7 червня о 18:00Вебінар: Як підготуватися та успішно пройти інституційний аудит закладу освіти

Презентація "Еволюція органічного світу. Еволюція людини."

Про матеріал

В даній презентації розкривається матеріал до теми "Еволюція людини". Дана хронологія еволюції людини та дані поняття еволюція людини та раси. Дана коротка характеристика расам. На прикінці презентації розміщени тести з вивченої теми.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Еволюція органічного світу. Мозуль М. Ю. вчитель біології вищої категорії СШ №120 м. Києва. Біологія9 клас. За новою програмою МОН України. Еволюція людини Підчас підготовки презентації були використані матеріали:підручник Біологія 9 клас Р. Шаламов, підручник Біологія 9 клас О. Андерсонробочий зошит біологія 9 клас О. В. Князева

Номер слайду 2

Еволюція людини Розглянемо такі питання: Біологія9 клас13 Еволюція (антропогенез) людини Опрацювавши тему, ти зрозумієш, що еволюція людини має докази. Людина біосоціальна істота. Дізнаєшся, які існують раси.2 Раси сучасної людини. Характерні особливості людини

Номер слайду 3

Еволюція людини Розглянемо таке питання: Біологія9 клас. Сьогодні ми бачимо шимпанзе, горил та орангутангів, але не бачимо жодних «мавполюдей». Але, на підставі наукової літератури, музейних експозицій і телепередач складається враження, ніби є численні докази того, що люди походять від мавпоподібних істот. Чи це дійсно так?

Номер слайду 4

1.1 Давайте пригадаємо характерні особливості людини.!прямоходіння розвинений головний мозок пристосована для виготовлення та використання знарядь праці кисть руки щелепи із невеликими зубами й невиразними іклами утрата густого волосяного покриву на більшій частині шкіри *

Номер слайду 5

1.2 Давайте пригадаємо місце людини у системі органічного світу людини!ЦАРСТВО Тварини. ТИП ХордовіПІДТИП ХребетніКЛАС СсавціПІДКЛАС ПлацентарніРЯД Примати. РОДИНА Вузьконосі мавпи. РІД Homo Людина. ВИД Homo sapiens Людина Розумна*ЦАРСТВО - ТИП - ПІДТИП - КЛАС - ПІДКЛАС – РЯД – РОДИНА - РІД - ВИД

Номер слайду 6

2.1 Еволю́ція — природне явище зміни популяцій, видів, вищих таксонів, біоценозів, флор і фаун, генів і ознак у часі в ході історії Землі. Еволюція приматів, що привела до виникнення сучасних людей, розпочалася наприкінці крейдового періоду, приблизно 70 млн років тому.

Номер слайду 7

2.2 Проконсул(мешкав у тропічних лісах Африки й поєднував у будові риси мартишкових мавп і гомінід) Виділення еволюційної лінії гомінід розпочався 18 – 15 млн років тому з тварин, до яких належав проконсул. Особливості житедіяльності- вели переважно деревний спосіб життя;активніші в денний час; в пошуках їжі орієнтувалися більше на зір, ніж на нюх.

Номер слайду 8

2.3 Проконсулів уважають спільним предком людини, людиноподібних мавп та вимерлих предків і родичів роду Людина. орангутанггорилашимпанзе. Еволюційна лінія, що веде до орангутанів, від’єдналася від потомків проконсулів раніше (13 – 10 млн років тому), ніж лінія горил та шимпанзе (10 – 8 млн років тому), тому ми більш споріднені з останніми.

Номер слайду 9

2.4 Близько 12 млн років тому сталася глобальна зміна клімату: він став сухішим, а безкраї тропічні ліси змінилися трав’яними саванами. Частина людиноподібних мавп продовжила жити в залишках екваторіальних лісів — серед їхніх нащадків є сучасні шимпанзе та горили. Інша група людиноподібних мавп пристосувалася до життя в саванах. При цьому вони перейшли до пересування на двох ногах.

