«Дитина у сенсорно-математичному просторі» нової редакції Базового компоненту дошкільної освіти» шляхом використання конструктора «Lego»»

Про матеріал
Розвиток сучасної дитини як особистості передбачає максимальну реалізацію нею свого життєвого потенціалу, активності, самостійності, творчої ініціативи, прагнення обирати на власний розсуд шляхи й засоби досягнення цілей, намірів, реалізовувати свої власні потреби та інтереси, пізнавальну активність. Я переконана, що ставлячи собі за мету виховання компетентної особистості, кожен вихователь має пам’ятати, що той, хто здатен конструктивно мислити, швидко вирішувати логічні завдання, найбільш пристосований до життя, тому що швидко знаходить вихід зі скрутних ситуацій, приймає раціональні рішення.
Перегляд файлу

«Дитина у сенсорно-математичному просторі» нової редакції Базового компоненту дошкільної освіти» шляхом використання конструктора «Lego»»

Розвиток сучасної дитини як особистості передбачає максимальну реалізацію нею свого життєвого потенціалу, активності, самостійності, творчої ініціативи, прагнення обирати на власний розсуд шляхи й засоби досягнення цілей, намірів, реалізовувати свої власні потреби та інтереси, пізнавальну активність. Я переконана, що ставлячи собі за мету виховання компетентної особистості, кожен вихователь має пам’ятати, що той, хто здатен конструктивно мислити, швидко вирішувати логічні завдання, найбільш пристосований до життя, тому що швидко знаходить вихід зі скрутних ситуацій, приймає раціональні рішення.

Вплив конструктивної діяльності на розумовий розвиток дітей дошкільного віку вивчав А.Р.Лурія. Саме він зробив висновок про те, «що вправляння в конструюванні впливає на розвиток дошкільника, радикально змінюючи характер пізнавальної діяльності». Конструювання – «продуктивний вид діяльності дошкільника, що припускає створення конструкцій за зразком, за умовами й за власним задумом». Конструктивна діяльність займає значне місце в дошкільному вихованні і є складним пізнавальним процесом, у результаті якого відбувається інтелектуальний розвиток дітей: вони опановують практичні знання, вчаться виділяти істотні ознаки, встановлювати стосунки й зв'язки між деталями й предметами.

Із усього різноманіття конструкторів, які використовуються в дошкільних навчальних закладах, мені хотілося б зупинитися на використанні «Lego»-конструктора, сучасної педагогічної технології. Основна ідея цієї інноваційної педагогічної технології: працюючи з конструктором «Lego», діти вчиться граючи й навчаються в грі. «Lego» (лат. lego — збирати, конструювати) — тип дитячого конструктора, що з'явився в 50-х роках минулого століття. Він являє собою «яскравий, барвистий, поліфункціональний матеріал, що надає величезні можливості для пошукової й експериментально-дослідницької діяльності дошкільника». Елементи конструктора «Lego» мають різні розміри, різноманітні за формою. На відміну від попередніх будівельних наборів, «Lego» запропонував деталі, які скріплювалися між собою. У результаті отримані будівлі були міцними й стійкими, що швидко оцінили маленькі будівельники з різних країн світу. Варіантів скріплення «Lego»-елементів між собою досить багато, що надає практично необмежені можливості для створення різних типів будівель і ігрових ситуацій. Конструктор «Lego» – це цікавий розвиваючий матеріал, що стимулює дитячу фантазію, уяву, сприяє формуванню моторних навичок. До того ж для конструктора «Lego» характерні також висока якість матеріалу, з якого він виготовлений, естетичність, міцність, безпека для дошкільників, що є важливими критеріями вибору цього матеріалу.

Напрямки застосування конструкторам «Lego» в системі роботи з дошкільниками:

1. Використання «Lego» безпосередньо з метою проведення конструктивно-ігрових дій.

Створені «Lego»-будівлі діти використовують у процесі сюжетно-рольових ігор. Як свідчить практика роботи, з метою повноцінного розвитку конструктивних творчих здібностей вихованців необхідно, щоб вони мали попередній задум, вміли його самостійно реалізовувати, опанували навички моделювання. Задум, що реалізується у певних конструкціях, діти, як правило, беруть із навколишнього світу, спираючись на власний життєвий досвід. Існує пряма залежність: чим яскравіше, цілісніше, емоційніше будуть отримані дошкільними враження про навколишній світ, тим цікавіше й різноманітніше стануть їхні будівлі. І навпаки, «Lego» допомагає бачити світ у всіх його фарбах, що сприяє розвитку пізнавальної та емоційної сфер дошкільника.

