Тема. Урок розвитку мовлення. Написання есе на тему «Чому я люблю свою Батьківщину»
4 клас
Мета. закріпити знання учнів про особливості побудови есе, розвивати вміння висловлювати свою думку, обґрунтовувати її, виражати своє ставлення до предмета висловлювання, міркувати, розвивати мовлення, навчити учнів складати есе . Виховувати любов до рідної Вітчизни, патріотизм.
Обладнання: мультимедійна презентація, дитячі малюнки, карта України, малюнок калини, сердечка.
Епітет «...Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її вічно живу й молоду
І мову її солов’їну.»
В. Сосюра
Хід уроку
Доброго ранку , сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку тобі і мені!
Отже, гарним настроєм ми підзарядились, а тепер до праці. Діти, сьогодні на уроці ми будемо…
Чути стук, до класу заходять хлопчик і сонечко.
Інсценізація
Де найкраще місце на землі
Де зелені хмари яворів
Заступили неба синій став,
На стежині сонце я зустрів,
Привітав його і запитав:
– Всі народи бачиш ти з висот,
Всі долини і гірські шпилі.
Де ж найбільший на землі народ?
Де ж найкраще місце на землі? –
Сонце усміхнулося здаля:
– Правда, все я бачу з висоти.
Всі народи рівні. А земля
Там найкраща, де вродився ти!
Виростай, дитино, й пам'ятай:
Батьківщина – то найкращий край!
(Дмитро Павличко)
- Чи здогадалися ви, про що ми будемо говорити на уроці?
Запишіть свої міркування на кетягах калини і прикріпіть їх на кущ. (Діти записують і чіпляють грона калини на кущ ,зачитавши передбачення)
ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Повідомлення завдань уроку.
- Сьогодні у нас урок розвитку мовлення і тему його прочитаємо всі разом:
– Написання есе на тему «Чому я люблю свою Батьківщину». Слайд
- Україна – це чудовий і мальовничий край. Це наша велика Батьківщина. Це і земля наша, і люди, і рідна мова, і історія нашого народу, і його пісні та мрії, вся наша держава – рідна Україна. Вона для кожної людини, як рідна ненька, її не можна ані купити, ані заслужити, вона у кожного одна.
Про те, чи любите ви свою Батьківщину, чому любите, в чому ця любов проявляється, ви напишете сьогодні есе.
2. Повторення вивченого про есе.
– Отож, на початку пригадаємо, що ж таке есе? Слайд
Есе – невеликий за обсягом твір, що має довільну побудову, у якому автор
висловлює власні думки та враження з конкретного приводу. Есе не претендує
на вичерпну відповідь чи категоричну позицію відносно певної теми.
3. Характеристика есе. Слайди 4 – 5
Есе — це самостійна творча письмова робота, прикметними ознаками якої є:
• особистісний характер сприймання проблеми та її осмислення
• невеликий обсяг
• вільна композиція
• невимушеність та емоційність викладу.
Для того, щоб ми могли злагоджено та ефективно працювати, нам треба об’єднатись у групи.
Які ви знаєте рослини-символи України? (Калина, верба, барвінок, мальви)
Діти об’єднуються за назвами вибраних квітів.
Підготовча робота
Повторення правил роботи в групі
Правила роботи в групі Слайд
Працюватимемо в групах. Об’єднайтесь в четвірки. Пам’ятайте про злагоджену роботу групи, уміння вислухати кожного. Домовтесь, хто буде робити записи..
- Діти, вам напевно доводилося покидати рідну домівку, вирушати в подорожі, на відпочинок. Але як би не було там добре, завжди хочеться швидше повернутися до батьківської оселі. Бо найкраща стежина та, яка веде додому. Недарма кажуть , що в гостях добре, а вдома найкраще. Послухайте загадку
На землі великій є одна країна:
Гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті
І скажу, до речі, ще й талановиті.
Землю засівають і пісні співають,
На бандурі грають і вірші складають
Про ліси і гори, і про синє море,
Про людей і квіти, то скажіть же, діти,
Що це за країна? …( Наша славна Україна!)
Давайте поглянемо на карту України
- Як називається найкраща земля, де ви народилися? Допоможе знайти відповіді на запитання чарівний кубик . Стратегія «Кубування»
ЩО? Ми називаємо Батьківщиною? (Це рідний край, земля, де ми народились, де живуть наші батьки, діди)
ЧОМУ? Ми називаємо її саме так, а не інакше? Від якого слова походить слово Батьківщина і що воно означає? Відповіді учнів (Від слова батько, батьки )
Словникова робота ( Батьківщи'на і ба'тьківщина)
ЯКИМИ прикметниками ви можете охарактеризувати Батьківщину.
(Рідна, чарівна, безмежна, безкрая, вишнева, мальовнича , щедра, мила, неповторна, одна -єдина)
ДЕ? Знаходиться наша Україна, на якому континенті, в якій частині світу ?(На материку Євразія, у Європі) Так, наша Україна – велика європейська держава.
ПОДІЛИСЬ, що ти відчуваєш, коли чуєш слово Батьківщина?
(Гордість за свою державу, за її людей, за її прагнення до свободи і незалежності, за її героїчне минуле та сьогодення;
пишаюсь, що я тут народилась, тут живуть мої батьки, друзі;
вдячність за маловничі гори, безмежні поля, родючі Ґрунти, вишневі садки, блакитні річки ;
сум, тривогу за майбутнє нашої держави, адже йде війна;
сором через те, що не всі українці можуть зрозуміти, що наша державна мова - українська )
ЗАПРОПОНУЙ, що б ти зробив , щоб наша Батьківщина стала процвітаючою?
(Кожен українець має виконувати доручену йому справу якісно, дотримуватись законів, боротись з корупцією, злочинцями та ворогами нашої держави, захищати територіальну цілісність кордонів України, притягати до кримінальної відповідальності за порушення закону, розвивати економіку, культуру, освіту, підтримувати талановитих людей)
КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА
Отже, розгорніть зошити й запишіть число та класна робота. Запишіть каліграфічно.
Б б Бб Ба ать ьк ів вщ щина Батьківщина
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна!
Запишіть заголовок .Есе «Чому я люблю свою Батьківщину»
2. Словникова робота
а) Якими словами близькими за значенням ми можемо замінити слово «Батьківщина»?
(Україна, рідний край, земля батьків, Вітчизна, отчий дім, рідний дім, рідний берег, рідна сторона, берег дитинства, …)
Якщо слово батьківщина вжито в значенні малої батьківщини, то воно пишеться з малої літери Воно означає те місце, де живуть твої батьки, де поховані твої прабатьки, де є твої корені. Це місце і є твоєю маленькою батьківщиною.
Коли ми говоримо про нашу державу Україну, нашу велику Батьківщину, то слово «Батьківщина» пишемо з великої букви.
– Так, ми є українці, нація, народ, який живе у такій прекрасній країні
Україні. Знедолена вона зараз, вороги її шматують, але патріотичний дух
нашого народу не зламати.
– А зараз переглянемо відео про Україну. Уважно дивіться, слухайте і
задумайтесь над тим: – Що таке Україна?
– Ми живемо в Україні і гордимося тим, що ми українці. Слайд
РОБОТА В ГРУПАХ
Завдання для груп розміщено в чотирьох зонах класу. Представники груп шукають.
Група «Калинонька»
Завдання
Скласти асоціативний кущ до слова Батьківщина.
Україна ,рідна земля, рідний край, батько і мати, колискові пісні, солов’їна мова, гори Карпати, Чорне море, Київ –столиця ,Запорізька Січ, відважні воїни ,козаки, червона калина, широкі полонини, чудові пісні, золоті поля пшениці, родючі Ґрунти, безмежні степи, голубе небо, зелені ліси, гарні вишиванки, колядки та щедрівки, сивий Дніпро, шахти Донбасу, відомі люди, Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, працьовиті люди.
Група «Барвінок»
Завдання
Відновіть прислів’я та приказки про рідний край
* Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.
* Вкраїна – мати, за неї треба головою стояти.
* За рідний край життя віддай.
* У ріднім краю, як у раю.
* Кожному мила своя сторона.
* Без верби і калини нема України.
* Всюди добре, а вдома найкраще.
* Наша слава – Українська держава.
• Батьківщину, як і матір, не вибирають.
Група «Вербичка»
Завдання
Виберіть і підкресліть ті слова, які відображають ваше ставлення до своєї Батьківщини.
Люблю, любуюся,
охороняю, бережу,
збагачую, прикрашаю,
пишаюся, хвалюся, поважаю,
боюся, шукаю.
