Презентація "Формування і розвиток культури усного і писемного мовлення"

Про матеріал
Презентацію можна використовувати на уроках української мови для формування культури усного і писемного мовлення, а також для проведення виховних годин. Тут є інформація про види робіт, які формують культуру мовлення, про ресурси для вивчення та удосконалення української, приклади помилок з найвищою частотністю в українському мовленні.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Доповідь на тему‘’Формування і розвиток культури усного і писемного мовлення’’

Номер слайду 2

Про мову та її роль у суспільному та особистому жит­ті існує багато висловлювань видатних учених, пись­менників: «Найбільше і найдорожче добро в кожного на­роду — це його мова, ота жива схованка людського ду­ху, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почу­вання»                                              Панас Мирний Ну що б, здавалося, слова…Слова та голос — більш нічого. А серце б’ється — ожива,Як їх почує!.. (Т. Шевченко)Безсумнівною є на­родна мудрість: «Птицю пізнати по пір’ю, а людину по мові».

Номер слайду 3

Мова – це система засобів спілкування (звуки, слова та їхні форми, сталі звороти, схеми, поєднання слів, моделі речень, закони побудови тексту). Мовлення – це реалізація мови конкретними людьми в конкретних актах спілкування. Воно має індивідуальний характер і залежить від віку людини, її статі, виховання, освіченості, становища в суспільстві, темпераменту, стану здоров’я тощо. Я. РАДЕВИЧ-ВИННИЦЬКИЙ ‘’ЕТИКЕТ І КУЛЬТУРА СПІЛКУВАННЯ’’- КИЇВ ‘’ЗНАННЯ’’ 2006

Номер слайду 4

Мова віддзеркалює історію народу, його побут, національний характер, рівень культури, цивілізованості, а мовлення подібно відбиває конкретного носія цієї мови, мовця – його вік, світогляд, його вдачу, смаки тощо. Культура мовлення — явище двобічне, бо має усну й писемну форми буття. Вони обидві по-особливому важ­ливі. Техніка усного мовлення доповнює техніку мов­лення писемного і навпаки. Від оволодіння теорією і практикою письма залежить не тільки мовна, а й за­гальна культура кожного.

Номер слайду 5

Без культури мовлення, насамперед дотримання його нормативності, не може бути повновартісним ні етикетне мовлення, ні спілкування загалом. Давньогрецький філософ Демокріт говорив, що розумну людину можна впізнати за вмінням правильно приймати рішення, діяти як належить, говорити без помилок. Культуру поведінки, культуру спілкування людина не отримує в спадок – її треба навчитися. Тут потрібно належне віддати вчителю. Перед кожним учителем-словесником стоїть важливе завдання – навчити учнів дбайливо ставитися до рідної мови, оберігати рідне слово, а також постійно працювати над розвитком культури усного і писемного мовлення.

Номер слайду 6

ВИДИ РОБІТ, ЯКІ ФОРМУЮТЬ КУЛЬТУРУ УСНОГО І ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ:-Виступи під час дискусій (Які слова руйнують наше життя? Інтернет зближує чи накопичує самотність?);-Написання есе;-Редагування текстів;-Переказування текстів різних стилів із творчим завданням;-Збирання необхідної інформації й допоміжного матеріалу для написання текстів різних жанрів;-Діалогування;-Уточнення значень слів і сфери вживання їх;-Здійснення лексикографічного пошуку та ін. 

Номер слайду 7

Основна маса помилок у спілкуванні українською мовою спричиняється впливом російського і\або говіркового та просторічного мовлення.

Номер слайду 8

Неправильно вживати українські слова у невластивих їм значеннях, наприклад: як він відноситься до цієї теорії? Вона живе на одну пенсію. Правильно: як він ставиться до цієї теорії? Вона живе тільки на пенсію або вона живе на саму пенсію. Неправильно вживати в українському мовленні російські слова, фонетично або морфологічно перекручуючи їх на український лад: у любій рекламній казці, це відволікає від вирішення важливих проблем. Правильно: у будь-якій рекламній казці, відвертає увагу від розв’язання важливих проблем. Неправильно калькувати сталі звороти російської мови, наприклад: Сергій успішно здав іспит і поступив до інституту, інформацію вирішили прийняти до уваги. Правильно: склав іспит і вступив до інституту, інформацію постановили взяти до відома. Неправильно вживати у калькованому вигляді російські прислів’я, приказки, крилаті слова: Вік живи – вік учись; Два чоботи- пара; На всі руки майстер. Правильно: Не вчися розуму до старості, але до смерті; Обоє рябоє; У нього руки на всі штуки. Ці приклади належать до помилок з найвищою частотністю в українському мовленні!!!

Номер слайду 9

Ресурси для вивчення та удосконалення українськоїНеправильно — правильно. Це онлайн-довідник з українського слововживання мовознавиці Марії Волощак. Тут наведено неправильні варіанти слововживання та їхні відповідники. За загальним пошуком легко перевірити, чи добрий варіант вжито в тексті. Так, у довіднику можна переконатися, що законопроєкти все-таки ухвалюють, а не приймають. А відхилення від загального правила — це виняток, а не виключення. Тренажер з правопису української мови. Онлайн-вправи з усіх розділів мовознавства. Обирайте тему, яка вас цікавить, перечитайте правила й гайда виконувати завдання! Усі відповіді треба вводити самостійно, наприклад, вписати «и» чи «і» у слово «д...зель», поставити розділові знаки у реченні чи апостроф у слові. Вгадати не вдасться, зате можна обрати опцію «Підказка», якщо добре не засвоїли правило.

Номер слайду 10

Mova. Мобільний додаток проєкту “Мова. ДНК нації” у розважальній формі допомагає вивчати правила та особливості української. Хочеш позбавитися від суржика й стати вправним мовцем? Легко. Бажаєш підтягнути фразеологізми та збагатити свій словниковий запас синонімами? І це просто! Головний герой гри Лепетун постійно відкриватиме для себе щось нове. Р.І. ДПроєкт, створений “українцями для українців” — відмінна можливість збагатити знання з рідної мови та культури. Матеріали подано у вигляді системи карток. Кожного дня користувач отримує для запам’ятовування три нових слова у супроводі пояснень, ілюстрацій та цікавих фактів чи цитат. Duolingo Ну, що ж це ми лише для себе і для себе?Мова в нас настільки красива, що й не ділитися нею — гріх!

Номер слайду 11

Пам’ятаймо, що ми формуємо культуру усного Й писемного мовлення на кожному уроці ТА навіть у позаурочний час. Це процес складний, довготривалий і клопіткий.

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Учитись важко, а учить ще важче,але не мусиш зупинятись ти. Як дітям віддаси усе найкраще, той сам сягнеш нової висоти. П. Сингаївський дякую за увагу!

pptx
Додано
3 лютого
Переглядів
526
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку