Презентація до уроку на тему: «Друга світова війна у європейській поезії» . К.І.Ґалчинський. «Лист із полону», «Пісня про солдатів з Вестерплятте».
Мета: ознайомити учнів з основними фактами життя та творчості К.І.Ґалчинського; творчою історією поезій «Лист із полону», «Пісня про солдатів з Вестерплятте»; розкрити трагедію Другої світової війни з різних боків Європи; удосконалювати вміння й навички вдумливо та виразно читати ліричний твір; поглибити поняття про ліричного героя; розвивати вміння та навички розрізнення поетичних засобів; виховувати патріотизм, людяність, доброту.
Друга світова війна у європейській поезії
К.І.Ґалчинський. «Лист із полону», «Пісня про солдатів з Вестерплятте»
Мета:
n Ознайомити учнів з основними фактами життя та творчості К.І.Ґалчинського, творчою історією поезій «Лист із полону», «Пісня про солдатів з Вестерплятте»; розкрити трагедію Другої світової війни з різних боків Європи ; удосконалювати вміння й навички вдумливо та виразно читати ліричний твір; поглибити поняття про ліричного героя; розвивати вміння та навички розрізнення поетичних засобів; виховувати патріотизм, людяність, доброту.
Ніхто не забутий.
На полі ніхто не згорів:
Солдатські портрети
На вишитих крилах пливуть…
І доки є пам’ять в людей,
І живуть матері,
Допоти й сини, що спіткнулись об кулі, Живі!
n На полях Другої світової війни загинули мільйони чоловіків і жінок. Вони могли б працювати, любити, народжувати дітей, радіти життю, але полягли в боях, не дійшовши до перемоги.
n Друга світова війна стала випробуваннням віри в людину, в прогрес. Смерть завжди несправедлива, але загибель мільйонів молодих людей на фронтах і в таборах смерті ще більш трагічна.
n Бесіда
1.Які асоціації пов’язані у вас зі словом війна ?
2.Що ви знаєте про Другу світову війну? 3.Розкажіть, як Друга світова війна вплинула на життя вашої родини ?
4.Чи актуальна ця тема сьогодні?
n Дру́га світова́ війна́ — глобальний збройний конфлікт, що тривав від 1 вересня 1939 до 2 вересня 1945 року. У війні взяло участь понад 60 країн, зокрема всі великі держави, які утворили два протилежні військові табори: блок країн Осі та антигітлерівську коаліцію («союзники»).
Безпосередню участь у бойових діях брали понад 100 мільйонів осіб. Супротивні держави кинули всі економічні, промислові та наукові можливості на потреби фронту. Загальні людські втрати коливаються між 50 й 80 мільйонами осіб, більшість із яких були мешканцями Радянського
Союзу та Китаю. Друга світова війна відзначилася численними масовими вбивствами і злочинами проти людяності, насамперед Голокостом, стратегічними килимовими бомбардуваннями та єдиним в історії
військовим застосуваннямУчитель зарубіжної літератури Южноукраїнськоядерної зброго ліцею № 4 Федоренко Валентина Іваї.нівна
Константи
Ільдефонс Ґалчинський Ґ (1905 – 1953)
У польській поезії символом цілої епохи є ім’я Константи Ільдефонса Ґалчинського. Він має два імені: справжнє, як у батька, — Константи й поетичне — Ільдефонс. Константи Ільдефонс Ґалчинський народився 23 січня 1905р. в м. Варшаві (Польща) в сім’ї залізничного майстра. У
Варшавському університеті вивчав класичну англійську філософію,
світову культуру й літературу. Дуже любив музику, тому через усю його
творчість проходить образ скрипки.
До початку Другої світової війни
К. І. Ґалчинський писав вірші, служив в армії, виконував обов’язки
помічника з питань культури в польському консульстві в Берліні.
У 1934-1936 рр. поет із сім’єю жив у м.
Вільнюсі (тоді Польща, нині Литва), де теж багато займався поетичною творчістю. На
початку війни в 1939 р. поета було призвано до армії, а 17 вересня того ж року він
потрапив до німецького полону й понад п’ять років провів у таборі для
військовополонених. Про всі жахи того часу
поет розповів у віршах «Пісня про солдатів з Вестерплятте» (1939), «Лист із полону»
(1942), «Пісні про прапор» (1944) та інших творах. Тільки на початку 1943 р. поет повернувся на батьківщину.
n - Визначте провідну тему вірша. - Як автор звертається до коханої? Знайдіть відповідні епітети, метафори і порівняння. Розкрийте їх значення. - За допомогою яких художніх засобів утверджується невидимий зв’язок ліричного героя та його коханої? - Як ви думаєте, чи доходили до
рідних листи з полону?
- Чому, на вашу думку, автор саме так визначив жанровий різновид свого вірша?
n Інве́рсія (лат. inversio — перевертання, переставляння) — одна зі стилістичних фігур поетичного мовлення, яка полягає у незвичному розташуванні слів у реченні з очевидним порушенням синтаксичної конструкції задля емоційно-смислового увиразнення певного вислову: «Умовляють серця перебої»
n Вестерплятте (пол. Westerplatte, нім. Westerpl atte) — півострів у Гданську (Польща), який відділяє рукав Мертва Вісла (гирло Вісли) від Гданської затоки Балтійського моря. Півострів трикілометровою дугою простягнувся на півночі міста.
Пісня про солдатів з Вестерплятте
Коли вже дні спинили плин
І випало вмирати, До неба лавами пішли Солдати з Вестерплятте.
(А літо було гарне того року.)
І так співали: "То пусте,
Що нам боліли рани, Зате ж весела путь веде На осяйні поляни.
(А на землі того року було стільки вересу.)
Стояли в Гданську ми, як мур, Не брали нас гармати. Тепер ми в хмарах після бур, Солдати з Вестерплятте".
І ті, чий слух сяга зірок,
Зір плине в даль бездонну Почули в небі рівний крок Морського батальйону.
І спів лунав такий: "Аби
Не згаять час чудесний, Ми грітись будем в теплі дні На вересі небеснім.
Коли ж подмуть вітри зими І стане сніг кружляти
Понад Варшавою - то ми,
Солдати з Вестерплятте". ( 1939 р.) Переклад О.Карпенка
n -У якій формі написано вірш?
Поясніть її значення. -Знайдіть у тексті контрасти.
Визначте їх роль у творі. -Поясніть використання в тексті
займенника ми.
-Поясніть значення повтору у вірші.
–Яка ідея утверджується у вірші?
n Продовжте речення
-Життя і твір поета навчили мене …
-Сьогодні на уроці я зрозумів
(зрозуміла) …
-Війна в історії людства …
n Друга світова війна знайшла відображення в різних жанрах — віршах, оповіданнях, повістях, романах і п’єсах, популярність яких не згасає й нині. І скільки б не минуло років, пам’ять про криваві події минулого століття ніколи не згасне. Усі твори, присвячені подіям війни, пройняті трагічним пафосом і застерігають людство від повторення помилок минулого. Видатний поет стародавнього Риму Вергілій писав: «Від війни не можна чекати ніяких благ»
n Війна не може бути лицарською, шляхетною; лицемірно думати, ніби війна — справа сильних чоловіків, і ніби сильний має право нав’язувати свою волю слабкому, зневажати інші нації й народи, вивищувати себе над іншими. Війна жорстока, протиприродна й антигуманна.