Група «Мальви»
в) З двох іменників утворіть словосполучення іменника з прикметником:
мама, ласка – мамина ласка;
казка, дитинство – казкове дитинство;
оселя, батько – батьківська оселя;
родина , вогнище – родинне вогнище;
вишня, цвіт – вишневий цвіт.
солов’ї, пісня – солов’їна пісня
золото пшениця –золота пшениця
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
4. Усне складання тексту за поданим планом
План
1. Де я живу?
2. Як я ставлюся до рідного краю? (чим чи ким пишаюсь , що люблю)
3. Чому я люблю свою Батьківщину?
4. Що я хочу (можу) для неї зробити?
- Поясніть, як ви розумієте прислів’я: «Люби батьківщину не словом, а ділом».
(По-справжньому любить свою батьківщину лише той, хто чесно і старанно працює, щоб збагатити її, звеличити і прославити).
Отож пам’ятаємо:
– у своєму есе висловимо власну думку;
– будемо міркувати, запитувати, порівнювати, вживати прислів’я, доводити
свою думку.
7. Творча робота учнів.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1.Зачитування учнями записаних есе.
Аналіз.
. Підсумок уроку.
– Чи здійснилися ваші очікування?
– Що на уроці найлегше вдавалося? А чи виникали труднощі?
– Отож, на сьогоднішньому уроці ви переконалися, який славний український край, невтомні, працьовиті люди, горді, величні і їх волю ніхто не здолає.
Я – українка! Горджуся й радію,
Що рідною мовою я володію.
Шевченковим словом я вмію писати,
Слова мелодійні у вірші складати.
Я – українка! Живу в Україні
На вільній єдиній моїй Батьківщині,
Де все мені в радість – ліси і сади,
Озера й річки й глибокі ставки.
Лани неосяжні, і гори, й долини,
Цвіт білосніжний у лузі калини.
Знайдем душі спокій в чарівній сопілці,
Бо ми з України, бо ми – українці!
Cьогодні ви ще раз переконалися в неповторній красі нашої великої і малої батьківщини, розповіли про свою любов до рідного краю. А зараз давайте трішки помріємо і перенесемося у майбутнє. Якою б ви хотіли побачити свою батьківщину? Що для цього нам треба зробити?
- Справді, для цього треба любити природу, берегти і примножувати її багатство, берегти історичні і духовні пам’ятки нашого народу, вивчати історію рідного краю, традиції, культуру, обряди. А ще треба здобувати знання, багато знати, вміти, щоб ваші душі були відкриті для добра і любові, бо ж вам будувати майбутнє нашої держави.
Тож старайтеся вчитися так, щоб ви стали хорошими людьми і вами гордилася Україна.
- А тепер подаруйте своїй Україні тепло своїх сердець.
(Під мелодію пісні учні прикріплюють на карту України зображення долоньок і сердець).
ДОДАТКИ
Я народилася на українській землі, живу в Україні і сподіваюсь, що
буду жити тут все своє життя. Тут живуть люди, яких я люблю. Тут моя
родина, мої друзі. Україна – моя Батьківщина. І я її люблю, погану або гарну,
злиденну або багату. Нехай не зовсім гладко в країні йдуть справи, але вона в
мене єдина, іншої такої країни немає. І не буде.
Україна - це чарівна природа, це неповторна культура, це все те що
навколо нас, Україна - це та земля, де я народилася, де завжди на мене
чекатиме батьківська домівка, зігріта теплим родинним затишком, добротою
та материнською ласкою, це - моя Батьківщина, найкраща і найрідніша. Нам є за що любити нашу державу. Як писав український письменник
В.Сосюра:
«Любіть Україну, як сонце, любіть, як вітер, і трави, і води… В годину
щасливу і в радості мить, любіть у годину негоди…»
Давайте дослухаємося до цих слів та будемо любити нашу державу
такою яка вона є, бо саме такою зробили її ми – прості люди – українці.
Моя Батьківшина – одна з найпрекрасніших країн світу – це Україна. Україна – це Дніпро, безмежні степи, Карпати, Крим та Чорне море.Україна- це багатий родючий край, житниця народу, яка усі віки годувала людей своїм хлібом.
Існує легенда про те, як Бог роздавав дарунки всім народам. Всім роздав і раптом побачив маленьку босоногу дівчинку у віночку.
- Ти хто – запитав Бог!
- Я Україна.
Чому ти нічого не просила.
Дівчина опустила очі
Я знаю що тобі подарую, - сказав Бог. - Я подарую тобі пісню, яка прославить тебе на весь світ!
Можна дуже багато написати про Україну- бо це моя Батьківщина, держава , яка живе, розвивається, незважаючи ні на які перепони, вона мріє, досягає певних висот, утверджується серед інших країн світу
Коли чую слово «червоний» у моїй уяві постає широка долина, укрита
маками. Яка краса! Я її бачила, коли їздила з батьками відпочивати до Одеси.
Ви тільки уявіть: велика, безкрайня рівна місцина, уся устелена зеленим
килимом трави. А посеред неї – яскравими плямами – маки, ніби йшов маляр із
червоною фарбою і розхлюпував то там, то тут по дорозі. Дмухнув вітерець – і
квіти почали розпускатись.
Що таке Батьківщина
Батьківщина – це земля, на якій ти народився, де народилися і твій дід, і твій батько, і всі ми.
Коли дивитися на карту, то можна побачити і гори Карпати, і Дніпро, і Чорне море, і Дністер. Це все - твоя Батьківщина. А крізь твоє вікно видно лише вулицю. І ще – дерева. І ще – ставок, де плавають качки. Але це теж куточок нашої країни, хоч його не знайдеш на карті, такий він маленький. Але саме з таких невеличких куточків і складається Батьківщина.
Це найпрекрасніше місце на землі. Це справжній райський куточок. З одного боку простягаються лани і поля, з іншого – ліси. Розкішні сади оточують чепурні охайні будиночки. Красиво тут у кожну пору року. Гарно навесні, коли тільки-но з’являється молоденька травичка і всі подвір’я потопають у вишневому цвіті. Взимку зачаровує очі сріблястий іній на деревах. Влітку все буяє густою розкішною зеленню. А восени вкривається багрянцем, вдягається в золоті шати.
У нашому краї споконвіку живуть тихі стримані працелюби, з діда-прадіда хлібороби. Працюють зранку до вечора, аби скрізь був порядок, аби всього було вдосталь. Найдорожчими людьми для мене є мої тато і мама, а найтеплішим куточком – наша рідна домівка.
Коли я виросту і здобуду професію, обов’язково повернуся в свій рідний край. Буду старанно працювати, щоб моя маленька батьківщина стала ще прекраснішою і багатшою
Ми любимо землю своїх батьків, вона для нас дорога та рідна. Хіба є що на світі краще за милий серцю край, хіба є що дорожче за рідну батьківщину? Батьківщина починається з рідного порога, а отже, - з отчого дому. Рідний дім, дорога батьківська хата, рідна оселя… Які дорогі і близькі нам ці слова. Саме тут звучить рідна серцю материнська колискова пісня. Тут ми народились, вперше побачили світ, уперше ступили крок. Тут на нас завжди чекають і радісно зустрічають.
Як не любити природу рідного краю! Куди не глянь, усе тебе чарує, вітає, радісно всміхається. Тішить серце рідна батьківщина. То споглядає на тебе гарячим сонцем,то притуляється пахучим холодком із темного лісу, то промовить веселою піснею, то озветься трелями солов’я. Так стає весело, так легко, мов у раю. Найкращі хвилини нашого життя проходять саме тут. Де б ми не були, куди б не поїхали, завжди пам’ятаємо про милий нашому серцю куточок рідної землі.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині край.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
Я – українка! Горджуся й радію,
Що рідною мовою я володію.
Шевченковим словом я вмію писати,
Слова мелодійні у вірші складати.
Я – українка! Живу в Україні
На вільній єдиній моїй Батьківщині,
Де все мені в радість – ліси і сади,
Озера й річки й глибокі ставки.
Лани неосяжні, і гори, й долини,
Цвіт білосніжний у лузі калини.
Знайдем душі спокій в чарівній сопілці,
Бо ми з України, бо ми – українці
Моя Україна – це пісенька мами,
Розлогі лани колосяться хлібами,
Вишневі садочки, лелеки на хаті.
Купають ставочки хмарки пелехаті.
Моя Україна – то мамина ласка,
Червона калина, бабусина казка.
Це соняхи в цвіті, горобчиків зграя…
Я кращої в світі країни не знаю.