Номер слайду 10

2.5 На еволюційному шляху до предків людини відомо кілька докладно описаних викопних видів. Сахелантропи мешкали 7 – 6 млн років тому(є першими відомими прямоходячими мавпами) Орроринимешкали 6 млн років тому. Ардипітеки Мешкали5,5 - 4,4 млн років тому Усі види мали проміжну будову тіла між мавпами та людиною. Вони були здатні до прямоходіння, але завдяки будові стоп і кистей рук значну частину часу проводили на деревах.

Номер слайду 11

2.6 Наступні етапи розвитку пов’язані з нащадками ардипітеків. Австралопітек афарський (3,9 – 2,9 млн років тому)Австралопітеки з’явилися в Африці приблизно 7 млн років тому.зріст до 1,5 ммаса 30 – 45 кг. Будова черепа була більш «мавпячою», решта скелета більш прогресивна та адаптована до двоногого переміщення. Мозок 450 – 550 см3. Пересування на двох ногах. Використовували, але не виготовляли знаряддя праці.

Номер слайду 12

2.7 Близько 4 млн років тому виникли грацильні австралопітеки. Вони були вже повністю прямоходячими, але за будовою черепа та об’ємом мозку ближчими до мавп, аніж до сучасних людей. Приблизно 2,6 млн років тому грацильні австралопітеки поклали початок двом еволюційним лініям - масивним австралопітекам (близько 1 млн років тому вони вимерли) та людям (Homo).

Номер слайду 13

2.8 Одним із ранніх представників роду Людина Людина рудольфійська (Кенія, 2,3 – 1,5 млн років тому) з’явилися в Африці 2,6 млн років тому. Африка, 2,3 – 1,5 млн років тому. Африка 1,8 – 1,4 млн років тому1,8 – 0,8 млн років томуприйшли з Африкидо Азії та Європи. Людина гейдельберзька. Мозок 650 см3 Мозок 900-1200 см3

Номер слайду 14

2.9мешкала в Африці, Європі та Західній Азії (800 – 130 тис. років тому) зріст 1,5 – 1,8 м маса 50 – 60 кг. Людина прямоходяча. Це перші люди, які почали ховати своїх мерців, тобто мали порівняно складні соціальні ритуали. В Африці дав початок сучасній людині розумній — Homo sapiens. Водночас на території Європи від гейдель- берзької людини виник неандерталець. Мала великий головний мозок. Людина гейдельберзька

Номер слайду 15

2.10 АРХАТРОПИВиник в Європі та поширився в Азії, відомі стоянки на Україні (230 – 28 тис. років тому)Зріст 165 см. Людина неандертальська Жили громадами по 2 – 4 родини, займалися збиранням їжі та полюванням.Існують припущення, що вони могли бути рудими і блідолицими. Будову голосового апарату і мозку неандертальців дозволяють зробити висновок про те, що вони могли говорити. Найдавніший відомий музичний інструмент— кістяна флейта з 4 отворами — належить неандертальцям. Мозок 1400 см3

Номер слайду 16

2.11 Рештки, знайдені на острові Флорес (Індонезія), датують 100 – 50 тис. років тому. Назву в отримала за малий зріст (трохи більше за 1 м). Розмір мозку 400 г — менше, ніж у шимпанзе. Історія флореських людей — історія регресу та деградації. Людина флореська - «хобіт» Серед давніх людей знаходять деякі тупикові гілки: види, на яких еволюція обірвалася. Найцікавіша зпоміж таких гілок — людина флореська.

Номер слайду 17

2.12 Кроманьйонець. Кроманьйонці – ранні представники сучасної людини в Європі і частково за її межами, що жили 40-10 тисяч років назад. Назва походить від грота Кро-Маньон у Франції, де в 1868 році було виявлено декілька скелетів людей разом із знаряддями пізнього палеоліту. Об'єм головного мозку 1400-1900 см3. Зріст близько 180 см. Займалися полюванням на великих звірів. Жили групами (від 20 до 100 чоловік). Спочатку подібно до неандертальців жили у печерах, проте пізніше почали будувати шатра.

Номер слайду 18

2.13 Еволюція людини відбувалася під дією біологічних та соціальних чинників ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯПригадай або знайди в міфології різних народів уявлення про походження людини.

Номер слайду 19

2.14 Людина розумна залишилася єдиним представником роду. Її стратегія виживання виявилася настільки успішною, що вона заселила всі континенти (крім Антарктиди) і стала одним з панівних видів сучасної біосфери. Подальший розвиток людства є предметом вивчення історії та інших суміжних дисциплін.

Номер слайду 20

2.15 Неандертальці й людина розумна, що між ними різного. ЦЕ ЦІКАВО! Дані генетичного аналізу сучасних людей показують, що в європейців та азіатів є приблизно 2,5 % неандертальських генів, а в населення островів Тихого океану є домішка денисівських генів. Людина неандертальська Людина розумна

Номер слайду 21

2.16

Номер слайду 22

3.1 Раси сучасної людини належать до одного виду — Людини розумної Історично склалося так, що групи людей, які мешкали в певних географічних регіонах і зазнавали ізоляції впродовж десятків тисяч років, сформували раси — групи популяцій, особини яких характеризуються подібністю спадкових ознак, що виявляються ззовні у фенотипі.

Номер слайду 23

3.2Європеоїдна раса. Вихідний ареал: Європа, Передня та Мала Азія, Північна Африка, півострів Індостан. Характеризується витягненим обличчям із носом, що виступає вперед. Колір шкіри варіюється від білого до чорного. Біла шкіра дає змогу краще поглинати ультрафіолетове випромінювання, необхідне для синтезу вітаміну D за умов поганої освітленості. Волосся зазвичай пряме, розріз очей широкий, губи тонкі. Колір волосся та очей різниться дуже сильно.

Номер слайду 24

3.3 Американоїдна раса. Представлена корінним населенням Америки, що дісталося туди через Берингову протоку з Євразії. Характерні риси: високе велике обличчя із широкою нижньою щелепою; доволі широкий розріз очей; сплощеність обличчя помітно менша, ніж у монголоїдів, але більша, ніж в інших рас; ріст бороди та вусів слабкий. Часто об’єднується із власне монголоїдною расою до азійсько-американської.

Номер слайду 25

3.4 Монголоїдна раса. Центр походження — Азія. Характерні широке плоске обличчя з вилицями, що видаються, вузький розріз очей. Волосся темне, пряме, жорстке, у чоловіків ріст волосся на обличчі та тілі незначний.

Номер слайду 26

3.5 Негроїдна раса. Характерні темна шкіра, сильно кучеряве волосся, дуже широкий ніс, товсті губи. Центр походження — Африка. Єдина серед рас, що не зазнала на собі генетичного впливу неандертальців. Серед усіх інших рас має найбільше генетичне різноманіття — становить приблизно 90 % генетичного різноманіття сучасного людства.

Номер слайду 27

3.6 Австралоїдна раса. Характерні масивний череп із вираженими надбрівними дугами, великими щелепами та великими зубами, темна шкіра, широкий ніс, а також сильний ріст бороди та вусів. Представлена корінним населенням Австралії.

Номер слайду 28

4.1 Узагальнюючи тему можемо зробити висновок Еволюція людини, або антропогенез (від грец. Anthropos- «людина» і genesis- «походження», «виникнення»), – це історичний процес становлення біологічного виду Людина розумна (Homo sapiens). Цей процес якісно відрізнявся від еволюції інших видів організмів, тому що в ньому діяли не тільки біологічні фактори (спадкова мінливість, боротьба за існування і природний відбір), але і соціальні (трудова діяльність, громадський спосіб життя, мова і мислення).

Номер слайду 29

4.2 Самоконтроль знань Причиною виникнення прямоходіння стало: а) посушливістьклімату б)стадний спосіб життя в)необхідність у звільненні рукг)трудова діяльність2. Здібних до виготовлення найпростіших знарядь праці з'явилася вперше у: а) дріопітеків б) людини розумної в) австралопітеків г) неандертальців 3. Що не відносять до соціальних факторів еволюції людини: а) мова б) прямоходіння в) праця г) свідомість 4. До рушійних сил антропогенезу не відносяться: а) боротьба за існування б) громадський спосіб життя в) спадкова мінливість г) модифікаційна мінливість5. Що являють собою людські раси: а) різні популяції б) різні види в) різні роди г) різні сімейства

Номер слайду 30

4.3 Самоконтроль знань 6. Людини розумної відрізняє від інших видів людей: а) вміння виробляти знаряддя праці б) розвиток турботи про потомство в) використання палива та одягу г) поява науки і мистецтва 7. На що вказує розвиток надбрівних валиків у предків людини а) склад їжі б) розвиток мовлення в) обсяг мозку г) прямоходіння8. На що вказує розвиток надбрівних валиків у предків людини а) склад їжі б) розвиток мовлення в) обсяг мозку г) прямоходіння 9. Яке адаптивне значення має темний колір шкіри у негроїдної раси:а) запобігання ультрафіолетових променів б) захист від ворогів в) пристосування до високої температури повітря г) поліпшення дихальної функції шкіри10. Яка частина верхньої кінцівки людини зазнала найбільших змін в процесі еволюції: а) плече б) передпліччя в) кисть г) плечовий пояс

Номер слайду 31

4.3 Походження і розвиток людини - складова еволюії органічного світу. Пройди контроль всієї теми "Еволюція органічного світу"Тематичний контроль знаньІ рівень (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала. Обирай один варіант відповіді)1. Популяція – одиниця еволюції, тому що:а) складається з особин одного виду б) в ній відбувається розмноження в) вона має структуру2. Нові види утворюються в наслідок:а) дії природного добору або дрейфу генів б) зміни умов існування організмів або тренування органів3. Доказом того, що штучний добір проводить людина є:а) розвитку набувають органи або властивості, які задовільняють потреби або примхи людини б) культурні рослин і одомашнені тварини мають назви, які їм надає людини

Номер слайду 32

4.4 4. Природний добір є результатом:а) впливу людини на природу б) боротьби за існування5. Найгостріша боротьба за існування відбувається:а) між левом і антилопою б) між горобцем і горобцем в) під час повені між тваринами і стихією6. Матеріал для еволюції:а) випадкові мутації б) невипадкові мутації в) еволюція не потребує матеріалуІІ рівень (за кожне правильно виконане завдання – 1 бал.) Тематичний контроль знань Дай визначення терміну. Еволюція _________________________________________________2. Обери з наведених тверджень неправильне:а) гаметофіт мохів на ранній стадії розвитку схожий на нитчасту зелену водорость;б) скелети жаби, ящірки і голуба схожі, тому що вони живуть в однаковому середовищі;в) клітинна будова організмів підтверджує єдність походження живого.3. Обери з наведених тверджень правильне: Одиницею еволюційного процесу є: а) особина; б) вид; в) популяція

Номер слайду 33

4.5 Тематичний контроль знань ІІІ рівень (за кожне правильно виконане завдання – 2 бали.) Чому рослина або тварина може потрапити до Червоної книги, тобто до переліку видів, які зникають? Доведи на конкретному прикладі (обери вид).ІV рівень (за правильну відповідь– 2 бали.)Чи може примітивна тварина або рослина, яка втратила в еволюції органи або цілі системи органів. Досягти біологічного прогресу? Аргументуй. Доведи прикладами.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Kugel Tetiana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Холодар Людмила Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Мартиненко Світлана Валентинівна
    цікавий матеріал.Корисний для використання у роботі.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
До підручника
Біологія 9 клас (Шаламов Р.В., Носов Г.А., Литовченко О.А., Каліберда М.С.)
Додано
15 липня 2018
Переглядів
12205
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку