Презентація до відкритого заняття з дисципліни "Біологія і екологія" за темою "Екологія та здоров'я людини"

Про матеріал
Презентація містить візуалізацію основних етапів заняття "Екологія і здоров'я людини", де викладач застосовує різноманітні методики інтерактивного навчання на різних етапах заняття з метою створення умов для загального розвитку особистості студента у відповідності з його здібностями, природним потенціалом, вродженими нейрогенетичними факторами; розвитку логічного мислення та підвищення інтересу до дисципліни, мобілізації життєвого досвіду студентів та практичного застосування ними отриманих знань у житті.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИВІДОКРЕМЛЕНИЙ СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ«МАРІУПОЛЬСЬКИЙ ПОЛІТЕХНІЧНИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖДЕРЖАВНОГО ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ«ПРИАЗОВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ»«Екологія та здоров’я людини»Презентація відкритого навчального заняття з дисципліни «Біологія і екологія»Рубан Л. О.

Номер слайду 2

Здоров'я — стан живого організму, за якого всі органи здатні добре виконувати своє призначення. Здоров'я – не все, але все без здоров'я – ніщо (Сократ).

Номер слайду 3

СКЛАДОВІ ЗДОРОВ`Я

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Людина - це біологічна істота, тому всі природні фактори та умови, в яких вона живе, впливають на її здоров'я. Активна трудова діяльність упродовж багатьох тисяч років розвинула й одночасно ускладнила взаємозв'язок людини і природи. Лише шляхом пристосування до навколишнього середовища людина залишається жити на Землі. Проблемне питання: що я можу зробити вже сьогодні для того, щоб зберегти Землю для наших нащадків та покращити своє здоров'я?

Номер слайду 6

Актуалізація опорних знань1. Назвіть основний орган людини, де відбувається знешкодження токсичних сполук в організмі людини.2. Однією з ключових властивостей живого є здатність підтримувати на сталому рівні склад внутрішнього середовища та цілісність організму. Дайте назву цієї властивості.3. Ендемічний зоб – захворювання, яке характеризується збільшенням чи зменшенням щитоподібної залози.4. Ендемічний зоб виникає в місцевостях, де ґрунт, і відповідно вода, містять мало чи забагато йоду.5. У спрощеному вигляді співвідношення за масою між білками, жирами і вуглеводами в їжі повинно становити ( 1:2:3 чи 4:1:1, чи 1:1:4, чи 3:1:4)

Номер слайду 7

6. Назвіть хімічний елемент, необхідний для побудови кісткової тканини. Його нестача спричиняє остеопороз – кістки стають ламкими, страждають зуби.7. Нестача якого хімічного елементу є однією з причин високого рівня серцево-судинних захворювань?8. Дайте назву одного із найважчих наслідків забруднення атмосфери, який є аерозолем, складається з диму, пилу й туману та виникає у великих містах за умов штильової погоди і великої кількості атмосферних викидів. 9. Як називається негативна дія біологічних об’єктів, яка створює небезпеку в медико-соціальній, технологічній, сільськогосподарській або комунальній сферах?

Номер слайду 8

10. Як називається сукупність промислових методів, які застосовують для виробництва різних речовин із використанням живих організмів, біологічних процесів чи явищ? 11. Найбільш поширеними неінфекційними захворюваннями є захворювання якої системи органів?12. Як називається неспецифічна нейрогуморальна відповідь організму людини на вплив несприятливих факторів, які порушують його гомеостаз? Також це стан організму в цілому і його нервової системи зокрема в період такої нейрогуморальної відповіді. Зробити фото своєї роботи та відправити його викладачеві.

Номер слайду 9

Актуалізація опорних знань1. Печінка2. Саморегуляція.3. Збільшенням.4. Мало йоду.5. 1:1:46. Кальцій.7. Магній.8. Смог.9. Біологічна небезпека.10. Біотехнологія.11. Захворювання серцево-судинної системи.12. Стрес.

Номер слайду 10

ТЕМА ЗАНЯТТЯ «Екологія та здоров’я людини »

Номер слайду 11

Дайте назву відеоролику Гра “Краще не вигадаєш”

Номер слайду 12

Мотиваційна гра «Очікування VS реальність»ЗАВДАННЯ: написати у чаті зустрічі, які знання ви бажаєте отримати сьогодні та що чекаєте від заняття.

Номер слайду 13

Робота з опорним конспектом Протягом заняття ви будете заповнювати опорний конспект, шаблон якого ви отримали заздалегідь. Ви заповнюєте його або на ПК, або на роздрукованому папері. Або у зошиті складаєте свій опорний конспект. Ви можете додавати свої власні примітки, записувати найголовніше та найкорисніше для вас. Після заняття ви будете мати час для завершення та оформлення опорного конспекту. Але до наступного заняття ви повинні надіслати фото своїх конспектів для перевірки у клас-рум.

Номер слайду 14

План заняття.1) Основні визначення здоров'я.2) Екологія людини. 3) Вплив компонентів природи на здоров'я людини. 4) Фактори, що впливають на здоров’я людини.5) Заходи щодо покращення екологічної ситуації в світі, збереження та зміцнення здоров'я людей.

Номер слайду 15

Здоров'я - це стан живого організму, при якому організм у цілому та всі його органи здатні виконувати свої життєві функції. Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб і фізичних вад (ВООЗ). Однією з основних ознак життя та здоров’я є здатність до адаптації організму до впливів різноманітних чинників зовнішнього середовища. Завдяки цьому здоровий організм може витримувати значні фізичні та психічні навантаження, і не тільки пристосовуючись до дії екстремального зовнішнього середовища, а ще й повноцінно функціонувати в цих умовах. 1. Основні визначення здоров'я.

Номер слайду 16

За твердженням фахівців ВООЗ, здоров’я - на 50 % залежить від способу життя людини, - на 20 % – від спадковості, - на 10 % – від медичних послуг і - на 20 % – від стану навколишнього середовища.

Номер слайду 17

2. Екологія людини. «Екологія людини» вивчає різні форми взаємовідносин між людьми і навколишнім середовищем, що страждає від експлуатації природних багатств людиною та забруднення землі, води, повітря. Основна мета цієї науки – пошук ефективних засобів збереження та зміцнення здоров’я людей, розвиток їх фізичних і психічних можливостей. Фахівці, які працюють у цій галузі, намагаються знайти ефективні заходи, що сприяли б збереженню та зміцненню здоров’я людини.

Номер слайду 18

Історична довідка Вперше термін «Екологія людини» з’явився в 1921 році в роботі американських дослідників Роберта Парка та Ернеста Берджеса, які використовували його в соціологічних дослідженнях. Вони вивчали у м. Чикаго соціальні процеси і явища такі як: урбанізація, соціальна структура, політичні рухи, расові відносини, релігія, родина.

Номер слайду 19

Об’єктом вивчення екології людини є система «людина - навколишнє середовище», в межах якої однотипна людська популяція взаємодіє з відносно однорідним навколишнім середовищем. Критерієм ефективності цього функціонування є рівень здоров’я населення. Щоб розв’язати ці та подібні проблеми, необхідні спільні зусилля і держави, і кожного з нас!

Номер слайду 20

3. Вплив компонентів природи на стан здоров'я людини. 1. Високий рівень концентрації промисловості та сільського господарства, екологічно необґрунтована господарська діяльність призвели до того, що Україна є однією з найбільш екологічно неблагополучних країн Європи. Значно погіршила ситуацію аварія на Чорнобильській АЕС та воєнні дії в зоні АТО. 2. Аварійні викиди хімічних підприємств, аварії на атомних електростанціях, активне використання хімічної продукції призвели до того, що, незважаючи на мобілізацію захисних функцій організму людини, він вже не здатен протистояти техногенному процесу. 3. У повітря щодня надходять різні тверді і газоподібні речовини. Мова йде про оксиди вуглецю, сірки, азоту, вуглеводні, сполуки свинцю, пилу, хрому, азбесту, які здатні негативно впливати на організм людини. У результаті з'являється бронхіт, астма, нудота, головні болі і відчуття слабкості, знижується працездатність. Чимало цих речовин перетворюються в організмі людини в канцерогенні сполуки, які призводять до злоякісних новоутворень. Деякі накопичуються в організмі та спричинюють отруєння.

Номер слайду 21

4. Негативний вплив робить також водний баланс Землі. Хвороби, які передаються через забруднені джерела, викликають погіршення стану, а нерідко і загибель людей. Як правило, найнебезпечнішими є ставки, озера і річки, в яких активно розмножуються хвороботворні мікроорганізми. 5. Вплив навколишнього середовища відбувається і через ґрунт. Завдяки діяльності людини в нього потрапляють не тільки хімічні (ртуть, свинець, миш'як), але і органічні сполуки. З нього вони проникають у ґрунтові води, які поглинаються рослинами, а далі через м'ясо і молоко потрапляють в організм людини. 6. Вплив Сонця. Підвищення сонячної активності спричинює збурення магнітосфери та іоносфери. Такі збурення, своєю чергою, зумовлюють збільшення напруженості електромагнітного поля Землі, а це вже безпосередньо впливає на організм. Виникають порушення діяльності серцево-судинної та нервової систем, психіки й поведінки людини. Також сплески сонячної активності призводять до послаблення імунітету людини та до підвищення агресивності патогенів і природних носіїв інфекцій. Отже, зростає ймовірність інфекційних захворювань, у тому числі тих, що мають характер епідемій, зокрема грипу, холери, дизентерії.

Номер слайду 22

7. Рівень ультрафіолетового випромінювання. Для людини ультрафіолет у невеликих дозах корисний: він справляє антисептичну й бактеріостатичну дію, запобігає запалювальним процесам, пригнічує розвиток хвороботворних грибів, що викликають захворювання шкіри. Надмірне опромінення підвищує ймовірність розвитку злоякісних утворень — раку, саркоми, лейкозу. Від згубного впливу ультрафіолету живу речовину захищає тонкий озоновий екран у верхніх шарах атмосфери. Сьогодні існування цього екрана перебуває під загрозою. Тому ультрафіолетове випромінювання все частіше розглядають як фактор, ступінь небезпеки якого залежить від людини. 8. Особливо небезпечною групою речовин, які порушують захисні сили організму, є діоксини. Вони утворюються на багатьох виробництвах, а також при кип’ятінні хлорованої водопровідної води. 9. За статистичними даними, скиди забруднених стічних вод у відкриті водойми із року в рік збільшуються і обчислюються мільярдами кубічних метрів. Певна тенденція до зменшення викидів в атмосферу досягнута за рахунок зупинки деяких виробництв, що сталося в основному з економічних причин.

Номер слайду 23

10. В останні роки стало звичайним явищем закриття пляжів через високе бактеріологічне забруднення води в курортних зонах Одеси і на Азовському морі. Пестицидне навантаження складає у середньому 3 кг на 1 га, що в 6 разів вище за світовий показник. Площа угідь, забруднених залишками хімічних засобів захисту рослин, досягла 14 млн. га, що становить третю частину всіх сільськогосподарських угідь. Несприятливого впливу атмосферних забруднень зазнає близько 17 млн. людей, майже 30% усього населення країни. 11. У здоров’ї населення України в останні роки намітилася ціла низка негативних тенденцій, які пов’язані з незадовільною екологічною ситуацією: на 51 % збільшилась захворюваність населення на хвороби крові та кровотворних органів, органів кровообігу – на 54%, злоякісні новоутворення зросли на 28 %. За даними Українського науково – дослідного інституті педіатрії, акушерства і гінекології за 10 останніх років кількість новонароджених 1–го дня життя, які мали ті чи інші відхилення у стані здоров’я зросла на 20%!!!

Номер слайду 24

4. Вплив чинників навколишнього середовища на здоров’я людини. Розрізняють вплив абіотичних та біотичних чинників навколишнього середовища на здоров’я людини.І. Вплив абіотичних чинників. Абіотичне середовище – сукупність природних об’єктів і процесів неживої природи, що справляють на організм людини прямий або опосередкований вплив. Компонентами цього середовища є земля, ґрунт, поверхневі й підземні води, атмосферне повітря і космічний простір, що забезпечують умови існування життя на Землі.

Номер слайду 25

Назва чиннику. Сутність чинника. Вплив дії чинника на здоров'я людини. Космічні чинники. Дія відбувається в космічному просторі (сонячна радіація, місячне світло, космічні промені)Порушення діяльності серцево-судинної та нервової систем. Геофізичні чинники. Дії відбуваються на Землі (магнітне поле, земне тяжіння, сейсмічність, вулканічна діяльність). Магнітне поле Землі організм людини не відчуває, але реагує на його впливи передусім функціональними змінами нервової, кровоносної систем й мозкової діяльностіКліматичні чинники. Пов’язані з особливостями режиму погоди. Це світло, газовий склад, температура й вологість повітря, атмосферний тиск, атмосферні опади. Атмосферний тиск позначається на стані здоров’я людей, хворих на артрити й артрози, малоосвітлене середовище може призвести до виникнення сезонної депресії, оскільки світло впливає на синтез серотоніну, що є нейромедіатором гарного самопочуття.

Номер слайду 26

Назва чиннику. Сутність чинника. Вплив дії чинника на здоров'я людини. Вітер. Вирубування лісів, розорювання степів, родючі землі перетворюються на безплідні солонці й солончаки, дедалі частіше проносяться над Землею суховії. Багатьох людей уражає пов'язана з вітрами "фенна" хвороба, коли за 1-2 дні до початку вітрів у крові й тканинах збільшується вміст біологічно активних речовин, які впливають на передавання нервових імпульсів. Едафічні (грунтові) чинники. Зумовлені хімічними і фізичними властивостями ґрунту (надлишок або нестача біоелементів, р. Н, вміст природних радіонуклідів тощо). Дефіцит Йоду в рослинних харчових продуктах спричиняє ендемічний зоб. Ґрунт може загрожувати здоров’ю через патогенних мікроорганізмів та акумуляцію токсичних речовин і сполук важких металів. Гідрологічні чинники Пов’язані з хімічними і фізичними властивостями води (сольовий склад, вміст кисню тощо). Надлишок Флуору у воді призводить до ураження зубів та флюорозу.

Номер слайду 27

Вплив біотичних чинників навколишнього середовища на здоров’я людини. До найважливіших біотичних чинників, що впливають на здоров’я людини відносяться віруси, бактерії, гриби, хвороби, що визначають епідеміологічну ситуацію (туберкульоз, грип, кір, гепатити В і С, СНІД, ковід тощо). Їжа також впливає на стан здоров’я, працездатність, розумовий і фізичний розвиток, а також на тривалість життя людини. Алергени, отруйні рослини та тварини тощо. Наприклад, амброзія , борщівник, африканські бджоли. Антропогенний вплив. Це діяльність людини, що пов'язана із реалізацією економічних, військових, культурних та інших сфер діяльності людини, яка вносить фізичні, хімічні, біологічні змінення до навколишнього середовища. Промисловий вплив великих підприємств, радіоактивний вплив атомних електростанцій, транспортний вплив автомобільних шляхів і залізниць. До складників антропогенного середовища належать й усі види забруднення (хімічне, фізичне, біологічне). За даними ВООЗ, екологічні ризики зумовлюють виникнення понад 100 найнебезпечніших захворювань, і щороку саме вони вбивають майже 13 млн людей.

Номер слайду 28

5. Заходи щодо покращення екологічної ситуації в світі, збереження та зміцнення здоров'я людей.1). Потрібні очищення річок, відродження родючості грунтів та чистоти повітря.2). Зменшити кількість відходів шляхом дотримання технологічної дисципліни, економного ставлення до використання води, енергії, інших ресурсів. 3) Подальше покращення екологічної ситуації можливе лише через екологізацію промислового і сільськогосподарського виробництва та екологізацію мислення всього населення:- дотримання екологічних пріоритетів у загальнодержавних, галузевих програмах та планах дій державного, регіонального та місцевого значення;- підняття на рівень загальнодержавного значення забезпечення екологічної чистоти питної води і продуктів харчування;- розв’язання на законодавчому рівні проблеми всеосяжної екологічної освіти та екологічної інформації.

Номер слайду 29

Сміття і сміттєзвалища. Проблема, яка отруює наше життя, і яку ми можемо і мусимо вирішити!

Номер слайду 30

Ще в далекому минулому лікарі звернули увагу на те, що спілкування людини з природою позбавляє депресії, страхів і тривоги. Окремими видами екотерапії є: дельфіно-, гіпо-, апі-, ландшафто-, гарден-, лісотерапія. В Японії прогулянки лісом («сірін-йоку» – лісові ванни) стали частиною національної програми охорони здоров’я, такі впливи знижують частоту серцевих скорочень та артеріальний тиск, зменшують рівень вироблення гормонів стресу, зміцнюють імунну систему.

Номер слайду 31

Узагальнення та систематизація знань1. Вирішення проблемного питання: що я можу зробити вже сьогодні для того, щоб зберегти Землю для наших нащадків та покращити своє здоров'я?2. Виконання перевірочного тесту на сайті Online Test Pad (самостійне виконання після онлайн-зустрічі). Посилання на тест буде у Вайбері. 3. Підведення підсумків гри «Очікування VS реальність».

Номер слайду 32

ВИСНОВОК. Кожна людина має право жити в екологічно чистому середовищі, вживати корисні, екологічно чисті продукти. Екологічний стан може покращитись тільки тоді, коли людина буде уважно відноситись до природи, ресурсів, їжі, побутових предметів, до раціонального використання ресурсів та свідомого вибору товару, що забезпечить покращення екологічного стану тощо. Отже, здоровою людина може бути тільки в екологічно чистому середовищі. Настав час замислитися який буде наш дім, наша планета.

Номер слайду 33

Домашнє завдання: 1. Завершити складання опорного конспекту, викласти його до наступного заняття у клас-рум. 2. Підготувати додатковий матеріал за темою: “Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери” (робота по групах). ТЕСТ!!!!!

Номер слайду 34

Дякую всім за увагу! Бережіть себе та близьких. Зберігайте та примножуйте природу!!!

pptx
Пов’язані теми
Екологія, 11 клас, Презентації
Додано
30 січня 2023
Переглядів
1296
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку