Презентація "Етикетні жанри"

Про матеріал
Презентація до уроку української мови в 11 класі "Етикетні жанри" на допомогу вчителю-словеснику.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ПРАКТИЧНА РИТОРИКАМовленнєві жанриІнформаційніінформація повідомленняінструкція повідомлення Діалогічнідіалогічне мовленнябесіда телефонна розмовалистування (офіційне,неофіційне) Етикетні Привітання. Вибачення Оцінювальні рецензіяосудпохвалахарактеристика

Номер слайду 2

Тема уроку: Етикетні жанри. Мета (формувати компетентності): предметні (розуміння суті понять «привітання», «вибачення», вміння складати тексти етикетних жанрів; додержуватися вимог до мовлення й основних правил спілкування); ключові (уміння вчитися: навички оцінювання; комунікативні: толерантне ставлення до думок і почуттів навколишніх; інформаційні: уміння шукати, аналізувати, перетворювати, застосовувати інформацію для розв’язання різноманітних проблем; загальнокультурні: пізнання особливостей національної та загальнолюдської культури, духовно-моральних основ життя).

Номер слайду 3

Епіграф Не пройдіть ніколи повз людину, не привітавши її, і добре слово мовте. З «Повчання Володимира Мономаха»

Номер слайду 4

Словникова робота. Етикет - це сукупність правил поведінки, що регулюють зовнішні вияви людських взаємин (поводження з оточуючими, форми звертань і привітань, манери та одяг тощо). Етикет функціонує в суспільстві як сукупність двох форм поведінки: мовленнєвої і немовленнєвої. Мовленнєвий етикет - це сукупність мовних засобів, які регулюють нашу поведінку в процесі мовлення. Правила мовленнєвого етикету залежать від мовленнєвих ситуацій, до яких належать знайомство, прощання, вибачення, прохання, запрошення, вітання, пропозиція, порада, відмова, згода, співчуття, комплімент тощо.

Номер слайду 5

До основних етикетних жанрів належать привітання й вибачення.

Номер слайду 6

До найпоширеніших етикетних форм вітання належать такі: Доброго ранку! Добрий день! Добридень! Добрий вечір! Добривечір! Вітаю! Привіт! Моє шанування! Доброго здоров’я! Вибираючи форму вітання, зважайте на вік людини й ситуацію мовлення. Форму Привіт! здебільшого використовують люди, які мають товариські стосунки. Привітання — слова або жести, звернені до кого-небудь під час зустрічі на знак прихильного ставлення, доброзичливості.

Номер слайду 7

Оскільки етикетні форми є стійкими сполуками слів (фразеологізмами), то не можна їх змінювати. Форми Добрий ранок! Доброго дня! Доброго вечора! — не бажані, хоча вживання їх не є грубим порушенням. Запам’ятайте!

Номер слайду 8

Вибачення — слова, які використовують, щоб виявити поблажливість за дрібну або велику провину. До етикетних форм вибачення належать такі: Вибачте! Прошу вибачення! Пробачте! Прошу пробачення! Перепрошую! Даруйте!

Номер слайду 9

Форми Вибачаюсь! Пробачаюсь! Я хочу вибачитись! є некоректними й не можуть бути рекомендовані як вислови вибачення, оскільки за своєю граматичною формою означають дію, спрямовану на себе, а не на того, у кого просять вибачення. Тобто, вживаючи форми на -сь, -ся, людина сама себе вибачає. Запам’ятайте !

Номер слайду 10

Прощання як один з найважливіших знаків мовного етикету. Прощання - слова, які вимовляються перед розлукою, розставанням. Формули прощання: До побачення! (у будь-якій ситуації)Усього найкращого! Усього доброго!На все добре!До зустрічі! (коли передбачена зустріч)До завтра!Хай щастить вам! Щасти тобі!На добраніч! Добраніч!

Номер слайду 11

Комунікативний практикум. Спробуйте закінчити речення тексту:4. Український мовленнєвий етикет — то велика духовна сила, …словесної добропристойності. коректності й доброзичливих стосунків між людьми. ввічливість, статечність, пристойність, уважність і чемність співрозмовників. яка відстоює нас як націю.1. Український мовленнєвий етикет — це національний кодекс …2. І все ж основа мовленнєвого етикету незмінна —утвердження…3. Основна вимога мовленнєвого етикету — …

Номер слайду 12

Мовленнєва ситуація. Етикетні мовленнєві формули. Вітання З однокласниками. З учителями. З батьками. Прощання З однолітками. З учасниками конференціїЗ редактором газети. Подяка Людям, які допомогли в скрутну хвилину. Мамі (бабусі) за сніданок. Тренеру з футболу. Вибачення В однокласника. У батьків. У перехожого. Ситуативні вправи

Номер слайду 13

►    До вас звернулися з якимось проханням. Які етикетні формули ви будете вживати, даючи відповідь-відмову в розмові з учителем, другом, мамою, незнайомим? Зробіть висновок про залежність вживання етикетних формул від ситуації мовлення.►    Як повинна поводити себе вихована людина в таких ситуаціях? Сформулюйте кілька правил поведінки для кожної ситуації: Ви прийшли в гості. Ви зустрічаєте гостей. Ви розмовляєте по телефону. Ви сідаєте в громадський транспорт.

Номер слайду 14

Правила поведінки (вітання)Вітайтеся завжди привітно (незалежно від настрою)Перший вітає молодший старшого, чоловік – жінку; підлеглий – керівника (але руку має подати старший, жінка, керівник). Перший вітається той, хто заходить до приміщення, обганяє знайомого.Із незнайомими вітаються, якщо зустрічаються із ними часто. В установі, організації, театрі вітаються передусім з обслугою (секретарем, швейцаром, гардеробницею). Прийшовши в гості, передусім вітають господиню.

Номер слайду 15

Правила поведінки (вибачення) Якщо ви скривдили когось, завинили перед кимось, обов’язково просіть вибачення, не відкладаючи «на завтра». Коли ж ви з якоїсь причини не зробили цього відразу, то дійте за принципом: краще пізно, ніж ніколи. Просячи вибачення, дотримуйтесь граматичних норм (пробач мені, вибачте друзям).

Номер слайду 16

Рефлексія Закінчіть речення: Я вважаю, що мовленнєвий етикет – це …Для мене в співрозмовникові найголовніше …Коли я бачу неввічливу поведінку своїх однолітків, я …

Номер слайду 17

Дякую за увагу! До зустрічі!

pptx
Додано
19 жовтня 2021
Переглядів
13270
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку