у «вартість» нашого життя уже входять радість і любов, самореалізація і свобода вибору, і тільки особисті обмеження заважають нам зрозуміти це і жити щасливо. Дуже важливо людині вміти знайти цінне в любій ситуації, в своєму досвіді переживання, взаємодії і взяти із цього досвіду найкраще для розвитку.
ІII фаза суїцидальної спроби – друга фаза переходить у третю швидко. Доведено, що більшість суїцидальних підлітків обмірковує і здійснює суїцид упродовж 1-2 тижнів. Але підлітковому віку властива імпульсивність дій, тому інколи тривалість усіх трьох фаз може бути дуже короткою, не більше 1 години.
Словесні ознаки Прямо і явно говорити про смерть: «Я збираюся покінчити із собою»; «Я не можу так далі жити». Побічно натякати про свій намір: «Я більше не буду ні для кого проблемою»; «Тобі більше не доведеться про мене хвилюватися». Багато жартувати на тему самогубства. Проявляти нездорову зацікавленість питаннями смерті.
Поведінкові ознаки Роздавати оточуючим речі, остаточно упорядковувати справи, миритися з давніми ворогами. Демонструвати радикальні зміни в поведінці, такі як: • їсти замало або забагато; • спати занадто мало або занадто багато; • стати неохайним; • у шкільних звичках – пропускати заняття, не виконувати домашніх завдань, уникати спілкування з однокласниками, бути дратівливим, похмурим, перебувати в пригніченому настрої; • замкнутися, відсторонитися від родини й друзів; • бути надмірно діяльним або, навпаки, байдужим до навколишнього світу, відчувати поперемінно то раптову ейфорію, то напади розпачу. Проявляти ознаки безпорадності, безнадійності й розпачу.
Ситуаційні ознаки Людина може зважитися на самогубство, якщо вона: Соціально ізольована (не має друзів), почувається знедоленою. Живе в нестабільному оточенні. Почуває себе жертвою насильства. Мали місце раніше спроби суїциду. Має схильність до самогубства через те, що його скоїв хтось із друзів, знайомих або членів родини. Перенесла важку втрату.
Особливості самогубства підлітків • суїциду передують короткочасні, об’єктивно неважкі конфлікти в сферах близьких відносин; • конфлікт сприймається як украй важливий і травматичний, викликаючи внутрішню кризу і драматизацію подій; • суїцидальний вчинок сприймається в романтично-героїчному ореолі: як сміливий виклик, як рішучу дію, як мужнє рішення та ін. • суїцидальна поведінка демонстративна, в ній є ознаки «гри на публіку»; • суїцидальна поведінка регулюється швидше поривом, афектом, в ній немає продуманості, виваженості, точного розрахунку; • засоби самогубства обрані невміло (стрибок з балкона 2-3 поверхи, малотоксичні речовини, тонка мотузка тощо).
Твердження: - Сучасні діти всі зіпсовані. Раніше діти не мали такого гарного життя. - Дорослі мають самі вирішувати за дітей, а не прислухатися до їх бажань. Дорослі краще знають, що потрібно дитині. - Хлопці повинні отримувати кращу освіту, ніж дівчата, оскільки вони довше працюватимуть та зароблятимуть кошти на утримання родини; - Дітей слід виховувати під наглядом родини; - Діти ніколи не брешуть щодо насильства яке над ними вчинили; - Діти повинні завжди робити те, що їм скажуть дорослі; - Батьки мають право покарати дітей на свій розсуд.
Додаткові непрямі питання: Де твоєму дереву хотілося б рости: на узліссі або серед інших дерев? Чи є у нього друзі і вороги? Чи боїться чогось це дерево? Чи загрожують йому будь-які небезпеки? Про що мріє це дерево? Який настрій у твого дерева? Це дерево швидше щасливо або нещасно? Якби замість дерева був намальований чоловік, то хто б це був? За що його люблять люди? Що сниться дереву? Який подарунок його міг би порадувати? Чим можна допомогти дереву, якщо воно хворіє?
Вода і шторм - метафоричні символи душі і кризи. Коли людина змінює своє життя, вона потрапляє в кризу, тобто їй надається можливість пережити це як шанс поміняти своє світовідчуття. Криза змінює людину, шторм поміняв самовідчуття Коряги, занурив її в себе, в свою психіку, і їй стало спокійніше - саме криза принесла оздоровлення.
Антисуїцидальні чинники: формування сенсу життя, життєвої перспективи, міцних зв'язків із близькими, сім'єю, суспільством, природою, адаптованість, інтегрованість із людьми та суспільством; наявність таких рис особистості, що сприяють її спілкуванню з людьми, як щирість, доброзичливість, взаєморозуміння, емпатійність, підтримка, приязнь тощо; підвищення значущості особистості у кризових ситуаціях; інтелектуальний опір смерті в усіх її видах, в тому числі і самогубству; піднесення цінності людини.