Завдання уроку:застосовувати набуті знання, вміння та навички для розв’язання навчальних задач; узагальнити знання про причини й механізм проведення колективізації; показати що одним із найжорстокіших злочинів сталінізму проти українського народу був штучно організований голод 1932—1933 рр.; продовжити формувати навички критичного мислення через дослідження різних джерел інформації
Акцентувався заклик застосування терору, який почав слугувати закріпленню влади Партії, а пізніше окремих осіб, а не якимось суспільним інтересам. Ленін вважав, що на зміну старому експлуататорському ладу прийде влада трудящих — диктатура пролетаріату, яку він окреслив наступним чином:“Наукове поняття диктатури означає не що інше, як нічим не обмежену, ніякими законами, ніякими абсолютно правилами не стиснуту владу, що спирається безпосередньо на насиллі”.
У 1930 році генсек ЦК ВКП(б) Йосип Сталін дав поштовх новій хвилі колективізації в СРСР. У квітні того року було прийнято Закон про хлібозаготівлі, згідно з яким колгоспи мусили здавати державі від чверті до третини зібраного збіжжя. з колгоспів забирався майже весь урожай, що мотивувало селян відмовлятися від праці на землі, і породило масову неконтрольовану урбанізацію. Для боротьби із цим явищем у грудні 1932 року в СРСР було запроваджено внутрішні паспорти.
7 серпня 1932 року з'явилася постанова ВЦВК і РНК СРСР «Про охорону майна державних підприємств, колгоспів і кооперативів та про зміцнення суспільної (соціалістичної) власності», відома під назвою «Закон про п'ять колосків». Розкрадання майна колгоспів каралося розстрілом, за «пом'якшуючих обставин» — позбавленням волі на строк не менше 10 років. «Законом про п'ять колосків» фактично людям було заборонено володіння їжею..
Загороджувальні загони на кордонах з Польщею та Румунією розстрілювали втікачів. Українські села наповнилися партійними активістами та «буксирними бригадами» для обшуків і конфіскації харчів. Почали з’являтися «чорні дошки». Водночас підрозділи ДПУ провели масштабну кампанію «очищення» України від «петлюрівців» і «українських націоналістів».
репресивний засіб колективного покарання сільського населення. Режим «чорних дошок» став одним із механізмів Голодомору — геноциду: занесення за рішенням ЦК КП(б)У обкомів та райкомів партії цілих районів, населених пунктів, колгоспів, сільських рад на так звані «чорні дошки», означало блокування їх спецзагонами та військами, недопущення виїзду населення за межі цих територій, вилучення всіх продуктів харчування, заборону торгівлі.
Укажіть наслідки суцільної колективізації, здійснюваної в Україні в 1930-х рр.1 утвердження державної власності на засоби виробництва в сільському господарстві2 стрімке зростання сільськогосподарського виробництва та матеріального добробуту колгоспного селянства3 запровадження госпрозрахунку, товарно-грошових відносин між державою та колгоспами й радгоспами4 «прикріплення» селян до сільської місцевості (колгоспів) безпаспортним статусом5 багатомільйонні демографічні втрати, підрив і деградація продуктивних сил села6 розширення мережі селянських збутових, споживчих, кредитних спілок і товариств
Постанова РНК УСРР про занесення на «чорну дошку» колгоспів за «злісне саботування хлібозаготівель» призвела до. А ліквідації "куркулів" і "підкуркульників", виселення решти селян до Сибіру. Б конфіскації всього продовольства й посівного фонду, припинення постачання товарів. В надання екстреної продовольчої допомоги членам колгоспу за рахунок селян-одноосібників. Г вилучення господарського реманенту та примусове відправлення колгоспників на промислові новобудови.
Уривок історичного документа, що характеризує часи Голодомору: «Урожай у нас був хороший, але радянська влада до того часу «заготовляла» наш хліб, до тих пір доводила свої плани і завдання до нас, аж допоки ми не залишилися без фунта хліба», - можна використати для пояснення його. А передумов. Б масштабу. В жертв. Г мети.
Установіть відповідність між явищем періоду радянської модернізації та його наслідком.1 індустріалізація2 колективізація3 масові репресії4 культурна революція. А ліквідація індивідуального селянського господарства. Б перевищення промислового виробництва над сільськогосподарським. В нав’язування суспільству комуністичної ідеологіїГ ліквідація багатопартійностіД насадження в суспільстві атмосфери страху
ХХХХ1 індустріалізація - Б перевищення промислового виробництва над сільськогосподарським2 колективізація А ліквідація індивідуального селянського господарства3 масові репресії Д насадження в суспільстві атмосфери страху4 культурна революція В нав’язування суспільству комуністичної ідеології-- Г ліквідація багатопартійності--Відповідь: 1-Б, 2-А, 3-Д, 4-В