Формування духовно – моральної культури на уроках літератури. Кінцеву мету духовного виховання дослідники вбачають у високому рівні сформованості духовності учня. Духовність розуміють «як ідеал, до якого прагне людина у власному розвитку, орієнтацію на вищі, абсолютні цінності». Духовний гуманізм – основа сталого розвитку особистості
Духовність - складний багатогранний стан людини, що чудово усвідомлює свій розум, свою свободу, але при цім чітко усвідомлює й волю Творця. Духовні цінності – переконання, стійке й укорінене ставлення до навколишньої дійсності, свідома дія і діяльність людини, яка прагне жити згідно з вищими людськими принципами Добра, Істини, Краси, Мудрості, Любові. Духовний гуманізм - основа сталого розвитку особистості
Для нашої епохи пріоритетними є наступні цінності: Смисложиттєві («Життя є благо, єдність Світу Творця»);Цінності пізнання («Знання – це пошук істини»);Етичні («Добро – це необхідність та інструмент творення»); Цінність Батьківщини («Патріотизм – це можливість прояву свободи волі та сили Духу людини»);Естетичні («Гармонія – це потенційна інтелектуальна та психофізіологічна безпека, це гама пропорцій, що дозволяє добру бути легко здійсненим»). Духовний гуманізм - основа сталого розвитку особистості
Духовно – моральна культура учнів на уроці виховується за умов систематичного дотримання вчителем наступних головних принципів:принцип гармонізації (урок не тягар);принцип людяності (любимо, потім вимагаємо); забезпечення атмосфери співпраці, безпеки і доброзичливості;принцип проблемності навчання;принцип орієнтації на ідеал; аксіологічний принцип (самовиховання, самореалізація, самовдосконалення); принцип наслідування моральних прикладів (зразок ціннісного вибору,моральна рефлексія). Духовний гуманізм - основа сталого розвитку особистості
Духовний гуманізм - основа сталого розвитку особистостіУкраїнська література як важливий засіб формування духовності у дітей. Учитель вибудовує урок як сходження до певної мети. Герменевтичний діалог=текстоцентризм + духовно-моральні цінності+ філософські роздуми! Саморозвиток учня, його сходження до того, що ми називаємо духовністю.«Що це означає для мене?»
Духовний гуманізм - основа сталого розвитку особистостіМетоди, що сприяють становленню системи цінностей, моральних якостей, переконань, світогляду учнів: Метод інтроспективного аналізуМетод творчого самопочуття, самовираження «Стрижневе питання»Проблемне питанняМетод проблемно – рефлексивного полілогу «Сократівська бесіда» Кольорограма героя Асоціативний пейзаж, портрет. Міні-проект «Рецепт гарного настрою»Формула «Десять секретів»Зона комфортного мислення. Мандрівка у власний духовний світ
Існують певні норми життя, які ніколи не змінюються. Вони однакові для всіх людей: старих і молодих, багатих і бідних, незалежно від кольору шкіри, національності і країни. Над ними не владний час. Ці основні норми й правила людського життя, норми моралі дав людям Бог для того, щоб вони могли жити у мирі з Богом, оточуючими людьми і природою.
Духовний гуманізм – основа сталого розвитку особистостіХристиянська мораль – це загальні правила і норми життя людини, закладені у ній Господом і записані у Біблії. Християнська моральність у Біблії викладена в таких основних приписах: У 10-ти заповідях, що Бог дав ізраїльському народові через пророка Мойсея на горі Сінай (Вихід 20);У 2-ох заповідях любові Іісуса Христа (які є стислим викладом 10 заповідей Божих): «Люби Господа Бога свого всім серцем своїм, і всією душею своєю, і всією своєю думкою». Це найбільша й найперша заповідь. А друга подібна до неї: «Люби свого ближнього, як самого себе» (Євангеліє від св. Матфея 22:37-39);у Нагірній проповіді Христа (Євангеліє від святого Матфея 5-7);у Заповіді, яка називається «золотим правилом»: «Тож усе, чого тільки бажаєте, щоб чинили вам люди, те саме чиніть і ви…» (Євангеліє від св. Матфея 7:12);у посланнях святих апостолів - учнів Іісуса Христа.
Практичне заняттяпід кутом зору формування ціннісних орієнтирів та моделей поведінки. Духовна безпека людини – виконання Божих Заповідей. Духовний гуманізм – основа сталого розвитку особистостіДух – творча і оживляюча сила людини, дух Божий в людині. Духовність – міра отримання частинки Божого духу людиною. Духовне багатство - те, що людина надбала для своєї душі (віра в Господа, чистота душі і серця, любов до ближнього, моральні чесноти).
Рефлексія. Вихідне діагностування. Зорепад компліментів Духовний гуманізм – основа сталого розвитку особистості Християнська моральність виховується тоді, коли людина в своєму житті керується християнськими нормами моралі і несе відповідальність перед Богом і перед людьми. Моральні цінності впливають на наші вчинки і визначають наші взаємини з Богом, з нашими ближніми, із самим собою (тобто зі своєю совістю). Які цінності вибирає людина, такими будуть і її вчинки, а отже, і все життя. Будемо сіяти добре, вічне, прекрасне!