Мета: ознайомити учнів із поемою Байрона “Мазепа”, розкрити риси романтичного героя в образі Мазепи, розвивати вміння та навички описувати історичні джерела, порівнювати факти та їх інтерпретацію, давати моральну оцінку вчинків людей у певній історичній ситуації, висловлювати власні судження, виховувати толерантність, зацікавленість до історичного минулого своєї країни, розвивати вміння сприймати події та проблеми минулого так, як їх сприймали тогочасні люди.
Тип уроку: інтегрований урок-дослідження (світова література-історія України)Обладнання: портрети Байрона, Мазепи, репродукції картин Норблена “Мазепа в старості”, О. Верне “Мазепа оточений табуном диких коней”, аудіозапис твору Ф. Ліста “Мазепа”, картки із завданнями, тексти поеми “Мазепа”, комп’ютер, проектор, демонстраційна дошка
Хід урокуІ Мотивація навчальної діяльностіСлово вчителя літератури Героїчна постать Івана Мазепи, символу прагнень українського народу до незалежності, давно залишалася предметом легенд, пісень і оповідей, найбільш вагомою з яких є поема Байрона “Мазепа”. І треба було проминути повному століттю, щоб почали з’являтися достовірні історичні факти про суперечливе та трагічне ім’я українського гетьмана.
3. Вчитель літератури. Бесіда за змістом та коментоване читання уривків поеми Байрона “Мазепа”Поема Байрона – це монолог-оповідь Мазепи. Чому автор використовує цю жанрову форму?Чому Мазепа так піклується про коня?Що вразило короля Карла у поведінці Мазепи?Якої думки він про Мазепу?Яку історію розповів Мазепа королю?.
Завдання для VІ групи. Дослідити символи поеми Байрона “Мазепа”Холод , туман, тьма – страждання Мазепи. Дикий кінь – символ нестримної пристрасті гетьмана, долі, смерті, кари небесної, воліБіг дикого коня – динамізм поеми, образ України, що повинна рухатись у майбутнєРанок, біла мла, схід сонця – надія. Образ вершника Мазепи – символ неспокійної душі, нескореної сили, постійної небезпеки, вільної людини, свободи.