МЕТА: поглибити знання про складне речення, пояснювати вживання розділових знаків; розрізняти основні види складних речень, типи його простих частин, види зв'язку між ними; розвивати пам’ять, логічне мислення, творчу уяву, вміння робити висновки, орфографічні та пунктуаційні навички; виховувати любов і повагу до найрідніших людей, зацікавити спадщиною В.Сухомлинського.
РОБОТА З ТЕКСТОМ ( У ГРУПАХ) 1 ГРУПА. Виписати з тексту одне складнопідрядне речення, підкреслити в ньому граматичні основи, визначити його вид, побудувати схему. Пояснити розділові знаки. 2 ГРУПА. Виписати з тексту складносурядне речення, підкреслити в ньому граматичні основи, побудувати схему. Пояснити розділові знаки. 3 ГРУПА. Виписати з тексту складне безсполучникове речення, підкреслити в ньому граматичні основи, побудувати схему. Пояснити розділові знаки. ІНДИВІДУАЛЬНО. Виписати з тексту складне речення з різними видами зв'язку, підкреслити в ньому граматичні основи, побудувати схему. Пояснити розділові знаки.
ДО БАТЬКА ПО РОЗУМ Повага до старших, до батьків вважалась у народі рисою, притаманною кожній порядній і вихованій людині. Навчаючи дітей поважати старших, розповідали їм різні повчальні історії, казки. Наводимо одну з найпоширеніших. Колись старих людей, які вже нічого робить не могли, спускали на лубках у провалля:нехай дарма хліба не їдять. А один чоловік дуже любив свого батька і, не виконавши жорстокого закону, заховав його в хліві і годував таємно. Через деякий час трапився недорід: нічим людям сіяти. Так син і вчинив. Зійшов у нього хліб найкраще, і найбільша нива була засіяна. Всі люди допитуються, як до такого додумався. Він спочатку мовчав, а тоді розповів, що батько так навчив. З того часу люди перестали старих на лубках вивозити, а шанували до самої смерті, бо вони мудрі, життям биті, завжди розуму навчать.
“ СИНТАКСИЧНА П’ЯТИХВИЛИНКА ” Зробити за поданим алгоритмом синтаксичний розбір речення. УСНО. Колись старих людей, які вже нічого робить не могли, спускали на лубках у провалля: нехай дарма хліба не їдять. ПОСЛІДОВНІІСТЬ РОЗБОРУ СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУ 1. Вид речення за метою висловлювання. 2. Вид речення за емоційним забарвленням. 3. Визначте кількість частин складного речення. Назвіть граматичну основу в кожному з них. 4. Визначте способи зв’язку між простими частинами речення. 5. Поясніть вживання розділових знаків. 6. Накресліть схему речення. 7. Кожну частину складного речення розібрати як просте речення.
МОДЕЛЮВАННЯ РЕЧЕНЬ Із поданих слів сконструюйте речення, розставте потрібні розділові знаки, підкресліть граматичні основи, визначте вид речень. Поясніть значення порад. 1 група. Слухай, що, і, тобі, бабуся, вчать, дідусь, уважно, говорять, чого. 2 група. Сенс, радість, пам’ятай, ти, і, життя, горе, батьків, життя, твоїх, мета. 3 група. Любити, й, поважати, кінець, там, де, діти, усьому, батьків, перестають. Робота в парі. Рід, людський, зробити, зможе, нашого, буття, бо, мудра, тільки, людина, складається, пам’ятай, із, поколінь, про, цю, велику, мудрість, життя, гармонійним.
МОДЕЛЮВАННЯ РЕЧЕНЬ Уважно слухай, що говорять тобі, чого вчать дідусь і бабуся. Пам’ятай: ти — сенс життя, мета життя, радість і горе твоїх батьків. Де діти перестають любити й поважати батьків, там кінець усьому. Рід людський складається із поколінь — пам’ятай про цю велику мудрість нашого буття, бо тільки мудра людина зможе зробити життя гармонійним.
ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ Народився Василь Сухомлинський 28 вересня 1918 року на Херсонщині в бідній селянській сім'ї. У рідному селі Василівці закінчив семирічку. Потім навчався в Полтавському педагогічному інституті. У 1941 році пішов добровольцем на війну. Був поранений — осколок снаряду залишився в його грудях назавжди.
ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ У 1948 році Василь Олександрович стає директором Павлиської середньої школи і беззмінно працює в ній протягом 23 років до кінця своїх днів. У 1948 році це була звичайна, пересічна школа. 23 роки стали найпліднішим періодом його науково — практичної та літературно — публіцистичної діяльності. Звичайну сільську школу він перетворив у справжню педагогічну лабораторію, де видобував скарби педагогічної мудрості.
ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ У 1955 році захистив кандидатську дисертацію на тему «Директор школи — керівник навчально-виховного процесу». З 1957 року —член-кореспондент Академії педагогічних наук. 1958 рік — заслужений учитель України. 1968 рік — нагороджений званням Героя Праці. Цього ж року обраний членом-кореспондентом Академії педагогічних наук.
ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ Василь Олександрович ставив і розв'язував проблему формування в молоді національного і естетичного світобачення. Про один із шляхів успішного розв'язання цієї проблеми він писав, що у душі дітей мають увійти кращі народні традиції і стати святим законом, бо не можна уявити народ без імені, без пам'яті, без історії. В дусі українських культурно-історичних традицій вчитель констатував, що мудрість є найважливішою прикметою людини. У його працях часто знаходимо вислови «мудра людська любов», «мудрість жити», «гідність — це мудрість тримати себе в руках». Педагог цілеспрямовано формував у кожного вихованця вміння бути маленьким філософом, осмислювати світ через красу природи.
ПУНКТУАЦІЙНИЙ ПРАКТИКУМ Прочитати речення, переписати їх, розставивши розділові знаки. Визначити види зв’язку між простими частинами складного речення. 1 група. Памятай рано старіють і хворіють твої батьки не від праці і втоми а від сердечних пириживань прикростий кривд яких ти їм завдаєш. 2 група. Твоє не добре слово подряпина на ніжній тканині душі матиринської і від кожної подряпини назавжди залишаєця ранка яка довго гоїться. 3 група. Батько найрідніший найдорошчий для нас мушчина в образі якого втілюєцця люцька відповідальність за весь твій життєвий шлях пам’ятай про нього завжди.
ПУНКТУАЦІЙНИЙ ПРАКТИКУМ Пам’ятай: рано старіють і хворіють твої батьки не від праці і втоми, а від сердечних переживань, прикростей, кривд, яких ти їм завдаєш. Твоє недобре слово--подряпина на ніжній тканині душі материнської, і від кожної подряпини назавжди залишається ранка, яка довго гоїться. Батько – найрідніший, найдорожчий для нас мужчина, в образі якого втілюється людська відповідальність за весь твій життєвий шлях - пам’ятай про нього завжди.
“ ДЕСЯТЬ НЕ МОЖНА ” Не можна ледарювати, коли всі працюють. Не можна сміятися над старістю і старими людьми — це велике блюзнірство. Не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона не бере собі,-- кращий шматок на столі, смачнішу цукерку, кращий одяг. Не можна залишати старшу рідну людину одинокою, особливо матір, якщо в неї нема нікого, крім тебе: це великий гріх. Не можна сідати, коли стоїть доросла, особливо літня людина, тим більше жінка. Серед поданих речень знайдіть складне з різними видами зв’язку, поясніть розділові знаки, визначте вид зв’язку між простими частинами.