Психологічний клімат, або психологічна атмосфера в колективі– це стиль, емоційне забарвлення спілкування і взаємодії людей, яке впливає на їхню спільну діяльність; це переважний відносно стійкий емоційний настрій людей в колективі. Він визначається настроями людей, їх душевними переживаннями і хвилюваннями, ставленням один до одного, до роботи, до оточуючих подій.
«Соціально-психологічний клімат» Соціально-психологічний клімат у групі (колективі) стан міжособистісних стосунків, що виявляється в сукупності психологічних умов, які сприяють або перешкоджають продуктивній діяльності колективу та всебічному розвиткові особистості в групі. Соціально-психологічний клімат - це емоційне забарвлення соціально-психологічних зв'язків членів групи, що виникає на основі їх симпатії, збігів характерів, інтересів, схильностей. У соціально-психологічному кліматі виділяють три складових: Перша складова це соціальний клімат, який визначається усвідомленням спільних цілей і завдань організації. Друга складова моральний клімат, який визначається прийнятими моральними цінностями організації. Третя складова - це психологічний клімат, тобто ті неофіційні відносини, які складаються між членами групи.
Психологічний клімат може бути сприятливим чи несприятливим. До складових у сприятливого психологічного клімату відносяться: переважання в колективі атмосфери взаємної уваги, шанобливого ставлення людей один до одного, духу товариства, взаєморозуміння, згуртованості, почуття захищеності і емоційного благополуччя кожного, що сполучається з високою внутрішньою дисципліною, принциповістю, відповідальністю та ін.
До складових несприятливого психологічного клімату варто віднести ворожість, страх, недовіру, почуття незадоволеності, пригніченості, самотності, обмеженості, дискримінації та ін. Наявність такого негативного психологічного клімату веде до взаємного нерозуміння, до того, що діти не можуть змістовно спілкуватися і продуктивно діяти, не почувають себе прийнятими на рівних, не мають друзів, хороших приятелів в своєму класі. Як наслідок – конфліктна ситуація в класі, агресивна поведінка, та негативне ставлення до навчання.
Вважають, що вчитель зможе створити в класі атмосферу психологічної підтримки, якщо буде керуватися такими принципами: 1.Від початку і упродовж всього навчального процесу демонструвати дітям свою повну до них довіру. 2. Він має допомагати учням у формуванні й уточненні цілей і завдань, що стоять як перед групами, так і перед кожним учнем окремо. 3. Вчитель має завжди виходити з того, що в учнів є внутрішня мотивація до навчання. 4. Він повинен бути для учнів джерелом різноманітного досвіду, до якого завжди можна звернутися по допомогу, коли виникають труднощі у вирішенні того чи іншого завдання. 5. Важливо, щоб у такій ролі він виступав для кожного учня. 6. Вчитель має розвивати в собі здібності відчувати емоційний настрій іншої людини і приймати його. 7. Вчитель повинен бути активним учасником групової взаємодії. 8. Вчитель повинен відверто виявляти в групі свої почуття. 9. Він має наближатися до досягнення емпатії, яка дозволяє зрозуміти почуття і хвилювання кожного учня. 10. Вчителю потрібно добре знати самого себе.