АКТУАЛЬНІСТЬ Концепція мовної освіти в Україні орієнтує на виховання національної мовної особистості, громадянина України, людини, яка любить українську мову як рідну і шанує як державну, користується нею в різних сферах спілкування, дбає про належний рівень мовної культури. Це зумовлює особливу увагу до мовленнєвого розвитку учнів, до розвитку їхньої комунікативної компетентності.
Складові комунікативних компетентностей уміння адекватно сприймати, розуміти почуте, прочитане, оцінювати і відтворювати, готувати майбутнє висловлювання в різних стилях, типах і жанрах мовлення; уміння доцільно використовувати засоби української мови, наводити переконливі аргументи в процесі спілкування; уміння орієнтуватися в мовленнєвій ситуації, комунікативно виправдано добирати засоби і способи оформлення думок; уміння висловлювати власну точку зору, доводити власну позицію.
7 клас. «Вступ. Мова - скарбниця духовності народу». На заключному етапі уроку пропоную інтерактивну вправу «Дерево рішень» (роздаю дітям аркуші, на яких вони повинні коротко відповісти на запитання: чим для них є рідна мова. Учні підсумовують, що хоч усі відповіді різні, але думка в них одна: «Мова – це один із найважливіших скарбів народу, який треба оберігати і примножувати»)
8 клас. «Словосполучення і речення. Головні та другорядні члени речення». І група. Складіть і запишіть невелику розповідь з елементами опису (6-8 речень) про осінню грозу, використавши обставини несподівано, раптом, зненацька і порівняльний зворот. Укажіть засоби зв’язку речень у вашому тексті. ІІ група. Складіть і запишіть невеликий опис дуба (6-8 речень), використавши означення прадавній, предковічний, могутній. Укажіть засоби зв’язку речень у вашому тексті.
Інтерактивний прийом «Мікрофон». Учитель: Уявіть, що я журналіст і мені необхідно взяти інтерв’ю з теми, що ми сьогодні вивчали. Не коментуйте відповідей інших, не перебивайте, не викрикуйте з місця. Починайте з речення… Інтерактивний прийом «Незакінчене речення». I ряд: «Сьогодні на уроці я … (навчився, дізнався) …». II ряд: «Отримана інформація дозволила нам зробити висновок, що…». III ряд: «Сьогодні на уроці мені найбільше сподобалося…».
«Метод «Прес» Тема: Однорідні члени речення. 8 клас Чотири пари працюють одночасно. Перед кожною стоїть завдання відповідати на поставлене запитання виключно за поданим кліше: 1-ша пара — «Я вважаю, що ...» 2-га пара — «... тому, що ...» 3-тя пара — «..., наприклад, ...» 4-та пара — «Таким чином, ...» Отже, міркування набуває такого вигляду: - Я вважаю, що ці члени речення є однорідними, тому що вони відповідають на одне й те саме питання, наприклад, Україна – незалежна, суверенна держава. Таким чином, однорідні члени залежать від одного й того ж слова.
Висновок Формуючи комунікативні компетентності учнів, слід пам’ятати, що діти приходять до школи не просто вчитися, а вчитися добре, тому потрібно створити умови, щоб це бажання не згасло, щоб кожен учень повірив у свої можливості, щоб шкільне життя стало для нього змістом особистого.
Викладання – це мистецтво, а не ремесло. У цьому самий корінь учительської справи. Перепробувати десять методів і виробити свій, переглянути десять підручників і не триматися жодного неухильно – це єдино можливий шлях живого викладання. Вічно винаходити, вимагати, удосконалюватися – це єдиний можливий курс сучасного вчителя. М.А. Рибникова