Презентація до уроку "Двокрапка у безсполучниковому реченні" містить завдання для формування інфомедійної грамотності учнів, розвитку критичного мислення.
Складне реченнясурядне (об’єднане сполучниками сурядності: і, а , та)підрядне (об’єднане сполучниками підрядності: що, який, бо, через…)безсполучникове сполучникове
Номер слайду 2
Перевір свої знання з попередніх тем!https://learningapps.org/watch?v=p7mr3xnqj23
Номер слайду 3
Людям давно відома одна чудова, перевірена життям істина: тільки велика мета породжує велику енергію. Єжи Брошкевич. Як ви розумієте цей вислів? Чому, на вашу думку, у реченні поставлено двокрапку?Які смислові зв’язки між частинами безсполучникового складного речення?
Номер слайду 4
Двокрапка у безсполучниковому реченні
Номер слайду 5
Трансформація мовних одиниць Дивлюсь я на небо та й думку гадаю: чому я не сокіл, чому не літаю (П. Петренко). Найшла коса на камінь: коса не втне, камінь не подасться! (Народна творчість)Дивлюсь я на небо та й думку гадаю, а саме: чому я не сокіл, чому не літаю. Найшла коса на камінь: бо коса не втне, камінь не подасться!
Номер слайду 6
Оформлення смислових зв’язків пояснення причини, розкриття й доповнення змісту в безсполучниковому складному реченні здійснюється за допомогою пояснювальної інтонації. На письмі такі смислові відношення передаються розділовим знаком двокрапка. На все впливає мови чистота: зір глибшає, і кращають уста, стає точнішим слух… (Д. Павличко).
Номер слайду 7
Формулювання правила{17292 A2 E-F333-43 FB-9621-5 CBBE7 FDCDCB} Правило. Приклад. Безсполучниковескладне речення. Синонімічнесполучникове речення. Сова ніяк заснуть не може: цикада співами тривожить (М. Годованець).[ ]: [причина]. Сова ніяк заснуть не може, тому що цикада співами тривожить. Часто так буває: один вину свою на другого звертає (Народна творчість).[ ]: [пояснення]. Часто так буває, а саме: один вину свою на другого звертає. Бачу здалеку: хвиля іскриста грає вільно по синьому морю (Леся Українка).[ ]: [доповнення]. Бачу здалеку, що хвиля іскриста грає вільно по синьому морю. 1. Якщо в другому реченні вказано на причину того, про що говорилося в першому:2. Якщо друге речення розкриває зміст першого, пояснює його. У першому реченні можуть бути слова так, такий, одно: 3. Якщо друге речення доповнює перше в цілому або якийсь із його членів:
Номер слайду 8
Пояснювальний диктантІ пригадалося йому дитинство: над водами хиляться лози, лелека пливе в висоті. Місце було дуже вигідне: глибока яруга, поросле чагарем, була прикрита з усіх боків дубовим лісом з невижатою травою. Мати вірила: земля усе знає, усе відчуває, усе терпить…
Номер слайду 9
Пунктуаційний практикум1. Зірвіть квітку інакше не зірвана вона ганебно зів'яне сама.2. Не бреши брехня ніколи не виходить на добре. 3. Не забувай добре ім'я цінніше за найбільше багатство. 4. Пам'ятай смак визначається не по шкарлупі, а по ядру. 5. Сойка підступна птиця вона мастак нищити дрібне птаство і їхнім же голосом веселити себе.:::::–
Номер слайду 10
Розподільна робота1. І диво дивне сталося із ним: совість заговорила (А. Іщук). 2. А вас попросив би я зразки ліпити: ви чоловік тямущий (Леся Українка). 3. В осінній час сім погод у нас: сіє, віє, туманіє, шумить, мете, гуде і зверху йде (Народна творчість). 4. Я чув легенду: Прометей добув огонь для всіх людей (М. Упеник). 5. Умовк кобзар сумуючи: щось руки не грають (Т. Шевченко). 6. В час гарячий полудневий виглядаю у віконце: ясне море, ясні хмарки, ясне небо, ясне сонце (Леся Українка).{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Причина. Пояснення. Доповнення
Двокрапка у безсполучниковому реченні на прикладі заголовків з мас-медіа«Майстри заголовків»
Номер слайду 13
«Х’юстон, ніяких проблем»: 50 років тому людина вперше ступила на місяць. Джерело: Інформаційна агенція УНН, unn.com.ua. Не міг повірити своїм очам: Кейт Міддлтон і принц Вільям приємно здивували громадськість. Джерело: РБК-Україна, rbc.com.ua
Номер слайду 14
Номер слайду 15
Знайдіть повні новини за цими заголовками та подумайте: Чи відповідає текст публікації заголовку? Чи отримали ви ту інформацію, на яку сподівалися?
Номер слайду 16
Творче моделювання. Складіть за однією з поданих схем безсполучникове складне речення.1) [ ], [ ],[ ].2) [ ]: [ ].3) [ ],[ ]:[ ].
Номер слайду 17
«Ти – мені, я – тобі»Прочитайте вголос складені вами речення і запропонуйте однокласнику визначити, за якою схемою воно складене, які смислові відношення між його частинами.
Номер слайду 18
Прочитайте новину. Складіть новий заголовок до неї, використовуючи безсполучникове речення із двокрапкою Фейкові новини можуть викликати неправдиві спогади – дослідження
Номер слайду 19
Рефлексія. Продовж речення. Сьогодні на уроці… я запам’ятав/запам’ятала..я пригадав/ пригадала..я зрозумів/зрозуміла..айбільше мені сподобалось..
Номер слайду 20
Домашнє завдання (одне на вибір)Виконайте вправу 2 (с.106) з підручника. Випишіть три безсполучникових складних речення з двокрапкою із МАС-медіа, накресліть схеми до них.