Сучасна особистість має бути здатна і готова до конструктивного досягнення успішної життєдіяльності в мінливих суспільно-економічних умовах, самостійного і свідомого вирішення складних життєвих завдань, породжених інформаційними, економічними, соціальними, політичними, культурно-релігійними процесами третього тисячоліття. Школа сьогодні має не «передавати знання», а «вчити вчитися», «вчити жити». У своїй роботі намагаюся приділяти необхідну увагу формуванню життєвих компетентностей. Практикую поєднання різноманітних методів і прийомів навчання, надаючи перевагу інтерактивним.
Гра «Екологічна експертиза» (навчання аналізу текстів). У класі формуються пари. Кожна пара одержує однаковий за змістом текст про екологічний стан конкретної місцевості й аналізує його тільки в рамках зазначеного для неї напрямку: 1-ша пара – грунт; 2-га пара – повітря й стан атмосфери; 3-тя пара – вода; 4-та пара – стан флори; 5-та пара – стан фауни. Потім кожна група зачитує частину тексту, яка відбиває конкретний напрямок. Завдання: учасники гри мають визначити потоки шкідливих викидів і представити проєкт екологічно безпечного виробництва.
Творча еколого-хімічна лабораторія «Правильний вибір» (Робота в групах) Завдання: розгляньте маркування харчових продуктів, які вживає ваша сім’я. Зверніть увагу на термін придатності, дату виготовлення, кінцеву дату споживання, умови зберігання, маркування, їх порівняння (формування уявлень щодо якості продуктів, заощаджень, отримання прибутків, рециклінг…).
Ділова гра (робота в командах: директор, наукові співробітники, економісти, екологи, технологи) на тему: «Очищення газових відходів на підприємствах – це найважливіший шлях захисту біосфери. Як би ви вчинили, будучи директором заводу та маючи достатню суму грошей. Запропонуйте способи очищення повітря». Мета: розробити рішення щодо зменшення пилоутворення та забруднення повітря. Учні повинні представити проєкт екологічно-безпечного підприємства.
Способи формування: забезпечення участі учнів у визначенні завдань уроку, плануванні, освітньої діяльності, її оцінюванні ; створення проблемно-пізнавальних ситуацій; застосування проблемно-пошукових та дослідницьких прийомів, методів інтерактивного навчання, інноваційних технологій; організація спільної творчої діяльності учасників освітнього процесу.
Хімія 8 клас Тема «Хімічні властивості лугів» Лаборант-початківець, готуючи реактиви для проведення досліду, випадково облив руку розчином натрій гідроксиду. Позначте дії, які б ви виконали для допомоги лаборантові: А) промити уражене місце водою й обробити його розчи харчової соди; Б) промити уражене місце водою й обробити його оцтом або слабким розчином лимонної кислоти; В) обробити уражене місце вапняною водою; Г ) обробити вражене місце спиртовим розчином йоду.
8 клас Тема. Кількість речовини. 1. Водень є екологічно чистим паливом, яке не забруднює довкілля, бо при його спалюванні утворюється вода: 2H2 + O2 = 2H2O. Обчисліть об’єм (н.у.) кисню, який затрачається на спалювання 224 л водню, і масу води, яка при цьому утворюється. 2. Порівняйте кількість молекул, які входять до складу 1 г води і 1 г кисню.
8 клас. Тема «Кислоти: фізичні властивості, поширеність, застосування» Під час грози в атмосфері утворюється велика кількість кислот, зокрема сульфатної та нітратної, що випадають на землю з дощем. Наприклад, щорічно нітратної кислоти випадає на землю значно більше, ніж виробляє світова промисловість. Завдання. Виведіть формули сполук, наявність яких у повітрі спричиняє кислотні дощі, якщо відомо, що: а) масова частка Нітрогену в одній з них становить 30,43%; б) масова частка Сульфуру в іншій становить 50%. Відомо, що це оксиди.
Висновок Такі види навчальної діяльності, застосування інноваційних методів і прийомів сприяють формуванню життєвої компетентності здобувачів освіти, їхній адаптації у соціумі, реалізації як творчих особистостей. «Від нас, від нашого вміння, від нашої майстерності, від нашого мистецтва, мудрості залежить життя, здоров’я, розум, характер, воля, інтелектуальне обличчя, місце та роль у житті, щастя підростаючого покоління». В. Сухомлинський