Презентація містить матеріал 2-го уроку з теми "Виробництво машин та устаткування". Слайди презентації будуть корисними на уроці, оскільки містять матеріал з географії світової електронної промисловості, світового виробництва комп'ютерної техніки, автомобілебудування, літакобудування, суднобудування, верстатобудування.
є найбільш наукомістким і динамічним складником світового машинобудування її продукція: електронні компоненти і плати, комп’ютери й периферійне обладнання, радіо- і телекомунікаційне устаткування, засоби мобільного зв’язку, інструменти і прилади контролю, медична й промислова апаратура, офісна техніка й різноманітні товари побутового призначення (аудіо- й відеоапаратура тощо) Проникнення електроніки в сучасне життя — важлива віха людського прогресу з’явилася у розвинених країнах перемістилась у країни з дешевою робочою силою, де компанії США, Західної Європи і Японії розміщували свої виробництва побутової, обчислювальної техніки, засобів зв’язку Республіка Корея, Тайвань, Сінгапур), у яких згодом з’явилися свої компанії — «законодавці моди» в електроніціКраїни Південно-Східної Азії (Малайзія, Філіппіни, Таїланд), Латинської Америки (Мексика, Бразилія), Центральної і Східної Європи (Чехія, Угорщина, Польща, Словаччина). Електронна промисловість
Електронна промисловість. Найбільшим центром розвитку світової електроніки за останні десятиліття став Китай, частка якого досягла близько 2/5 світового виробництва галузіобсяги виробництва продукції значно більші, ніж у США і Японії разом узятих Країни-лідери з виробництва продукції електроніки, млрд дол. США (2015 р.): китай - 668; сша – 231; японія – 114; республіка корея – 112; Тайвань – 68.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}країни19952015 Економічно розвинені7531 Решта країн світу2569 У т.ч. Китай2,639 Нові «дешеві» країни — Індія, Індонезія, В’єтнам, вигідні для ТНК щодо розміщення нових підприємств електронної промисловості, ніж Китай. Найбільшими виробниками продукції електронної промисловості є Німеччина, Франція, Велика Британія, Швейцарія, Італія.
Отже, у світовій електроніці відбувається переміщення виробничих потужностей до країн, що розвиваються. основні прибутки від неї залишаються в економічно розвинених і східноазійських нових індустріальних країнах, компанії яких контролюють світовий ринок продукції і є лідерами в дослідженнях, проектуванні та розробці нових зразків. Американські, японські, південнокорейські і тайванські компанії очолюють рейтинг найбільш прибуткових компаній світу з виробництва електроніки
Найбільші компанії світу за доходами від реалізації продукції електроніки, млрд дол. США (2015 р.)Samsung electronics, республіка корея – 90;Foxconn, Тайвань – 80;Apple, США – 60;Newlett – Packard/hp, сша – 50;Dell, сша – 40;Online stores, сша – 30;Fugtsu, Японія – 30;ІВМ, сша – 20;Panasonic, Японія – 18;Macrosoft, сша -15.
Виробництво комп’ютерної техніки. Китай - абсолютний лідер за виробництвом продукції китайські фірми з’являються в рейтингах найбільших комп’ютерних компаній (Lenovo вийшла на перше місце у виробництві комп’ютерів, потіснивши конкурентів зі США і Тайваню)серед виробників планшетів LENOVO на третій позиції після американської Apple (що постачає майже четверту частину світової продукції) і південнокорейської Samsung. Натомість компанії Samsung і Apple є незаперечними лідерами у новітньому напрямі електронної промисловості — виробництві смартфонів.
Народження комп’ютера Першою «ластівкою» на шляху виникнення електронної промисловості було винайдення електронної лампи на початку ХХ ст. Наступними етапами, що привели до революційних змін, були: 1947 рік — винахід транзистора; 1959 — створення кремнієвої інтегральної схеми; 1971 — створення мікропроцесора. Першим комп’ютером вважають механічну обчислювальну машину Z1 німецького інженера Конрада Цузе (1936– 1938 рр). Друге, третє і четверте покоління комп’ютерів з’явилися відповідно після винаходу транзистора, створення інтегральних схем, проектування мікропроцесора. Комп’ютерами п’ятого покоління вважають персональні комп’ютери, які почали випускати із середини 1970-х років.
АВТОМОБІЛЕБУДУВАННЯ є провідним виробництвом машинобудування світу за вартістю виробленої і реалізованої продукціїзберігається стійкий попит на автомобілі — головний транспортний засіб сучасності«притягує» супутні виробництва та активізує розвиток інших галузей як постійний споживач металу, скла, гуми, фарб, пластмас, текстилю, електронного обладнання, паливно-мастильних матеріалів тощо належить до виробництв середнього рівня складності, що найбільшою мірою відповідає кваліфікації представників робітничих професій в індустріальному суспільстві.
Виникнувши наприкінці ХІХ — на початку ХХ ст. у Європі і США, автомобілебудування у першій половині ХХ ст. поширилося територією колишнього СРСР і Японіїу другій половині ХХ ст. — у деяких нових індустріальних країнах (Республіці Корея, Бразилії) згодом охопило чимало країн в Азії та Центральній Європі. Тривалий час лідерами з виробництва автомобілів були США і Японія (США— найбільший виробник вантажівок, а Японія — легкових автомобілів). Починаючи з 2009 р., перше місце посів Китай, який з року в рік нарощує обсяги виробництва (насамперед легковиків), випереджуючи колишніх лідерів Автомобілебудування
Спеціалізація — автомобілебудування Серед десяти найбільших за обігом коштів промислових компаній світу чотири спеціалізуються на виробництві автомобілів: Toyota Motor (Японія) — найбільший світовий виробник автомобільної техніки, який на підприємствах у 22 країнах випускає понад 9 млн одиниць продукції під брендами Toyota («Тойота»), Lexus («Лексус»), Scion («Сайон»), Daihatsu («Дайхатсу»), Hino («Хіно»); General Motors («Дженерал моторз») (США); Daimler («Даймлер») (Німеччина); Ford Motor Company («Форд Мóтор Кáмпані») (США).
