Емоційне благополуччя людини ‒ це впевненість у собі, відчуття захищеності, гарне самопочуття. Емоційне благополуччя сприяє нормальному розвитку особистості, формуванню доброзичливого ставлення до інших людей. Емоційна культура людини проявляється в емоційній чуйності людини, у відчутті відповідальності за свої переживання, у здатності розуміти й поважати почуття інших людей.
Емоція – це психічний стан, чуттєве переживання. Умови, предмети та явища, які сприяють досягненню мети й задовольняють потреби людини, викликають позитивні емоції. Якщо ж з’являються умови, предмети та явища, що перешкоджають досягненню мети або реалізації потреб, то вони викликають негативні емоції. Емоції пов’язані з потребами (що мені треба в цей момент) й особливостями ситуації (отримую я це чи ні).
емоційна зрілість. Емоційна зрілість ‒ важлива характеристика, від якої залежить успішність людини в усіх сферах життя. Якщо людина неспроможна контролювати свій емоційний стан, вона не усвідомлює можливостей і обмежень своєї особистості. Тому, хто не може контролювати свої емоції, складно розуміти емоції інших людей.Ознаками емоційної зрілості є здатність:правильно розуміти власні емоції, а також емоції інших людей;використовувати свої емоції для мислення та вирішення проблем;контролювати свої емоції та впливати на емоції інших людей.
методи самоконтролю: самоспостереження й самоаналіз Якщо у вас високий рівень самоконтролю, то ви здійснюєте самоспостереження, самоаналіз і самоперевірку дій за власною ініціативою, прагнете все зрозуміти самостійно, без допомоги ззовні, тому рідко помиляєтеся. Середній рівень самоконтролю передбачає, що ви можете помилятися, але усвідомлюєте це й виправляєте помилки, бо вмієте здійснювати самоспостереження, перевіряти й контролювати себе. Низький рівень самоконтролю створює ілюзію власної правоти, робить людину некритичною до зауважень, самовпевненою. Людина часто помиляється, але не усвідомлює це й не може виправляти свої помилки, бо не вміє здійснювати самоспостереження й самоаналіз.
Після тривалих зусиль учневі пощастило розв’язати важку задачу, що привело його в стан захоплення. Хлопчик-староста був надзвичайно пригнічений тим, що діти назвали його «донощиком», бо він повідомив класному керівнику, хто розбив скло. Отримавши в свої ворота гол, гравці стали невпізнанні ‒ куди поділися їхні запал і одержимість. Під час складання вступного іспиту з математики сильний учень, відмінник, не може впоратися з простеньким завданням. Каже, що у нього якийсь дивний стан: все забув. Не зумівши організувати учнів на уроці, учитель вийшов з класу, грюкнувши дверима. Визначте види почуттів
наявність головного життєвого вибору; позитивно емоційне ставлення до справи; послаблення мотивації;передбачення; попередня підготовка відступних стратегій; тимчасова відмова від зусиль, спрямованих на швидке досягнення мети; загальна переоцінка значимості ситуації; дати можливість висловитися схвильованій людині; пристрасті «загнати в мʼязи» тощо. обґрунтуйте ефективні прийоми керування емоціями