Презентаці містить теоретичні відомості з теми "Есе як різновид творчої діяльності учнів на уроках української мови". Що таке есе? Які має особливості? Види есе та вимоги до них?
Мета: формування компетентного мовця, національно свідомої, духовно багатої мовної особистості. Тема: Есе як різновид творчої діяльності учнів на уроках української мови
Номер слайду 2
Що таке есе?Есе – самостійна творча письмова робота, ознакою якої є особистісний характер сприймання проблеми та її осмислення, невеликий обсяг, вільна композиція, невимушеність та емоційність викладу. Есе — прозаїчне висловлювання невеликого об’єму і вільної композиції, що виражає індивідуальні враження й міркування з конкретного приводу або питання і свідомо не претендує на вичерпну відповідь. Есе – короткий твір на задану тему, що розкриває й обґрунтовує думку, висловлену в його назві.
Номер слайду 3
Чому саме есе?Активізація навчально-пізнавальної діяльності Формування лінгвокреативностіРозвиток критичного мислення. Свобода творчостіПідвищення інтересу до виучуваного. Економія часу. Особистісний характер сприймання проблеми. Невимушеність та емоційність викладу
Номер слайду 4
Яка особливість?МОЖНА дозволити собі бути суб’єктивними. МОЖНА зосередитися на частковому, а не на головному. МОЖНА висловлювати спірні міркування, наводячи мінімум доказів
Номер слайду 5
Види есе?ВІЛЬНЕНевеликий обсяг (7 – 10 речень)Довільна форма і стиль викладу зі збереженням структурованості тексту (вступ, основна частина, висновок)Наявність позиції автора. ФОРМАЛЬНЕОбсяг 120 – 200 слів. Логічна організація структури: наявність відповідних компонентів (теза, аргументи, приклади, оцінювальні судження, висновок)Виклад ґрунтовний. Наявність позиції автора. Обмежене в часі (5-10 і 10-15 хв.)Від 20 до 45 хв.
Номер слайду 6
Формальне есе?
Номер слайду 7
Які вимоги до формального есе?Обсяг – 1 – 2 сторінки тексту (120-200 слів). Есе сприймається як цілісний твір із зрозумілою й чіткою ідеєю. Кожен абзац розкриває одну думку. Написано стисло і ясно. Має чітку композицію, логічно завершену структуру. Засвідчує, що його автор знає й осмислено застосовує теоретичні поняття, терміни, узагальнення, ідеї. Містить переконливе аргументування порушеної проблеми.
Номер слайду 8
Яка структура есе?Вступ – обґрунтування вибору теми есе. Основна частина – теоретичні основи обраної проблеми й виклад основного питання. Ця частина припускає розвиток аргументації й аналізу, а також обґрунтування їх. Висновок – узагальнення й аргументовані висновки до теми тощо. Підсумовує есе або ще раз вносить пояснення, підкріплює зміст і значення викладеного в основній частині.
Номер слайду 9
Що властиво стилю есе?
Номер слайду 10
Які підходи для написання ефектного початку?1. Стандартний: відповідь на шість запитань: хто, що, коли, де, чому і як. 2. Несподіваний — це може бути що завгодно, але читач повинен бути здивований або шокований.3. Дієвий — зображення самого процесу, а причини й наслідки випливуть далі. Цей підхід зручний для коротких есе.4. Авторитарний — пропонує інформацію в наказовому тоні, щоб створити враження упевненості автора тільки в собі.5. Інформативний — читач одразу отримує інформацію про те, що буде далі у творі.6. Цитатний — вдало підібрана цитата одразу привертає увагу читача (не рекомендується використовувати прислів’я й кліше — це банально).7. Діалоговий — з одного боку, такий початок стимулює читача як учасника діалогу, з іншого, – це може бути просто потік думок з риторичними запитаннями.
Номер слайду 11
Як написати есе за літературним текстом?
Номер слайду 12
Як не слід писати есе?НЕ вносьте в есе інформацію, яка не підтверджує вашу думку. НЕ треба писати особисту біографію, детальні подробиці вашого життя. НЕ бійтесь починати спочатку, вже написана робота не відповідає на питання есе. НЕ перебільшуйте. НЕ намагайтеся злякати всіх надзвичайним словниковим запасом. НЕ використовуйте загальний набір банальних фраз та тверджень. HE будуйте роботу лише на простих реченнях. НЕ використовуйте цитати без імені автора. ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!
Номер слайду 13
Відповідність змісту темі. Самостійність виконання. Наявність у тексті авторської позиції. Уміле використання прийомів порівняння й узагальнення. Дотримання есеїстичного стилю, лексичних і граматичних норм літературної мови. Відповідність вимогам щодо оформлення письмових робіт. За якими критеріями оцінюють есе?
Номер слайду 14
Використані джерела«Літературознавчий словник-довідник /Р. Т. Гром'як, Ю.І. Ковалів та ін. - К.: ВІД «Академія», 1997. Шендеровський К. С. Як написати успішне есе. Методичні рекомендації до написання есе. http://iournlib.univ.kiev.ua/ese gol 2.doc. Глазова О. П. Есе як вид роботи з розвитку писемного мовлення школярів / О. П. Глазова // Методичні діалоги. - 2010. - №5. Костусенко. О. Ю., Шелехова Г. Т., Гнаткович Т. Д. Оцінювання навчальних досягнень учнів 5-11 класів з української мови та літератури. Ужгород: "Гражда", 2018 р. - 92 с. Степанишин Б.І. Викладання української літератури в школі: Методичний посібник для вчителя /Б.І. Степанишин. -К.: РВЦ «Проза», 1995.-256с.«Українська мова та література. Підготовка до ЗНО і не тільки» https://zno.if.ua/?p=985«Світ слова» https://binadelezha.wixsite.com/binadelezha/sho-take-ese-ta-yak-jogo-napisati. Блог учителів української мови та літератури міста Тернополя https://gapon.te.ua/