* «Якщо уявити учнів в образі рослин, то підсумкова оцінка, прийнятна для традиційного навчання, – це процес простого вимірювання їхнього зросту. Результати вимірювань будуть цікавими для порівняння та аналізу, але вони самі по собі не впливають на ріст рослин. Формувальне оцінювання, навпаки, схоже на підживлення і полив рослин. Тим самим безпосередньо впливає на їх ріст»
* вчителям (викладачам) визначати потреби учнів (студентів), адаптуючи до них процес навчання учням (студентам) усвідомлювати й відслідковувати особистий прогрес і планувати за допомогою викладача подальші кроки у навчанні Формувальне оцінювання – інтерактивне оцінювання учнівського прогресу, що дає змогу
* ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ ПРОТИ ТРАДИЦІЙНОГО Традиційне оцінювання (підсумкове, сумативне) Формувальне оцінювання Мета Оцінити рівень навчальних досягнень учнів (оцінити якість) Оптимізація навчального процесу для розвитку особистості учнів (підвищити якість) Хто оцінює Вчитель Вчитель, самооцінювання, взаємооцінювання Оцінюється Результат навчання Процес навчання
* Традиційне оцінювання (підсумкове, сумативне) Формувальне оцінювання Порівнюється З іншими учнями З попередніми досягненнями учнів Пріоритет Оцінки Учіння Тип взаємодії у класі (групі) Конкуренція (змушує учнів конкурувати між собою) Співпраця, співтворчість (допомагає учням вчитися один в одного) Мотивація Знижується Підвищується Критерії Не чіткі Чіткі, прозорі продовження Під час формувального оцінювання ми корегуємо процес навчання, під час сумативного – визначаємо якість його результатів.
* це не оцінка, а механізм формування навчального процесу; це інструмент підтримки, а не контролю; відбувається під час навчання і є його частиною; оцінює процес навчання; завжди є позитивним; індивідуалізоване; забезпечує зворотний зв'язок, який допомагає зрозуміти наступні кроки в навчанні; усвідомлення самим учнем дистанції між тим, чого він хоче досягти, і тим, де він знаходиться в даний момент; планування того, що учень повинен зробити, щоб цю дистанцію скоротити; зміцнює впевненість у тому, що можна поліпшити результати. Чим є формувальне оцінювання та чим воно не є:
* Формувальне оцінювання має на меті: підтримати навчальний поступ учнів; формувати в учня/учениці впевненість у собі, наголошуючи на сильних сторонах, а не на помилках, діагностувати досягнення на кожному з етапів навчання; вчасно виявляти проблеми й запобігати їх нашаруванню; підтримувати бажання навчатися та прагнути максимально можливих результатів; запобігати побоюванням помилитися.
* ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ у молодшій школі Завдання вчителя – розкрити потенціал кожної дитини, а не перевірити її на відповідність певному стандарту. Оцінювання досягнень учнів необхідно спрямовувати на формування позитивної їх самооцінки. Доцільно акцентувати увагу лише на позитивній динаміці досягнень учнів. Про труднощі у навчанні необхідно говорити з учнем індивідуально, аби не створювати ситуацію колективної зневаги до дитини. Формувальне оцінювання не повинно містити частки НЕ, жодних негативних суджень чи критики. Формувальне оцінювання діагностує сфери, які потребують покращення, і допомагає покращити їх.
* Доцільно вчити дітей взаємооцінюванню при цьому формувати уміння коректно висловлювати думку про результат роботи однокласника, давати поради щодо його покращення. Важливо не протиставляти дітей одне одному. Стимулюючим має бути порівняння роботи (відповіді, дії тощо) з тим, як працювала дитина раніше. Формувальне оцінювання не може складатися з балу, цифри, букви чи лише одного слова. Вчитель має надавати батькам пояснення, письмову чи словесну.
* Важливо, щоб формувальне оцінювання: було пов’язаним із результатами навчання; містило коментарі щодо конкретних характеристик виконаного завдання; пропонувало подальші кроки; було своєчасним (із достатнім проміжком часу на опрацювання коментарів до виконаної частини завдання). Таке оцінювання може бути без балів або додавати невеликий бал до фінальної оцінки
* 3. Спрямована розшифровка Учні своїми словами дають розшифровку тих понять, які були опрацьовані на уроці. 4. Резюме в одному реченні Учні одним реченням дають характеристику основних понять, розібраних на уроці. 5. Карти додатків Учні наводять приклади з життя на застосування вивченого матеріалу, таким чином відбувається перенос знань з теорії на практику.
* 6. Тижневі звіти. Забезпечують швидкий зворотний зв’язок: вчитель – учень. Чого я навчився цього тижня? Які питання залишились для мене незрозумілими? Які питання я задав би учням, якби був вчителем, щоб перевірити, чи зрозуміли вони матеріал? 7. Шкала. На полях зошита учень креслить шкалу і відзначає хрестиком на якому рівні, на його думку, виконана робота. Внизу – не впорався, посередині – впорався, але виникли проблеми, вгорі – все вийшло. Під час перевірки вчитель обводить хрестик, якщо згоден з оцінкою учня, або малює свій, якщо не згоден.
* 8. Рефлексія Що зрозумів, чому навчився на уроці? Було цікаво… Що було цікаво, складно, вдалося? Було важко… Мені ще потрібно повчитися… Тепер я можу… За що можу похвалити себе? Я навчився… Навіщо нам потрібен був цей урок? Я зміг… Що найбільше вразило? Я спробую… Що є потрібним для запам’ятовування? Мене здивувало… Над чим треба ще попрацювати? Урок дав мені для життя…
* 9. Лист самооцінки після вивчення теми «Конус». ТАК-НІ Я знаю, що таке конус. Я знаю як він утворюється. Я можу назвати елементи конуса. Пам’ятаю формулу для обчислення об’єму конуса. Пам’ятаю формулу для обчислення площі поверхні конуса. Можу навести приклади конуса у навколишньому світі. Я вмію будувати перерізи конуса площинами.
* 10. Лист самооцінки роботи в групі ТАК-НІ Я був активним в групі. Я відразу зрозумів, як треба виконати завдання. Я пропонував декілька способів виконання завдання. Я не відволікався від основної роботи. Я уважно слухав, які ідеї пропонують інші учасники групи. Я дуже хотів, щоб наша група виконала завдання правильно і швидко.
* 11. Лист самооцінки за результатами семестру ТАК-НІ Регулярно виконував домашні завдання. За потребою консультувався з вчителем. Накопичував знання та виправляв оцінки. Регулярно вів записи в зошиті. Вмію складати конспект вивченої теми. Вмію самостійно знаходити матеріал з теми. Робив усні повідомлення. Брав участь в обговоренні теоретичного матеріалу. Я ставив питання, якщо було щось незрозуміло.
* ГРУПА ЦИФРОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ ПРИКЛАДИ ЦИФРОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ Сервіси для створення вікторин, опитувальників, онлайн тестувань kahoot.com, socrative.com, mentimeter.com, onlinetestpad.com, quizlet.com, quizizz.com, Віртуальні дошки padlet.com, trello.com, twiddla.com, whiteboard.org, realtimeboard.org Мультисервіси для створення інтерактивних завдань learningapps.org, studystack.com Сервіси для створення хмар слів answergarden.ch, wordart.com, tagхedo.com Формувальне оцінювання та цифрові технології
* ГРУПА ЦИФРОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ ПРИКЛАДИ ЦИФРОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ Сервіси для створення карт знань mindmeister.com, mindmapninja.com, coogle.it, bubble.us, mindomo.com, mind24.com, wisemapping.com, spiderscribe.net Сервіси для створення інфографіки та візуалізації piktochart.com, canva.com, visual.ly, prezi.com, thinglink.com Google-сервіси google-документи, google-презентації, google-таблиці продовження Цифрові технології та інструменти дають можливість відразу отримати зворотній зв'язок.
* Використані джерела: Рекомендації Міністерства освіти і науки України щодо впровадження змішаного навчання у закладах фахової передвищої та вищої освіти. EdEra_Osvitoriya: BR102 Бери й роби. Змішане та дистанційне навчання. https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:EdEra_Osvitoriya+BR102+2020/info Роміцина Л.В. Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів з математики в Новій українській школі. Режим доступу: https://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2019/04/statja_20190404_1.pdf Морзе Н. Використання цифрових технологій для формувального оцінювання / Н. Морзе, В. Вембер, М. Гладун // Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. - 2019. - Вип. спецвип. - С. 202-214. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/oeeemu_2019_spetsvip. Формувальне оцінювання як засіб підвищення ефективності освітнього процесу. Режим доступу: https://vseosvita.ua/webinar/formuvalne-ocinuvanna-ak-zasib-pidvisenna-efektivnosti-osvitnogo-procesu-146.html