Етапи розвитку мислення людини: Наочно-дійове мислення. Наочно-образне. Словесно-логічне (характеризується мисленням у поняттях)Поняття – це логічна форма мислення, найвищий рівень узагальнення, характерний для словесно-логічного мислення. У понятті відображається сутність явищ і процесів.
Визначення понять. Через зазначення роду та видових відмінностей: Схема: А є (В і С)А – поняття, що підлягає визначенню. В – поняття, більш загальне щодо А (рід)С – ознаки, що вирізняють А серед В. Для визначення менш загальних понять: Визначення-описи. Визначення-перелічення. Визначення-приклади. Стисле пояснення
Підходи до класифікації історичних понять. Класифікація запропонована М. Зинов'євим: Історичні поняття поділяв на чотири групи: Поняття про поодинокі факти політичного, економічного і культурного характеру;Поняття про історичні процеси;Широкі історичні узагальнення;Загальнонаукові терміни і поняття, що вживаються при висвітленні історичних явищ.
У 80-х рр. Г. Донськой запропонував класифікувати історичні поняття враховуючи співвідношення одиничного, особливого та загального: Одиничні, неповторні факти – події. Аналогічні багато разів повторювальні явища – явища. Ланцюжки фактів, взаємопов'язаних у часі причинами і наслідками, - процеси.
Умови формування понять. Особливості особистості й мотивація. Наявність відповідний знань і вмінь. Спрямованість Попередній аналіз суті розумової задачі й оцінка можливих шляхів її розв'язання Скеровані зусилля, пошуки і багаторазові спроби, що супроводжуються перевіркою результатів.
ЗНАння. Теоретичні поняття. ЕмпіричніпоняттяІсторичні уявлення. Усвідомлення ролі та функції певних відношень явищ та процесів, усвідомлення внутрішніх відношень та зв'язків, розв'язання нетипових та творчих задач. Усвідомлення однакових загальних ознак, вирішення типових задач. Дифузне уявлення про предмети та явища
Теоретичні поняття. Виникають на основі аналізу ролі та функцій певного відношення речей усередині розчленованої системи. Відображають внутрішні відношення і зв'язки. Емпіричні поняття. Створюються під час порівняння предметів і уявлень про них. Відображають лише зовнішні властивості предметів
Історичні поняття є найвищим ступенем організації історичних знань, найвищим рівнем узагальнення, формою історичного мислення. Основне їх призначення – організація та регулювання практичної діяльності учнів. Шляхи введення понять слід використовувати залежно від: характеру матеріалу, цілей навчального заняття. Робота над формуванням системи наукових понять в учнів повинна ґрунтуватися на засадах проблемного навчання. ВИСНОВКИ