Формування ключових та предметних компетентностей учнів на основі діяльнісного підходу на уроках географії.Метою сучасної географічної освіти є створення особистості, яка володіє просторово-географічними знаннями, культурно-географічними ціннісними орієнтирами; особистості, яка пов`язує своє майбутнє у географічному середовищі на основі взаємодії з природою, тобто -формування компетентної, обізнаної особистості з активною громадською позицією.
Епіграф: «Не досить оволодіти премудрістю, потрібно також уміти користуватися нею.»(Ціцерон)
Сучасне життя висунуло суспільний запит на виховання творчої особистості, здатної самостійно мислити, генерувати оригінальні ідеї, приймати сміливі і нестандартні рішення. Формування
особистості сучасного типу, громадянина й патріота суверенної
Української держави є одним із найважливіших завдань сьогодення, реалiзацiя якого покладається на систему освіти, де провідна ланка – у розвитку життєвих компетенцій через навчально- виховний процесс у школі, щоб сформована особистість була компетентною у всіх сферах людського життя.
Сам термін "ключові компетентності" вказує на те, що вони є
"ключем", підставою для інших, більш конкретних і предметно орієнтованих питань
Компетенція" в перекладі з латини означає коло питань, у яких людина добре обізнана, має знання та досвід.
З точки зору компетентнісного підходу можна стверджувати, що вчитель повинен по-новому розуміти свою професійну
діяльність. Від педагога вимагається не
передача учневі готових знань, а, насамперед,
«вирощування» в учня здатності до самопізнання, самовдосконалення. Учитель
стає більшою мірою «координатором» чи
«наставником», ніж безпосереднім джерелом знань та інформації.
Чому сьогодні перед педагогами постає питання організації навчального процесу з точки зору компетентнісного підходу?
Напевне, тому, що лише «суха» теоретична обізнаність не дає можливості сучасній людині в повній мірі реалізувати себе у суспільстві. В
наш час особливої цінності набувають уміння швидко і всебічно аналізувати проблемну ситуацію, використовуючи свої знання,
знаходити цікаве (нестандартне) рішення проблеми, брати відповідальність за прийняття рішення. У набутті
різностороннього досвіду і полягає основа компетентнісного підходу в освіті.
Øвикористовую завдання, пов’язані з аналізом таблиць, схем, діаграм, графіків;
Ø стимулюю роботу з різними джерелами інформації (підручник, довідники, карти, наукові журнали, мережа Інтернет);
Øконсультую учнів як працювати з підручником, картою, легендою, нагадую плани характеристик географічних об’єктів;
Ø формую вміння школярів складати плани, схеми, робити висновки та узагальнення, робити рецензії;
Øзалучаю школярів до краєзнавчої роботи, дослідницької та пошукової діяльності;
Ø провожу нестандартні уроки, які передбачають активне спілкування учнів (конференції, семінари);
Ø залучаю учнів до створення та захисту індивідуальних та групових проектів;
Øвикористовую на уроках інтерактивні методи
(метод ПРЕС, «мозковий штурм», «мікрофон»);
Øзаохочую учнів до вживання географічної термінології та вивчення географічної номенклатури.
Øвикористовую елементи взаємного оцінювання та аналізу відповідей;
Øзалучаю дітей до проведення нестандартних уроків: уроків-подорожей, уроків-телепередач, ігор, конференцій;
Øпостійно залучаю учнів до природоохоронної, краєзнавчої роботи.
Øвикористовую завдання: надати усну або письмову характеристику об’єктів, явищ, подій;
Øскласти таблицю або схему чи побудувати відповідь на основі схеми, таблиці;
Øнавчитися висловлювати власну думку, формулювати й захищати власну позицію;
Øскладати різні типи планів характеристик географічних об’єктів;
Øготувати доповіді, реферати, складати тези, розгорнутий та опорний конспекти й будувати відповідь на цій основі.
Øпід час вивчення країн світу використовую на уроках різноманітні матеріали, які свідчать про досягнення культури країн (демонструю фото музеїв, національних костюмів, архітектурних пам’яток, звичаїв);
Ø використовую випереджувальні завдання з метою створення учнями візитних карток – презентацій країн світу;
Øстимулюю учнів до опрацювання питань полікультурного характеру в періодиці.
Øформую і розвиваю інтерес до предмета;
Ø залучаю учнів до самостійного опрацювання літератури;
Øрозвиваю уміння працювати з текстом, картою;
Ø залучаю дітей до самостійного складання структурно – логічних схем, таблиць;
Øздійснюю обов’язковий зворотній зв'язок в процесі самоосвіти через проведення бесід, тестів, проектів, презентацій;
Øзалучаю учнів активно готуватися до участі в олімпіадах.
Øнавчаю учнів розв’язувати проблеми, працюючи індивідуально та в групах;
Øзаохочую ініціативу учнів;
Øзалучаю школярів до складання ребусів, віршів, реклам;
Øзалучаю учнів до підготовки і проведення предметних тижнів, участі у дослідницькопошуковій діяльності.
Øнавчаю учнів орієнтуватися у географічному просторі;
Øпрацюю над формуванням вмінь роботи з картами, умінь визначати географічне положення об’єктів, аналізувати розміщення природних умов та ресурсів, населення та господарства окремих країн та світу;
Ø провожу картографічні розминки, групові змагання біля карти.
Øдопомагаю учням оволодіти найбільш продуктивними методами навчальнопізнавальної діяльності, навчаю їх вчитися;
Øпривчаю їх працювати над встановленням логічних зв'язків, прослідковувати головну думку;
Øнамагаюсь якомога частіше використовувати питання «чому?», щоб навчити мислити, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки;
Øпривчаю учнів думати та діяти самостійно.
Компетентнісний підхід до викладання географії має увійти до педагогічної практики кожного вчителя. Разом з тим виникає
багато проблем. Основними проблемами, які виникають під час упровадження компетентнісного викладання географії:
v проблеми матеріально-технічного забезпечення,
v відсутність мотивації та інтересу учнів,
v відсутність системності й цілісності в організації навчальновиховного процесу,
v недостатній рівень психолого-діагностичного супроводу, v обмеженість часу на розробку дидактичних матеріалів.
Відсутність приладів та географічного обладнання можна частково компенсувати застосуванням інтернет-ресурсів, використанням електронних засобів навчального призначення