Прикладом прояву творчих здібностей дошкільників є уміння комбінувати знайомі елементи по-новому. Робота з «Lego»-конструктором стимулює й розвиває потенційні творчі здібності кожного вихованця, навчає його не лише творити, але й руйнувати, що теж дуже важливо. Руйнувати не агресивно, не бездумно, а для забезпечення творення нового.

Будівлі, що їх створюють діти з конструктора «Lego», можна використовувати у процесі різних видів режисерських, творчих ігор, які дуже подобаються дітям.

Конструктор «Lego» доцільно використовувати під час проведення дидактичних ігор і вправ. (Гра “Чарівний мішечок”, у якій у дітей розвиваються тактильне сприйняття й мовлення. Гра “Запам'ятай і повтори” спрямована на корекцію пам'яті та мислення.)

2. Моделювання з конструкторів «Lego» дозволяє вирішувати відразу декілька проблем, пов'язаних з формуванням комунікативних навичок: умінням у спільній діяльності висловлювати свої думки, поради, прохання, у ввічливій формі відповідати на запитання; доброзичливо пропонувати допомогу; об’єднуватися в грі в пари, мікро-групи.

3. Конструктор «Lego» можна використовувати як засіб активізації пізнавальної діяльності дошкільників з метою:

- розвитку зорового сприйняття, зорової уваги, пам'яті;

- формування навичок орієнтування у просторі;

- опанування вмінням сприймати величину, колір, форму предметів та об’єктів;

- розвитку різних видів мовлення дошкільників.

Методика роботи з конструктором «Lego» з освітньої лінії

«Дитина у сенсорно-пізнавальному просторі»

нової редакції Базового компоненту дошкільної освіти

Загальні завдання:

1. Стимулювати пізнавальну активність дошкільників у процесі опанування ними основними поняттями з освітньої лінії «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» нової редакції Базового компоненту дошкільної освіти, уміння виділяти мету й основні способи її досягнення у процесі пізнавальної діяльності, розмірковувати, об'єктивно оцінювати результати самостійного виконання навчально-розвиваючих завдань.

2. Продовжувати роботу над опануванням діти уявленнями про властивості (величину, форму, кількість) предметів навколишнього світу на основі використання наочності; про різні способи пізнання цих властивостей.

3. Створити найбільш сприятливі умови для розвитку вміння узагальнювати, порівнювати, виявляти й встановлювати найпростіші закономірності, зв'язки й відносини; пояснювати хід вирішення творчого або проблемного завдання.

4. Заохочувати до використання у мовленні математичних термінів і символіки.

5. Надавати активну підтримку використанню елементарних математичних понять у пізнавальній та ігровій діяльності, у повсякденному житті; удосконалювати уявлення про них.

6. Сприяти виникненню потреби в інтелектуальному спілкуванні, підтримувати у вихованців бажання вести розмову про те, що їх цікавить.

З метою ефективної реалізації завдань освітньої лінії «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» доцільно дотримуватись певних організаційних умов з метою досягнення найбільш ефективного результату. Так, у групі мною створене спеціальне розвиваючо-ігрове середовище, що відповідає сучасним вимогам щодо розвитку дитячої активності в конструктивній діяльності. У груповій кімнаті організовані ігрові осередки: “Маленькі будівники”, “Майстерня маленьких працівників”, “Ми граємо”, де дітям надається можливість реалізувати потреби в конструктивній діяльності у відповідності зі своїми інтересами й задумами.

Як свідчить практика роботи, для успішного проведення «Lego»-ігор необхідне дотримання наступних умов:

- оптимальна кількість учасників гри, наприклад, 6-8 чоловік;

- дітям повинно вистачати «Lego»-елементів (формочок і цеглинок);

- з огляду на особливості групи в цілому й кожного вихованця окремо, необхідно продумати, де дітям буде зручніше грати. Доступ до конструктора повинен бути вільним, щоб вихованці мали можливість легко пересуватися й вибирати потрібні їм деталі;

- при проведенні ігор вихователь не повинен обмежувати дошкільника попереднім задумом. Діти створюють тільки те, що хочуть і можуть, як уявляють у даний період об'єкти навколишнього світу;

- обов'язкові стимулювання позитивних емоцій і похвала під час гри;

- будівлі краще певний час зберігати, тому що дітям шкода знищувати результати своєї праці.

Міні-заняття на тему:

«Змійка» для дітей 7-року життя

Програмовий зміст:

- продовжити роботу щодо оволодіння дошкільникам основами елементарних математичних знань у дітей 4-го року життя, розвивати конструктивні навички, закріпити вміння з'єднувати цеглинки, формувати поняття (довгий, короткий);

- словникова робота: нагору, долілиць, праворуч, ліворуч.

Матеріал: кубики, цеглинки й кубики з намальованими оченятами з «Лего»-конструктора.

Хід міні-заняття

Вихователь: Діти, сьогодні ми з вами знову в гостях у цеглинок «Лего». Подивіться як їх зараз багато. Вони пропонують вам пограти, правильно їх назвати. Проводиться дидактична гра «Я назву, а ти знайди». Діти, «Лего»-цеглинки розбіглись і не в змозі знайти схожі між собою. Допоможіть їм, зберіть у відповідні коробки за кольором. Проводиться дидактична гра «Знайди за кольором».

Подивіться, хто це причаївся у мене на столі? Це ж весела змійка. Вихователь разом з дітьми розглядають іграшкову змійку. Розповідають, яка вона гарна.

Діти, мені здається, що наша змійка якась сумна. Я пропоную зробити для неї друзів. Ви згодні? Після цього педагог пропонує за зразком, самостійно скласти змійку з цеглинок різного кольору. (Діти виконують завдання). Порівнюють своїх змійок. Однакові вони, або в кого-небудь довше (коротше).

Діти, а зараз я пропоную вам разом зі мною пограти в змійку. Швидше шикуйтесь один за одним, обережно тримайте за пояс своїх друзів і повільно під музику пройдемо по групі як справжні змійки.

Вихователь читає вірш:

Мати змійка й діточки,

Хоч не мали вони ніжки,

Поспішали в магазин

Купувати босоніжки.

Ласкаве сонечко

Їх проводжало,

З ними воно

Стежкою крокувало.

Міні-заняття на тему:

«Чарівні сходи» для дітей 5-року життя

Програмовий зміст:

- продовжувати вчити дітей співвідносити цифру із числом, виконувати завдання за наданим алгоритмом, вправляти в прямій та зворотній лічбі, закріпити назви цифр;

- закріплювати назви цифр; словникова робота: нагору, долілиць, праворуч, ліворуч.

Матеріал: Кубики й цеглинки «Лего»-конструктора, цифри.

Хід міні-заняття

Вихователь: Діти, сьогодні ми знову здійснимо подорож до чарівної країни «Лего», а разом із нами туди підуть і наші добрі друзі-цифри. Бере до рук цифри, просить їх назвати по порядку, а також кожну окремо і визначити її місце у числовому ряду. (Відповіді дітей). Зібрались? Ходімо. (Діти імітують рухи, які схожі на ходьбу під веселу мелодію).

Вихователь: Ось ми і прийшли. Подивіться, який гарний будиночок звели в країні «Лего», але біля нього ще немає сходів. Їх ще потрібно добудувати. Для цього треба порахувати сходинки та викласти матеріали відповідно до кількості сходинок, звести з них ганок. (Виконуючи завдання, діти викладають числовий ряд від 0 до 5 або від 5 до 10. Над кожною цифрою за пропозицією вихователя вони викладають число деталей (кубиків), що відповідає цифрі. Виходять сходи із чотирма сходинками. Далі вихователь дає дітям завдання побудувати такі ж сходи, щоб спускатися долілиць на протилежну сторону).

Після того, як діти звели ганок, вихователь пропонує їм наступні завдання:

Порахуйте, скільки сходів іде нагору, скільки сходів іде долілиць.

Порахуйте, скільки деталей у кожному ряді.

Пронумеруйте сходи знизу нагору й зверху долілиць.

Порахуйте, з якої сторони більше сходів.

Конспект інтегрованого заняття з освітніх ліній «Дитина в соціумі"та «Дитина у світі природи» нової редакції Базового компоненту дошкільної освіти. на тему:

«Усім на світі потрібен дім» для дітей 6-року життя

Програмовий зміст:

- продовжувати вчити дітей порівнювати величину предметів за допомогою умовної «мірки», розвивати конструктивні навички, вправляти дітей в умінні вимірювати будівлю шляхом збільшення кількості деталей.

Матеріал: Плато з конструктора «Лего», кубики, цеглинки.

Хід міні-заняття

Вихователь: Діти, ви полюбляєте сюрпризи? От і у мене для вас сюрприз. Але він вмістився у мене в долоні. Як ви гадаєте, що це? (Відповіді дітей). Після того коли діти висловили свої припущення, вихователь загадує згадку:

У кожної людини – зазвичай він є.

Людина будує його і живе.

У нього є стіни, є двері і вікна,

Є поверх один, а буває і кілька.

Всередині – затишно, тепло, гарненько,

Бо там прибирає хазяйка чистенько… (Будинок)

(Вихователька показує будинок-сюрприз, який сховала у долоньках.)

Як вигадаєте, діти, хто жив у цьому будиночку? (Відповіді дітей). Вихователь читає вірш орлова «Хто в хатці живе?»:

Хтось уголос сказав коло хати:

- Схоже, зовсім порожня ця хата?

Зникли мешканці, ніби на зло.

Цілий рік, наче пустка житло.

- Що ви? – щось зацвірінькало в тиші.

- Нісенітниця! – пискнули миші.

- Неподобство! – промовив Жучок.

- І зухвалість! – додав Павучок.

- Як не соромно? Що за нахаба?! –

Пробурчала обурена Жаба. –

Як у хаті ніхто не грюкоче,

Як сваритись і битись не хоче,

Як естрада вночі не реве, то у хаті ніхто не живе?!

- Ви уважно слухали віршик. То скажіть, хто жив у хатці? (Відповіді дітей).

- Скільки мешканців жило в хатці? Перелічіть їх. (Відповіді дітей).

- Що таке житло? Як би ви пояснили , що таке житло? (Відповіді дітей).

Як по іншому можна назвати житло? (Оселя, будинок, домівка, хата, споруда).

Іноді люди живуть у великих будинках, де мешкають різні сім ї. Такі будівлі мають назву багатоповерхові будинки, або багатоповерхівки, хмарочоси. Трапляється, що у будинках мешкає дуже багато сімей, людей, де кожна сім я має лише одну кімнату, або в одній кімнаті може проживати кілька чужих людей. Такий будинок має назву гуртожиток.

- З чого можна побудувати будинок? Я пропоную вам обрати картки із зображенням цих матеріалів. (Діти обирають предметні картинки і розташовують їх біля великих картин із зображенням різних будинків.)

Як ви гадаєте, що потрібно, щоб створити затишок у оселі для людей? (Відповіді дітей). Розгляньте картинки, і доберіть ті, які потрібні для того, щоб створити затишок в оселі. (Діти беруть предметні картинки і кладуть їх у кишеньку будиночка).

Діти, хто це до нас поспішає? (До групи входить дитина у костюмі жука.)

Жук: Добридень, діти. (Діти вітаються).

Вихователь: Вітаємо, тебе, жучку. Чому ти такий невеселий?

Жук: Я – жук малий і волохатий

Все життя прожив без хати.

Вдень від холоду тремтів,

А вночі від страху млів.

Ох, набридло мені жити

Під кущами і під вітром.

Хоч мали і волохатий –

Хочу я своєї хати.

Вихователь: Не засмучуйся. Ми допоможемо тобі. Побудуємо будиночок. Але спочатку пригадаємо, які будиночки бувають у комах. Проводиться дидактична гра «Хто з комах де живе». (Вихователь називає комашку. Кидаючи дитині м’яч, а вона повертає його дорослому, називаючи, де живе комаха).

Вихователь: Діти, я пропоную побудувати для жучка домівку.

Зараз для жука усі,

Побудуєм гарний дім:

От такий високий.

От такий широкий,

Двері, щоб вузенькі,

А поріг низенький.

Раз, два, три – роботу почали.

(Перед дітьми лежить плато «Лего» й конструктор. Вихователь пропонує дітям на плато звести будинок для жука. Дошкільники виконують роботу за словесною інструкцією вихователя. Після того як діти закінчили зводити будинок, вихователь пропонує за допомогою цеглинок виміряти будинок: Якої висоти ваш будинок? Якої ширини?

Вихователь: Сподіваюсь, жучку, тобі сподобались ті будиночки, які побудувати малята.

Жук: Щиро дякую вам, діти, за допомогу. Тепер і в мене буде справжній дім.

Вихователь: Залишайся з нами, ми подовжимо грати та розповідати про житло.

Жук залишається, проводиться робота з дошкільниками.

Вихователь: Діти, що сталося б, якби будинки були на колесах? Чи буває житло на колесах? Чи вміють будинки літати, плавати? (Відповіді дітей). Я пропоную за допомогою спеціальних предметів перетворити житло. Проводиться дидактична гра «Вигадані будиночки». (Діти до готового зображення будиночка доставляють картинки із зображенням колес, якоря, весел тощо. Розповідають про новий будиночок, його мешканців, їх пригоди за час, коли вони живуть у цьому будиночку.)

Вихователь: Діти, чи однакове житло у всіх? Яку назву має житло? Що спільного у різного житла? Отже, зробимо висновок про те, що всім-потрібен дім:

У кожної людини, у кожної тварини,

У пташки, комашини будиночок є!

І все там знайоме,

Все рідне, своє…

Там є що поїсти,

Там є де поспати

І де відпочити –

Гостей привітати!

Сховає будинок від небезпеки,

Поганої погоди та негоди.

Лікуємось в ньому, коли ми хворієм,

Коли ми далеко –

Про нього ми мрієм.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
21 січня 2019
Переглядів
1635
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку