Учитель – це скрипаль дитячих сердець: як поведе смичком, таку мелодію й почує… В.О.Сухомлинський Моє педагогічне кредо: «Не сковувати дитину, а звільняти; не згинати на догоду своїм уявленням, а розпрямляти; не стримувати , а підтримувати ; дати всі можливості для фантазії, уявлень, відкриттів» Навчання вчителя триває все життя. Сучасна парадигма освіти, застосування новітніх технологій потребують якісно нового підвищення фахової майстерності педагога. Аргументований вибір проблеми та цілеспрямована робота дає мені можливість забезпечити організацію навчально – виховного процесу на уроках української мови та літератури.
Нове – це завжди цікаво, інтригуюче, але й небезпечно. Переконана, що розпочинати роботу над впровадженням будь - якої навчальної технології потрібно із переосмислення підходів до навчання, виховання, проведення уроку, спілкування з учнями. При визначенні проблеми мною були враховані такі умови: актуальність і співзвучність її сучасним педагогічним ідеям; комплексність - обрана проблема має пронизувати всі форми роботи. Для реалізації виховної функції уроку як засобу розвитку особистості через взаємодію учасників педагогічного процесу творчо працюю над проблемою: «Інтерактивні технології на уроках української мови та літератури».
РОБОТА В ПАРАХ Одна з форм роботи в малих групах. Кожна пара обмінюється своїми ідеями та аргументами з усім класом, що допомагає провести дискусію. Ці форми роботи дуже ефективні на уроках української мови, особливо у 5 – 6 класах. Учні із задоволенням перевіряють знання правил одне у одного. Крім того , у них з`являється живий дух суперництва, тому кожна група прагне виконати завдання краще. У групах діти спроможні раціонально розподіляти навантаження, щоб найслабші також брали посильну участь й оволоділи матеріалом, що вивчається;
«ДЕРЕВО РІШЕНЬ» ПЕРЕД УЧНЯМИ СТАВИТЬСЯ ЗАПИТАННЯ АБО ПРОБЛЕМА, УЧНІ ШУКАЮТЬ РІШЕННЯ ДЛЯ ПОДОЛАННЯ ЦІЄЇ ПРОБЛЕМИ, ЗВАЖУЮТЬ ВСІ ЗА І ПРОТИ. ЦЕЙ МЕТОД КОРИСНИЙ ПІД ЧАС ПРОВЕДЕННЯ В КЛАСІ ДИСКУСІЇ НА СУПЕРЕЧЛИВУ ТЕМУ Яке рішення могла б прийняти Катерина, коли залишилася б з позашлюбною дитиною? («Катерина» Т.Шевченка)
“ЕСЕ” Часто в своїй практиці використовую цей різновид нарису, в якому головну роль відіграє не відтворення факту, а відображення вражень, асоціацій. Написання есе: учні збирають необхідну інформацію за проблемою; аналізують інформацію; виявляють власну точку зору; Есе вільне, від 5 до 20 хвилин. Часто використовую цей метод для підведення підсумків уроку або як результат дискусії .
«РОЗІГРУВАННЯ СИТУАЦІЙ ЗА РОЛЯМИ» Рольова гра імітує реальність призначення ролей, які учням дістались, та дає змогу діяти «як насправді». В ході рольової гри учасники «розігрують у ролях» певну проблему або ситуацію. Такі вправи проводжу в атмосфері довіри, щоб учні не почувалися ніяково. Після закінчення вправи учасники проводять ретельний і поглиблений аналіз. Не слід учням забувати, що, входячи в роль, ми приводимо в рух емоції, спогади. Учні дуже люблять розігрувати ситуації за ролями, тому вже починаючи з 5 класу використовую такі прийоми навчання.
“ АЖУРНА ПИЛКА” Цей метод передбачає розподіл учнів на “домашні ” і “експертні” групи. Учні з”домашніх “ груп розходяться по різним “експертним” групах. У кожній з груп опиняються учні, що володіють інформацією уроку. Кожна « експертна» група вислуховує по черзі представників кожної « домашньої» групи, отримує повну інформацію ; г) повернення в «домашні» групи. Кожен ділиться інформацією, отриманою в «експертних» групах. Інформація узагальнюється.
Практичне значення досвіду У процесі своєї роботи я переконалася, що лише вдала інтеграція сучасних педагогічних технологій інтерактивного,особистісно-орієнтованого, проектного навчання на основі постійного розвитку критичного мислення учнів дасть змогу розвивати творчі здібності, а значить, і формувати творчу особистість учня.