Стилістичне забарвлення лексики. Книжна й розмовна лексика. Оцінна лексика. Підготувала: вчитель української мови та літератури Новозапорізької школи Бабашкіна О. А.
Номер слайду 2
Визначте, у яких стилях мовлення доречно вжити кожне з наведених речень. Це легко зрозуміти. Це легко втямити.
Номер слайду 3
Групи лексики. Зі стилістичного погляду лексику сучасної української мови поділяють на: стилістично нейтральну, яку вживають в усіх стилях мовлення (яблуня, ходити, далеко…)стилістично забарвлену, яку співвідносять з одним чи кількома (але не з усіма) стилями мовлення (кумекати, фотосинтез, уста…) За допомогою стилістично забарвлених слів творимо певний колорит мовлення, досягаємо експресивності висловлення.
Номер слайду 4
Стилістично забарвлену лексику поділяють на:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Книжна лексика. Розмовна лексикаслова, що своїм походженням і використанням пов’язані з книжними стилями, властиві писемній формі ліітературної мови, уживані в науковій і художній літературі, публіцистичних творах, офіційно-ділових документахслова, які вживають в усному побутовому, невимушеному, неофіційному спілкуванні, але не використовують у діловому й науковому стилях; у художньому й публіцистичному стилях таку лексику вживають для відтворення колориту розмовного мовлення
Номер слайду 5
До книжної лексики належать: слова, що означають абстрактні поняття: доблесть, нездоланність;слова з відтінком урочистості: возз’єднання, корифей, торжество;слова старослов’янського походження: благоговійний, глава, хранитель; наукова, технічна, суспільно-політична й офіційно-ділова термінологія: апробація, аналіз, ерудиція, фактор, ефект, закон, асоціація; уживані в художній літературі поетичні слова: блакить, небокрай, линути, плекати. Книжна лексика вносить у тексти відтінок офіційності, урочистості, науковості.
Номер слайду 6
Прочитайте текст і визначте стиль мовлення. Укажіть стилістично забарвлені слова (сполучення слів). Дуб звичайний – однодомна рослина родини букових. Дерево 20– 50 м заввишки, із широкою неправильною кроною. Молоді гілки зеленувато-бурі або червонуваті, голі або ледве опушені. Кора на стовбурі й багаторічних гілках темно-сіра. Листки короткочерешкові, перистолопатеві, біля основи – з вушками. Цвіте протягом квітня – травня, плодоносить у вересні–жовтні. Утворює чисті насадження або росте в суміші з іншими породами майже по всій території України. З довідника
Номер слайду 7
З’ясуйте, з якими стилями мовлення пов’язано використання синонімів. Майбутній – прийдешній, розуміти – метикувати, байдужість – індиферентність, зустріч – рандеву, гарний – файний, владар – господар, учити – зубрячити, привітний – люб’язний.
Номер слайду 8
Виберіть стилістично доцільне слово. 1. Мер міста розпорядився (поінформувати, возвістити) громадськість про проект забудови. 2. (Погляди, думоньки) мовознавця мали великий вплив на розвиток стилістики. 3. Поняття тексту в мовознавстві (тлумачать, товкмачать) по-різному. 4. Як на зло, саме на канікулах мій планшет перестав (функціонувати, працювати). 5. Діти раділи сонечку й прислухалися до (звичного, ординарного), але такого рідного шуму річки.
Номер слайду 9
Оцінні слова Для вираження позитивних чи негативних оцінок, почуттів, емоцій, ставлення мовця до предмета служить оцінна лексика. До оцінної лексики належать: Назви почуттів і похідні від них: горе, радість, коханнячко. Назви позитивної чи негативної оцінки явищ і предметів: добрий, малий, страшний, улюблений, красуня, делікатес, грубіян. Поетичні вислови: сизокрилий, ясночолий, ненька. Слова із суфіксами пестливості, дгрубілості, іронії: хатка, дівчисько, здоровило. Лайливі слова: дурень, зараза, блазень