підсвідомому.3. Вплив соціально-історичних обставин на формування особистості.4. Втаємничення змісту.5. Духовний світ особистості – друга реальність.6. Потяг до Краси, світу високих ідеалів.7. Увага до внутрішнього світу особистості, розкриття її переживань, почуттів, порухів душі.8. Зображення розвитку науково-технічного прогресу.
Термінологічний словник«Прокляті поети» – знедолені, невизнані поети, які страждали вродженим пороком: сумнівами в сенсі життя. Сплін – хворобливий душевний стан, породжений дійсністю: зло, нудьга, байдужість, зневіра, розчарування, відсутність цілі земного існування, духовна ницість. Сугестія – психологічний вплив на свідомість людини (навіювання).
Як літературна течія символізм сформувався у французькій поезії в 70-80-тих рр. ХІХ ст. Термін «символізм» належить французькому поету Жану Мореасу, який стверджував: «…поет-символіст повинен описувати не об’єкт, а свої враження й почуття від нього». Для символістів поет – Бог, адже він приречений бачити більше, ніж звичайна людина. Розглядаючи поезію як магію, основою віршування поети-символісти обрали сугестію. Мову сугестії склали:- символи;- містицизм;- міфотворчість;- метафоричність (колір або аромат звуків, явищ, думок).
Саме Шарль Бодлер, порушник старої доброї моралі, відкрив галерею «проклятих поетів» (Шарль Бодлер, Поль Верлен, Артюр Рембо, Стефан Малларме, Вільє де Ліль-Адан, Марселіна Деборд-Вальмор, Тристан Корбьєр). «Яка пустота навколо мене! Яка чорнота! Які духовні сутінки і який страх перед майбутнім!», — подібні фрази зустрічаються мало не в кожному листі Бодлера
Збірка «Квіти зла»Тема збірки: пошук ідеалу у світі зла. Ідея збірки: трагічна несумісність дійсності та ідеалу. Композиція збірки: Бодлер наголошував, що «Квіти зла» – це цілісний твір, який потрібно читати у порядку, який він визначив. Збірка починається віршованою Передмовою – «До читача». Наслідуючи Данте, Шарль Бодлер перелічує смертні гріхи та називає хворобу, яка, на його думку, веде людство до духовної загибелі. А далі, подібно до Данте, Бодлер проходить крізь «Лімби» (перші верхні кола пекла).
«Квіти зла» є свого роду мандрівкою ліричного героя в пошуках Ідеалу та Краси. Та цей пошук йде в напрямку, прямо протилежному. Світ поезій збірки – це проклятий світ, перевернутий з ніг на голову, породжений хворою уявою, але уявою, осяяною геніальністю. З Бодлера почалася абсолютно нова поезія – пізнання добра через зло. «Тільки сягаючи найглибших прірв падіння, уява запалює світоч найвищих ідеалів», – стверджував поет. Увесь тираж збірки (у 200 сторінок) – 1100 примірників, умить розійшовся. Літературна молодь визнала Бодлера своїм «метром». Та раптом віршами зацікавилася прокуратура. Бодлера звинуватили в аморальності й порушили проти нього кримінальну справу. Обвинувачі назвали поета психічно хворим, біснуватим, а його вірші вульгарними й порнографічними.
Вірш «Альбатрос» Вірш було написано 1842 р. під час поїздки на острів Маврикій. Бодлер, перебуваючи 10 місяців на кораблі під наглядом капітана та спостерігаючи за птахами, розмірковував над власною долею. Альбатрос — величний птах, володар морських просторів, що супроводжує кораблі. На палубі він має вигляд дуже безпорадний. Авторові шкода альбатроса; свій біль і сум він передає, підкреслюючи велич цього птаха в небі й безпорадність на землі. Поступово цей образ починає символізувати самого поета та долю митця в людському вирі життя. Шарль Бодлер не знаходить розуміння поміж людей, тому не може злетіти думкою, а «волочить... крила велетня по землі».
Вірш «Відповідності» Вірш «Відповідності» — своєрідний маніфест символістів — було написано 1855 р.; у всіх виданнях збірки «Квіти зла» він іде четвертим віршем у циклі. «Весь видимий світ є лише арсеналом образів і знаків, яким уява відводить місце і визначає відносну ціну» - Ш. Бодлер. «У двох єдностях — темної ночі та ясного дня — виявляється одвічна подвійність добра і зла. Усе, що є широкого, неоднозначного у темряві ночі та ясному дні, не дає змоги зупинитися або тільки на темряві, або тільки на світлі». – дослідник творчості Бодлера Ґ. Башляр
Робота з текстом вірша «Відповідність»Як розкривається в цьому вірші ідея відповідностей? Поясніть зміст метафори ліси символів. У яких рядках змальована картина всеохопної гармонії?Як передаються у творі взаємини людини й природи?Що, на вашу думку, мається на увазі під словом живий у цій поезії? Як сприймається природа взагалі?Що допомагає все врівноважити у природі?