Тема уроку: Етикетні жанри. Мета (формувати компетентності): предметні (розуміння суті понять «привітання», «вибачення», вміння складати тексти етикетних жанрів; додержуватися вимог до мовлення й основних правил спілкування); ключові (уміння вчитися: навички оцінювання; комунікативні: толерантне ставлення до думок і почуттів навколишніх; інформаційні: уміння шукати, аналізувати, перетворювати, застосовувати інформацію для розв’язання різноманітних проблем; загальнокультурні: пізнання особливостей національної та загальнолюдської культури, духовно-моральних основ життя).
Номер слайду 3
Епіграф Не пройдіть ніколи повз людину, не привітавши її, і добре слово мовте. З «Повчання Володимира Мономаха»
Номер слайду 4
Словникова робота. Етикет - це сукупність правил поведінки, що регулюють зовнішні вияви людських взаємин (поводження з оточуючими, форми звертань і привітань, манери та одяг тощо). Етикет функціонує в суспільстві як сукупність двох форм поведінки: мовленнєвої і немовленнєвої. Мовленнєвий етикет - це сукупність мовних засобів, які регулюють нашу поведінку в процесі мовлення. Правила мовленнєвого етикету залежать від мовленнєвих ситуацій, до яких належать знайомство, прощання, вибачення, прохання, запрошення, вітання, пропозиція, порада, відмова, згода, співчуття, комплімент тощо.
Номер слайду 5
До основних етикетних жанрів належать привітання й вибачення.
Номер слайду 6
До найпоширеніших етикетних форм вітання належать такі: Доброго ранку! Добрий день! Добридень! Добрий вечір! Добривечір! Вітаю! Привіт! Моє шанування! Доброго здоров’я! Вибираючи форму вітання, зважайте на вік людини й ситуацію мовлення. Форму Привіт! здебільшого використовують люди, які мають товариські стосунки. Привітання — слова або жести, звернені до кого-небудь під час зустрічі на знак прихильного ставлення, доброзичливості.
Номер слайду 7
Оскільки етикетні форми є стійкими сполуками слів (фразеологізмами), то не можна їх змінювати. Форми Добрий ранок! Доброго дня! Доброго вечора! — не бажані, хоча вживання їх не є грубим порушенням. Запам’ятайте!
Номер слайду 8
Вибачення — слова, які використовують, щоб виявити поблажливість за дрібну або велику провину. До етикетних форм вибачення належать такі: Вибачте! Прошу вибачення! Пробачте! Прошу пробачення! Перепрошую! Даруйте!
Номер слайду 9
Форми Вибачаюсь! Пробачаюсь! Я хочу вибачитись! є некоректними й не можуть бути рекомендовані як вислови вибачення, оскільки за своєю граматичною формою означають дію, спрямовану на себе, а не на того, у кого просять вибачення. Тобто, вживаючи форми на -сь, -ся, людина сама себе вибачає. Запам’ятайте !
Номер слайду 10
Прощання як один з найважливіших знаків мовного етикету. Прощання - слова, які вимовляються перед розлукою, розставанням. Формули прощання: До побачення! (у будь-якій ситуації)Усього найкращого! Усього доброго!На все добре!До зустрічі! (коли передбачена зустріч)До завтра!Хай щастить вам! Щасти тобі!На добраніч! Добраніч!
Номер слайду 11
Комунікативний практикум. Спробуйте закінчити речення тексту:4. Український мовленнєвий етикет — то велика духовна сила, …словесної добропристойності. коректності й доброзичливих стосунків між людьми. ввічливість, статечність, пристойність, уважність і чемність співрозмовників. яка відстоює нас як націю.1. Український мовленнєвий етикет — це національний кодекс …2. І все ж основа мовленнєвого етикету незмінна —утвердження…3. Основна вимога мовленнєвого етикету — …
Номер слайду 12
Мовленнєва ситуація. Етикетні мовленнєві формули. Вітання З однокласниками. З учителями. З батьками. Прощання З однолітками. З учасниками конференціїЗ редактором газети. Подяка Людям, які допомогли в скрутну хвилину. Мамі (бабусі) за сніданок. Тренеру з футболу. Вибачення В однокласника. У батьків. У перехожого. Ситуативні вправи
Номер слайду 13
► До вас звернулися з якимось проханням. Які етикетні формули ви будете вживати, даючи відповідь-відмову в розмові з учителем, другом, мамою, незнайомим? Зробіть висновок про залежність вживання етикетних формул від ситуації мовлення.► Як повинна поводити себе вихована людина в таких ситуаціях? Сформулюйте кілька правил поведінки для кожної ситуації: Ви прийшли в гості. Ви зустрічаєте гостей. Ви розмовляєте по телефону. Ви сідаєте в громадський транспорт.
Номер слайду 14
Правила поведінки (вітання)Вітайтеся завжди привітно (незалежно від настрою)Перший вітає молодший старшого, чоловік – жінку; підлеглий – керівника (але руку має подати старший, жінка, керівник). Перший вітається той, хто заходить до приміщення, обганяє знайомого.Із незнайомими вітаються, якщо зустрічаються із ними часто. В установі, організації, театрі вітаються передусім з обслугою (секретарем, швейцаром, гардеробницею). Прийшовши в гості, передусім вітають господиню.
Номер слайду 15
Правила поведінки (вибачення) Якщо ви скривдили когось, завинили перед кимось, обов’язково просіть вибачення, не відкладаючи «на завтра». Коли ж ви з якоїсь причини не зробили цього відразу, то дійте за принципом: краще пізно, ніж ніколи. Просячи вибачення, дотримуйтесь граматичних норм (пробач мені, вибачте друзям).
Номер слайду 16
Рефлексія Закінчіть речення: Я вважаю, що мовленнєвий етикет – це …Для мене в співрозмовникові найголовніше …Коли я бачу неввічливу поведінку своїх однолітків, я …