Країни-лідери з виробництва автомобілів, млн штук (2016 р.) {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Країна /світусього. Легкові автомобіліКитай28,124,4 США12,23,9 Японія9,27,9 Німеччина6,05,7Індія 4,53,8 Республіка Корея4,23,9 Мексика 3,62,0Іспанія2,92,4 Канада2,40,8 Бразилія2,21,8 Світ95,072,1
лідерство належить Азії (понад 50% світового виробництва) автомобілебудування стрімко розвивається в Індії, Таїланді, Індонезії, Ірані, Малайзії, Туреччині. В Європі майже усі країни мають автомобілебудівну промисловість (Німеччина, Франція, Іспанія, Велика Бри- танія, Італія, Росія, Чехія, Швеція). В Америці (США, Канада, Мексика та Бразилія). Мал. 130. Найбільші автомобільні компанії світу за обсягом виробництва, млн штук (2015 р.)
ЛІТАКОБУДУВАННЯє складником авіаційно- космічної промисловості. Це наукомісткий вид діяльності, розвиток якого однаковою мірою залежить від сучасних конструкційних матеріалів виробництво — витратне, тому коло країн, здатних випускати літаки й космічні апарати, обмежене. Сьогодні світове лідерство належить США, країнам ЄС, Росії, Бразилії та Канаді. У цивільному авіабудуванні світу домінують дві великі корпорації: американська Boeing («Боїнг») та об’єднана європейська Airbus («Ейрбас») виробництва розпорошені по всій території країни (США) або кількох країн (Франції, Німеччини, Великої Британії та Іспанії).
“Боїнг” (Boeing) – компанія США у місті Сіетл з виробництва транспортних реактивних літаків. Заснована у 1916 р. Розробляє пасажирські та військові літаки. У 1997 р. компанія “Боїнг” придбала іншу авіабудівну компанію США “Макдонелл-Дуглас”. Літак “Боїнг-787”Літак Боїнг-787 почнуть використовувати з 2008 р. Він вміщуватиме до 660 пасажирів. Л
до переліку передових авіабудівників невдовзі долучиться Китай, який почав виробництво пасажирських літаків рівня авіалайнерів світових гігантів. Виготовлення окремих типів цивільних літаків характерне також для низки країн Європи (України, Італії, Швеції, Швейцарії, Австрії, Чехії), Азії (Японії, Індії, Ірану), Аргентини.
Вантажний літак АН-225 “Мрія” (Україна)На київському заводі “Авіант” були створені найбільші в світі вантажні літаки. Це “Руслан” (АН-124), що підіймає 150 тон, які може перевезти зі швидкістю 850 км/год. на відстань 4500 км.“Руслан” (АН-124)Це також “Мрія” (АН-225), вантажомісткістю 250 тон! Цей літак здатен пролетіти зі швидкістю 700-850 км/год. до 14700 км, а з вантажем 200 т – 4500 км. Л
Суднобудування та літакобудування– суднобудування. С11 – Німеччина. СГамбург– літакобудування. Л– складання суден. ССінгапур. СБразилія. СРіо-де-Жанейро. СААргентина. СБуенос-Айрес. СШАСНовий Орлеан. Р о с і я. СМурманськ. САстрахань. ЛЛос-Анджелес. ЛСіетл22 – Франція. ЛТулуза33 – Україна (Київ, Харків)ЛЛЯпонія. ПусанЯпонія – 40% Пд. Корея – 30% Німеччина – 5% Інші країни – 25% Китай Тайвань. СССЙокогама. Осака. СПд. Корея. Владивосток. СЛШанхай
СУДНОБУДУВАННЯнайдавніше у транспортному машинобудуванні. було надзвичайно важливим для багатьох приморських країн низька економічна ефек- тивність, значна матеріаломісткість, стало непріоритетним.лідером світового суднобудування була Західна Європа (забезпечувала 80% виробництва всіх кораблів). У ХХІ ст. Три східноазійські держави — Китай, Республіка Корея і Японія — спускають на воду 90% усіх вироблених у світі суден
ВЕРСТАТОБУДУВАННЯ.визначає світовий науково-тех- нічний розвиток. виробляє машини для обробки різ- номанітних матеріалів: метало- та деревообробні верстати, автоматичні й напівавтоматичні машинобудівні лінії, ковальсько-пресове, ливарне та інше обладнання. стрімко зростає виготовлення верстатів з програмним управлінням, комп’ютеризованих верстатів, а також промислових роботів. Японія, Німеччина, Італія, Швейцарія, США, Тайвань. Найбільшим виробником і водночас споживачем продукції є Китай. Лідерами у світі з виробництва і продажу промислових роботів є Японія (більше половини світового виробництва) і Німеччина.
запитання1. Які види машинобудівної діяльності за часом своєї появи належать до нових і новітніх, а які — до старих? 2. Яку продукцію виробляє електронна промисловість? Назвіть країни, що є світовими лідерами з виробництва комп’ютерів. 3. Які тенденції спостерігають у розвитку і розміщенні виробництв автомобільної промисловості світу? 4. Назвіть чинники, від яких залежить розвиток сучасного літакобудування. Чому коло країн — виробників літаків обмежене? 5. Як змінилися країни — лідери світового суднобудування в останні десятиліття?